Matematika/Fejlesztendő képességek
Az Alsós tanítói portálból
(A lap tartalmának cseréje erre: == SZERKESZTÉS ALATT ==) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | == | + | <p>A matematika <span class=dvv>rugalmas, fegyelmezett |
+ | gondolkodásra</span>, a felfedeztetés, az ötletes megoldások keresésére nevel. | ||
+ | A gondolkodási folyamatokban szerepe van a heurisztikának, a konstruktív | ||
+ | gondolkodásnak, az analógiák használatának. A szöveges feladatok értelmezése, | ||
+ | megoldása, egyszerű, rövid matematikai szövegek tanulmányozása hozzájárul az | ||
+ | önálló tanulás kialakításához. A kellően megértett fogalmak az alapvető | ||
+ | matematikai ismeretek megtanulása fejleszti az emlékezetet, az akaraterőt, | ||
+ | erősíti a munkában, a tanulásban való kitartást.</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=idezet> A matematika tanítása kettős célrendszerre épül. Egyrészt | ||
+ | a <span class=dvv>kognitív képességek</span> fejlesztésére szolgál és | ||
+ | lehetőséget teremt a gondolkodási módszerek alkalmazására. Másrészt <span class=dvv> | ||
+ | a tanulási szokások</span> kiépülését segíti, rendszerességre, | ||
+ | tudatosságra, a megismerési módszerek önálló alkalmazására nevel.</p> | ||
+ | |||
+ | <h3>A fejlesztés fontosabb területei</h3> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Összehasonlítás, azonosítás, megkülönböztetés | ||
+ | képessége, megfigyelő képesség</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Emlékezet </p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Válogató, osztályozó, rendszerező képesség</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Adatok gyűjtése, rögzítése, rendezése</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Lényegkiemelő képesség</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Absztraháló és konkretizáló képesség</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Összefüggések felismerése, oksági és egyéb | ||
+ | kapcsolatok feltárása</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Probléma felismerése, problémamegoldás tárgyi | ||
+ | tevékenységgel és gondolati úton</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Tevékenységekhez kötött alkotó gondolkodás</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Kreativitás</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Analógiák felismerése, követése</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Algoritmikus gondolkodás, algoritmusok követése</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Logikai gondolkodás elemi szinten</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Tapasztalatok kifejezése különféle módokon</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista><span class=dvv>A munkavégzéshez szükséges általános | ||
+ | képességek (például: pontosság, rendszeresség, megbízhatóság, önellenőrzés)</span></p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Probléma megoldó gondolkodás fejlesztése</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Matematikai összefüggések modellezése</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Matematikai szövegértő képesség</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Szövegösszefüggések értelmezése</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>Adatok kiválasztása, köztük lévő kapcsolatok | ||
+ | felfedezése</p> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Analógiák felismerése, követése]] | ||
+ | |||
+ | [[Összehasonlítás, azonosítás, megkülönböztetés képessége]] | ||
+ | |||
+ | [[Megfigyelő képesség]] | ||
+ | |||
+ | [[Algoritmikus gondolkodás, algoritmusok követése]] | ||
+ | |||
+ | [[Kreativitás]] | ||
+ | |||
+ | [[Probléma felismerése, problémamegoldás tárgyi tevékenységgel és gondolati úton]] | ||
+ | |||
+ | [[Emlékezet]] | ||
+ | |||
+ | [[Matematikai szövegértő képesség]] |
Aktuális változat
A matematika rugalmas, fegyelmezett gondolkodásra, a felfedeztetés, az ötletes megoldások keresésére nevel. A gondolkodási folyamatokban szerepe van a heurisztikának, a konstruktív gondolkodásnak, az analógiák használatának. A szöveges feladatok értelmezése, megoldása, egyszerű, rövid matematikai szövegek tanulmányozása hozzájárul az önálló tanulás kialakításához. A kellően megértett fogalmak az alapvető matematikai ismeretek megtanulása fejleszti az emlékezetet, az akaraterőt, erősíti a munkában, a tanulásban való kitartást.
A matematika tanítása kettős célrendszerre épül. Egyrészt a kognitív képességek fejlesztésére szolgál és lehetőséget teremt a gondolkodási módszerek alkalmazására. Másrészt a tanulási szokások kiépülését segíti, rendszerességre, tudatosságra, a megismerési módszerek önálló alkalmazására nevel.
A fejlesztés fontosabb területei
Összehasonlítás, azonosítás, megkülönböztetés képessége, megfigyelő képesség
Emlékezet
Válogató, osztályozó, rendszerező képesség
Adatok gyűjtése, rögzítése, rendezése
Lényegkiemelő képesség
Absztraháló és konkretizáló képesség
Összefüggések felismerése, oksági és egyéb kapcsolatok feltárása
Probléma felismerése, problémamegoldás tárgyi tevékenységgel és gondolati úton
Tevékenységekhez kötött alkotó gondolkodás
Kreativitás
Analógiák felismerése, követése
Algoritmikus gondolkodás, algoritmusok követése
Logikai gondolkodás elemi szinten
Tapasztalatok kifejezése különféle módokon
A munkavégzéshez szükséges általános képességek (például: pontosság, rendszeresség, megbízhatóság, önellenőrzés)
Probléma megoldó gondolkodás fejlesztése
Matematikai összefüggések modellezése
Matematikai szövegértő képesség
Szövegösszefüggések értelmezése
Adatok kiválasztása, köztük lévő kapcsolatok felfedezése
Analógiák felismerése, követése
Összehasonlítás, azonosítás, megkülönböztetés képessége
Algoritmikus gondolkodás, algoritmusok követése
Probléma felismerése, problémamegoldás tárgyi tevékenységgel és gondolati úton