Az írás jelrendszerének elsajátítása, s az ehhez szükséges képességek fejlesztése
Az Alsós tanítói portálból
(Új oldal, tartalma: „'''Az írástanulás kezdeti szakaszában a következő képességeket kell fejlesztenünk:''' - formafelismerés, formaemlékezet ( formakövető mozgások, vázolások)...”) |
|||
16. sor: | 16. sor: | ||
- | Szempontok a finommotorika, grafomotorika, téri-testi tájékozódás, vizuális képességek megfigyeléséhez: | + | ''Szempontok a finommotorika, grafomotorika, téri-testi tájékozódás, vizuális képességek megfigyeléséhez:'' |
- Mennyire használja koordináltan a kezét? | - Mennyire használja koordináltan a kezét? | ||
+ | |||
- Igényel-e segítséget öltözködésnél? | - Igényel-e segítséget öltözködésnél? | ||
+ | |||
- Tud-e ollót, étkezéseknél evőeszközt helyesen használni? | - Tud-e ollót, étkezéseknél evőeszközt helyesen használni? | ||
+ | |||
- Általános-e, hogy elejt, felborít tárgyakat? | - Általános-e, hogy elejt, felborít tárgyakat? | ||
+ | |||
- Milyen a ceruzafogása? | - Milyen a ceruzafogása? | ||
+ | |||
- Hogyan gazdálkodik a papíron lévő hellyel? | - Hogyan gazdálkodik a papíron lévő hellyel? | ||
+ | |||
- Milyen a vonalvezetése? | - Milyen a vonalvezetése? | ||
+ | |||
- Ismeri-e a testrészeit? | - Ismeri-e a testrészeit? | ||
+ | |||
- Tájékozódik-e saját testén? | - Tájékozódik-e saját testén? | ||
+ | |||
- Megérti-e az utasításokat? | - Megérti-e az utasításokat? | ||
+ | |||
- Helyesen differenciálja-e az irányokat? | - Helyesen differenciálja-e az irányokat? | ||
+ | |||
- Jól állapítja meg az irányokat önmagához képest? | - Jól állapítja meg az irányokat önmagához képest? | ||
+ | |||
- Konzekvensen tartja-e a balról jobbra való haladást? | - Konzekvensen tartja-e a balról jobbra való haladást? | ||
+ | |||
- Érti-e az oszlop, sor fogalmát? | - Érti-e az oszlop, sor fogalmát? | ||
+ | |||
- Megfelelően értelmezi, alkalmazza-e a névutókat? | - Megfelelően értelmezi, alkalmazza-e a névutókat? | ||
+ | |||
- Képes-e folyamatosan vezetni a ceruzáját? | - Képes-e folyamatosan vezetni a ceruzáját? | ||
+ | |||
- Tudja-e követni az előrajzolt vonalat? stb. | - Tudja-e követni az előrajzolt vonalat? stb. | ||
- | Szem-kéz koordináció fejlesztése | + | |
+ | ''Szem-kéz koordináció fejlesztése'' | ||
+ | |||
• konstrukciós játékok alkalmazása- pl. legó | • konstrukciós játékok alkalmazása- pl. legó | ||
• különböző alakok vagy nyomatok színezése | • különböző alakok vagy nyomatok színezése | ||
42. sor: | 60. sor: | ||
• a papír- ceruza munkát az vezeti be, ha a gyerekeknek egyre keskenyebbé váló „ösvényeken” kell végigvezetniük ceruzájukat, majd egyre ritkuló pontokat kell összekötni ahhoz, hogy vonalat képezhessenek. | • a papír- ceruza munkát az vezeti be, ha a gyerekeknek egyre keskenyebbé váló „ösvényeken” kell végigvezetniük ceruzájukat, majd egyre ritkuló pontokat kell összekötni ahhoz, hogy vonalat képezhessenek. | ||
- | Kéz és ujjtorna | + | ''Kéz és ujjtorna'' |
• csukló és ujjrázás lazán | • csukló és ujjrázás lazán | ||
+ | |||
• ökölbe szorítás, gyors ujjnyújtás tenyérfeszítéssel | • ökölbe szorítás, gyors ujjnyújtás tenyérfeszítéssel | ||
+ | |||
• ujjak egyenkénti hajlítgatása ( bemutatkozás) | • ujjak egyenkénti hajlítgatása ( bemutatkozás) | ||
+ | |||
• dobolás ujjbeggyel az asztallapon (esőcsepp utánzása) | • dobolás ujjbeggyel az asztallapon (esőcsepp utánzása) | ||
+ | |||
• ujjbegyek egymáshoz támasztása, feszítése, nyomogatás nyújtott ujjakkal | • ujjbegyek egymáshoz támasztása, feszítése, nyomogatás nyújtott ujjakkal | ||
+ | |||
• pöckölés minden ujjal, mindkét kézzel | • pöckölés minden ujjal, mindkét kézzel | ||
+ | |||
• ujjak masszírozása | • ujjak masszírozása | ||
+ | |||
• ujjkörzés mindkét irányban | • ujjkörzés mindkét irányban | ||
+ | |||
• két-két ujjbegy összeérintése kör formálásával | • két-két ujjbegy összeérintése kör formálásával | ||
Felhasznált irodalom: Szászné Csikós Klára- Varga Katalin: Segítőkészség | Felhasznált irodalom: Szászné Csikós Klára- Varga Katalin: Segítőkészség |
2008. június 17., 12:34 változat
Az írástanulás kezdeti szakaszában a következő képességeket kell fejlesztenünk:
- formafelismerés, formaemlékezet ( formakövető mozgások, vázolások) - vizuális emlékezetfejlesztés - vizuális érzékelés, észlelés - figyelem, szerialitás - térben való tájékozódás irányok közötti biztos eligazodás( bal, jobb, lenn, fenn, között, alá, fölé ) - helyes testtartás - a kéz izmait erősítő és lazító játékos tornagyakorlatok - íráshoz szükséges mozgáskoordináció fejlesztése ( gyurmázás, gyöngyfűzés, rajzolás, színezés) - megfelelő írószertarás- használat, füzettartás - laza csuklómozgás beidegzése - folyamatos kézcsúsztatás gyakorlása - lendületes vonalvezetés - írófelületen való tájékozódás
Szempontok a finommotorika, grafomotorika, téri-testi tájékozódás, vizuális képességek megfigyeléséhez:
- Mennyire használja koordináltan a kezét?
- Igényel-e segítséget öltözködésnél?
- Tud-e ollót, étkezéseknél evőeszközt helyesen használni?
- Általános-e, hogy elejt, felborít tárgyakat?
- Milyen a ceruzafogása?
- Hogyan gazdálkodik a papíron lévő hellyel?
- Milyen a vonalvezetése?
- Ismeri-e a testrészeit?
- Tájékozódik-e saját testén?
- Megérti-e az utasításokat?
- Helyesen differenciálja-e az irányokat?
- Jól állapítja meg az irányokat önmagához képest?
- Konzekvensen tartja-e a balról jobbra való haladást?
- Érti-e az oszlop, sor fogalmát?
- Megfelelően értelmezi, alkalmazza-e a névutókat?
- Képes-e folyamatosan vezetni a ceruzáját?
- Tudja-e követni az előrajzolt vonalat? stb.
Szem-kéz koordináció fejlesztése
• konstrukciós játékok alkalmazása- pl. legó • különböző alakok vagy nyomatok színezése • ollóval meghatározott alakokat vágjanak • a papír- ceruza munkát az vezeti be, ha a gyerekeknek egyre keskenyebbé váló „ösvényeken” kell végigvezetniük ceruzájukat, majd egyre ritkuló pontokat kell összekötni ahhoz, hogy vonalat képezhessenek.
Kéz és ujjtorna • csukló és ujjrázás lazán
• ökölbe szorítás, gyors ujjnyújtás tenyérfeszítéssel
• ujjak egyenkénti hajlítgatása ( bemutatkozás)
• dobolás ujjbeggyel az asztallapon (esőcsepp utánzása)
• ujjbegyek egymáshoz támasztása, feszítése, nyomogatás nyújtott ujjakkal
• pöckölés minden ujjal, mindkét kézzel
• ujjak masszírozása
• ujjkörzés mindkét irányban
• két-két ujjbegy összeérintése kör formálásával
Felhasznált irodalom: Szászné Csikós Klára- Varga Katalin: Segítőkészség