Tedd élménnyé a tanulást! – Kooperatív technikák alkalmazása a tanórákon

 
   
Kedves Kollégák!

15 éve napi rendszerességgel használom az óráimon a kooperatív struktúrákat első osztálytól negyedikig a legtöbb tantárgynál. Az elmúlt évek megerősítettek abban, hogy a diákok együttműködésére épülő tanulásszervezési módok teszik csak igazán lehetővé, hogy ugyanazon időben oktassunk és neveljünk is. A tanulók szociális kompetenciáit igyekszünk mindannyian fejleszteni, de sokszor érezhetjük, hogy egy bevett szokást, magatartásmintát nem lehet csak a szünetekben korrigálni. Változás ugyanis csak megfelelő számú gyakorlás után várható. De hogyan férhet bele a tanórákba még a nevelési feladataink megoldása is? A kooperatív tanulásszervezésben számomra éppen az a csodálatos, hogy az oktatással egy időben a nevelési feladatainkra is jóval több idő jut, ráadásul úgy, hogy a gyerekek sokkal inkább élvezik is a közös munkát, motiváltabbak, aktívabbak.

Aki alkalmazta már ezeket a technikákat, tudja, hogy eleinte nem könnyű ezekre az órákra a felkészülés. Tény, hogy a struktúrák bevezetése, a szabályok megtanítása is igényel némi időt, de ennyi év gyakorlata után biztosan állíthatom, hogy bőségesen megtérül a befektetett idő, energia.
A kooperatív tanulásszervezésnek ma már elég nagy az irodalma. Lehetetlen lenne ezen a helyen ezeket bemutatni, és nekem most nem is ez a célom.
Javaslom, hogy aki még csak most ismerkedik ezzel a tanulásszervezési móddal, olvassa el Dr. Spencer Kagan; Miguel Kagan: Kagan Kooperatív Tanulás ( ÖNKONET Kiadó) című igen vaskos, minden részletre kiterjedő, remek könyvét. Ajánlom mindenkinek, aki a témában mélyebbre kíván merülni.

Két évvel ezelőtt készült el egy kevésbé részletes, de a napi gyakorlatunkat bemutató könyvünk ( Benkő Zsuzsanna- Csájiné Knézics Anikó: Tedd élménnyé az olvasást! / Kooperatív technikák – kortárs irodalom az alsó tagozaton/_ Műszaki Kiadó), amit szintén szívesen ajánlok. A könyv első felében bemutatom, hogyan alakítom ki a csoportokat, hogyan történik az értékelés, hogyan működtetem a csapataimat, stb. Az általam leggyakrabban használt struktúrák bemutatását követően konkrét példák szerepelnek a könyvben arra, hogyan lehet ezeket használni olvasás órán a ráhangolódás; a főrész feldolgozása és az összefoglalás során. Az órarészletek feladatai, a mellékletek felhasználásával, azonnali segítséget adnak az órára való felkészülés során.
A továbbiakban azzal szeretném segíteni az érdeklődő kollégák munkáját, hogy az osztályaimmal már kipróbált, jól bevált feladatok közül töltök fel ide rendszeresen anyagokat matematika és magyar nyelv és irodalom tantárgyból 1-4. osztályig az alkalmazott struktúra leírásával együtt.

Ha van kedvetek, próbáljátok ki őket! Bemutató óráinkon, kistanfolyamainkon is szeretettel várjuk a téma iránt érdeklődőket!
Benkő Zsuzsanna
vezető tanító
 
   
1. ÉVFOLYAM  
Magyar nyelv és irodalom  
1. feladat - Vitatkozós  
2. feladat - Szókincsfejlesztés, hangokra bontás, szótagolás - Húzz egy feladatot!  
3. feladat - Csipeszes szótagfogó - Diákkvartett  
Matematika   
1. feladat - Igaz vagy hamis csapatban, szavazólappal  
   
2. ÉVFOLYAM  
Matematika  
1. feladat - 100-as számkör vegyes gyakorló feladatok 2.o. - Diákkvartett  
2. feladat - Műveletek sorrendje 2.o. Diákkvartett  
3. feladat - 100-as számkör. Teljes kétjegyű számhoz egyjegyű szám hozzáadása, elvétele. - Húzz egy feladatot!  
4. feladat - 100-as számkör. Vegyes gyakorló feladatok. - Számnapsugár  
   
3. ÉVFOLYAM  
Magyar nyelv és irodalom  
1. feladat - Borsószem hercegkisasszony 3.o. - Dobj egy kérdést dobókockával! - Szövegértés  
2. feladat - A felszólító mondat felismerésének gyakorlása - Mondatnapsugár  
Matematika  
1. feladat - Írásbeli összeadás tízesátlépés nélkül - Diákkvartett  
2. feladat - Mértékegységek nagyságviszonyai - Húzz egy feladatot!  
3. feladat - Fejszámolás 100-nál nagyobb számkörben - Bölcs - Halacskás láncszámolás  
   
4. ÉVFOLYAM  
Magyar nyelv és irodalom  
1. feladat - Szófajok felismerésének gyakorlása - Kakukktojás szavazólappal  
Matematika  
1. feladat - Számok alaki-, helyi-, valódi értékének gyakorlása - Diákkvartett