Analógiák felismerése, követése
Az Alsós tanítói portálból
Tartalomjegyzék |
Analógiák felismerése
Kiindulás a valóságból
Gyakran hasonlóságkeresés alapján oldunk meg feladatokat. Ilyenkor analógiás gondolkodásunkra támaszkodunk. Kövessünk egy valóságra épülő analógiás gondolatsort, melyet a tanításban eredményesen használhatunk. A hétköznapokban gyakran találkoznak ilyen látvánnyal a gyerekek.
Látják, eljátszhatják, hogy 9-hez úgy adunk hozzá 4-et, hogy előbb kipótoljuk 10-re, vagyis a tojásostartóban lévő üres helyre 1 tojást teszünk, majd a megmaradt 3 tojást még hozzáadjuk. Azaz 9+4=9+1+3
Eljátszás
A gondolatot többszöri eljátszással, kirakással erősítjük meg. használhatunk igazi tojástartót és műanyag játéktojásokat. Ezután a tojásokat korongokkal helyettesítjük. Majd végül a tojástartót is elhagyhatjuk.
Kirakás
Korongokkal kirakjuk a 9+4 művelet elvégzéséhez szükséges 9+1+3 eljárást. Majd kipróbáljuk, s begyakoroljuk más mennyiségekkel is.
Félúton a kirakás és a lejegyzés között
Emlékeztetőül még kirakjuk a 9-et, hiszen ezt kell 1-gyel 10-re pótolni. De felül már számmal jelezzük, mennyit akarunk hozzáadni a 9-hez.
A számolási eljárás kiterjesztése nagyobb számkörre
Később észrevétetjük, hogy ez a számolási eljárás nemcsak a húszas, hanem a százas, ezres, sőt a tízezres számkörben is használható.
A begyakorlást követően analógiás feladatsorokat oldunk meg. Tankönyveink és munkafüzeteink bőven tartalmaznak ilyen feladatsorokat: 9+4= 29+4= 149+4=