Az írás jelrendszerének elsajátítása, s az ehhez szükséges képességek fejlesztése
Az Alsós tanítói portálból
Az írástanulás kezdeti szakaszában a következő képességeket kell fejlesztenünk:
- formafelismerés, formaemlékezet ( formakövető mozgások, vázolások) - vizuális emlékezetfejlesztés - vizuális érzékelés, észlelés - figyelem, szerialitás - térben való tájékozódás irányok közötti biztos eligazodás( bal, jobb, lenn, fenn, között, alá, fölé ) - helyes testtartás - a kéz izmait erősítő és lazító játékos tornagyakorlatok - íráshoz szükséges mozgáskoordináció fejlesztése ( gyurmázás, gyöngyfűzés, rajzolás, színezés) - megfelelő írószertarás- használat, füzettartás - laza csuklómozgás beidegzése - folyamatos kézcsúsztatás gyakorlása - lendületes vonalvezetés - írófelületen való tájékozódás
Szempontok a finommotorika, grafomotorika, téri-testi tájékozódás, vizuális képességek megfigyeléséhez:
- Mennyire használja koordináltan a kezét?
- Igényel-e segítséget öltözködésnél?
- Tud-e ollót, étkezéseknél evőeszközt helyesen használni?
- Általános-e, hogy elejt, felborít tárgyakat?
- Milyen a ceruzafogása?
- Hogyan gazdálkodik a papíron lévő hellyel?
- Milyen a vonalvezetése?
- Ismeri-e a testrészeit?
- Tájékozódik-e saját testén?
- Megérti-e az utasításokat?
- Helyesen differenciálja-e az irányokat?
- Jól állapítja meg az irányokat önmagához képest?
- Konzekvensen tartja-e a balról jobbra való haladást?
- Érti-e az oszlop, sor fogalmát?
- Megfelelően értelmezi, alkalmazza-e a névutókat?
- Képes-e folyamatosan vezetni a ceruzáját?
- Tudja-e követni az előrajzolt vonalat? stb.
Szem-kéz koordináció fejlesztése
• konstrukciós játékok alkalmazása- pl. legó
• különböző alakok vagy nyomatok színezése
• ollóval meghatározott alakokat vágjanak
• a papír- ceruza munkát az vezeti be, ha a gyerekeknek egyre keskenyebbé váló „ösvényeken” kell végigvezetniük ceruzájukat, majd egyre ritkuló pontokat kell összekötni ahhoz, hogy vonalat képezhessenek.
Kéz és ujjtorna
• csukló és ujjrázás lazán
• ökölbe szorítás, gyors ujjnyújtás tenyérfeszítéssel
• ujjak egyenkénti hajlítgatása ( bemutatkozás)
• dobolás ujjbeggyel az asztallapon (esőcsepp utánzása)
• ujjbegyek egymáshoz támasztása, feszítése, nyomogatás nyújtott ujjakkal
• pöckölés minden ujjal, mindkét kézzel
• ujjak masszírozása
• ujjkörzés mindkét irányban
• két-két ujjbegy összeérintése kör formálásával
Felhasznált irodalom: Szászné Csikós Klára- Varga Katalin: Segítőkészség