Matematika/Tanterv/Számtan, algebra, sorozatok, függvények/Összefüggések, szöveges feladatok/Szöveges feladatok/A megoldás szakaszai/Modell alkozása/Szöveges feladatok modellezése eljátszással, kirakással, rajzzal
Az Alsós tanítói portálból
Szöveges feladat modellezése eljátszással
1. osztály
| A tanító néni a táblához 3 kislányt és kettővel több kisfiút hívott ki. Hány kisgyerek ment ki a táblához? | 
Küldjünk ki három kislányt a táblához, majd kérdezzük meg, hány fiút kell elindítanunk.
Az eredmény maga a látvány. Mondják el a történetet számtannyelven is.
2. osztály
| Lacika a barátaival kártyázott. 32 lapot osztott szét a játékosok között. Mindenki 8 lapot kapott. Hány barátot hívott el Lacika kártyázni? | 
Magyar kártya készlettel vagy gyerekkártyával vagy 32 kártya alakú lappal eljátszható a történet.
Érdemes a bennfoglalást úgy eljátszani, hogy 8 lapot leszámolnak, odaadják egy gyereknek, aztán ismét és ismét 8-at, egészen addig, amíg el nem fogynak a lapok.
Fontos, hogy a szöveghez hűen négyfelé végezzék el a szétosztást, de figyeljenek fel arra, hogy a kérdés kikre vonatkozik!
3. osztály
| Egy kosárban öt alma van. Az almákat úgy kell elosztani öt ember között, hogy mindenki kapjon egy almát, és a kosárban is maradjon egy alma. | 
Szóban adjuk a szöveget, majd az alábbi lépéseket követjük:
1. szöveg meghallgatása
2. szöveg felidéztetése
3. feltételek összegyűjtése –kiemeljük a fontos feltételeket: 5 alma van, nem nő, nem csökken a számuk. 5 ember van, sem több, sem kevesebb nem lesz. Mindenki kap almát. A kosárban is lennie kell egy almának.
4. Próbáljuk meg eljátszani! Kihívunk 5 tanulót, 5 alma, 1 kosár kell még. Gyerekekkel feltétlenül igazi almával játsszuk el, mert könnyen elfelejtik a játék közben az eredeti problémát. Ilyenkor újra, és újra felidéztetjük a feladatot és a feltételeket. A felidézésben segít a konkrét tárgy.
A látszólag könnyű feladat nagyon meggondolkodtatja a gyerekeket. Szabad gondolkodást igényel a feladatmegoldás, mert a szokványos szétosztás: kiveszem, adok egyet, kiveszem, adok egyet nem vezet eredményre, hiszen a végén a kosár üresen marad. El kell rugaszkodnia ettől a gondolkodástól, s az utolsó személynek kosarastól kell adnia az almát.
Szöveges feladat modellezése kirakással
1. osztály
| Édesanya 20 palacsintát sütött ebédre. Apu 6 palacsintát evett, Tibike 5-öt, Évike 4-et, anyu 3-at. Maradt-e palacsinta estére? | 
Korongokkal kirakható a feladat. Konkrét elvétellel megoldható.
A kérdésre elegendő az igen válasz is, de természetesen érdemes a Mennyi maradt? kérdésre is válaszolni.
2. osztály
| Ancsi pénztárcájában egy húszas, egy ötvenes és egy tízes van. Nóriéban ennek a tizedét találtam. Mennyi pénze van Nórinak? Mennyi pénze van összesen a gyerekeknek? | 
A játékpénzekkel való kirakás jó szemlélteti a feladatot. Segíthetjük a tized elképzelését, ha a tízest tíz egyenlő részre osztjuk tíz darab egyforintossal.
Szöveges feladat modellezése rajzzal
1. osztály
| Rozika 5 éves, 3 évvel idősebb, mint Sárika. Hány éves Sárika? | 
A szöveg fordított szövegezésű. Segíti az elképzelést a rajz, a nyíllal való jelölés.
| | | | | | | idősebb | | | | 
Rozika Sárika
A vonalak helyett konkrétabb az évek számát jelölő születésnapi gyertyaszálakat megrajzolni.
2. osztály
| Mindegyik táskámban van két zseb. Mindegyik zsebemben van három zacskó, mindegyik zacskóban két csoki. Három táskám van. Mennyi a csokim? | 
Érdemes a rajzolást a csokikkal kezdeni, amik köré odarajzolhatják a zacskókat, majd azok köré a zsebeket, végül pedig a táskát. Lesz olyan kisgyerek, akinek elegendő egy táskát lerajzolni, mert „látja”, hogy ennek kell a háromszorosát elképzelnie. Természetesen a legtöbb kisgyereknek arra van szüksége, hogy a teljes történetet lerajzolja.
4. osztály
| Egy teherautóra 50 láda fér. Hány teherautóra fér el 620 láda? Készíts rajzot! | 
٭ C. Neményi Eszter feladata
A feladatutasításban már legyen késztetés a modellezésre! Esetleg a modellfajtát is megadhatjuk kezdetben, mint a fenti feladatban, ahol rajzolásra szólítunk fel.
Az 1 autón 50 láda van, 2 autón kétszer ötven láda gondolatsoron elindulva rajzolhatnak a gyerekek. Nagyon hasznos engedni, hogy az összes szükséges autót lerajzolják a gyerekek, mert az utolsó autó nem lesz tele, de szükség van rá, mert különben a maradékot nem szállítjuk el.
használatával gyors ábrázolásra képesek a gyerekek.
Ezután számegyenesen is ábrázoljuk:
| 
 | 
 | |||||||||||||
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
| 0 | 50 | 100 | 150 | 200 | 250 | 350 | 400 | 450 | 500 | 550 | 600 | 650 | 
 | 
 | 
Ötvenesével lépegetünk, mert ennyi láda kerül egy autóra, majd összeszámláljuk a lépéseket. Minden lépés egy teherautó. Az utolsó lépésnél nem kell 50-et lépnünk, mert csak 20 ládát kell felrakni. De a megkezdett teherautóra is szükség van. Ez a számegyenesről is nagyon jól leolvasható.
Számfeladatot írunk a feladatról:
620:50=12 és még 1 teherautó kell, mert marad 20 láda, és azt is el kell szállítani.
A megoldást ellenőrizzük.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.








 
	  