1. A megismerési módszerek alapozása
|
A közvetlen környezet megfigyelése,
A tapasztalatok kifejezése szóban, rajzzal
|
A megfigyelt tulajdonságok összehasonlítása,
Csoportosítások,
rendezések,
Egyszerű mérések alkalmi és szabvány egységekkel, adatok
lejegyzése rajzzal és írásban tanítói segítséggel,
|
A megismerési módszerek segítségével elemi
természettudományos ismeretek szerzése,
Mérések, mérés-soro-
zatok végzése,
A tapasztalatok megjelenítése egyszerű ábrával,
Vizsgálatok, kísérletek, oksági összefüggések keresése,
Könyvek használata
(enciklopédia, képes határozók)
|
Tájékozódás, helymeghatározás,
Mérések, a mértékegységek használata,
Megfigyelés, leírás, a tapasztalatok megfogalmazása,
lejegyzése, rendezése, elemzése,
Az egyéni ismeretszerzés megalapozása, búvárkodás a
könyvtárban,
Önálló beszámolók, összefüggő feleletek
|
2. Az élettelen természet alapismeretei
|
Tárgyak, anyagok érzékelhető tulajdonságai, Az időjárás
megfigyelése, adatok rögzítése rajzzal,
Év-évszak, nap-napszak,
A víz megjelenési formái
|
Tárgyak, anyagok mérhető tulajdonságai, becslés-
mérés-összehasonlítás,
Anyagok csoportosítása,
Élelmiszerek,
A környezetet szennyező-, és a szervezetre veszélyes
anyagok
|
A föld, a víz, a levegő érzékelhető tulajdonságai,
Halmazállapot-változások megfigyelése,
Egyszerű fizikai, kémiai kölcsönhatások megfigyelése,
Kölcsönhatások a földrajzi környezetben,
Az égés, éghető és éghetetlen anyagok,
Az időjárás tényezői, adatok lejegyzése grafikonos ábrával
|
Környezetünk tisztasága, szennyezettsége, lakóhelyünk
megfigyelése,
A környezetszennyezés hatása az élőlényekre,
A megelőzés, védekezés lehetőségei,
Környezetvédelem,
különválogató hulladékgyűjtés,
|
3. Az élő természet alapismeretei
|
Az élő és élettelen közötti különbség,
A közvetlen környezetben előforduló gyakori növények és
állatok megfigyelése,
A fa és a bokor részei,
Állatok és kicsinyeik,
Az állatmesék és valóság
|
Élőlények-életjelenségek,
Növények megfigyelése: lágyszárúak, fás szárúak, cserjék,
bokrok, lombhullató és örökzöld fák,
Termesztett növények és felhasználásuk, növényi
táplálékaink,
Az állatok viselkedésének megfigyelése; csoportosításuk:
emlősök, madarak,
Természetvédő és károsító tevékenységek elkülönítése
|
A növények és az állatok életfeltételei;
kapcsolatuk, egymásra utaltságuk,
A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban,
Az állatok életmódbeli különbsége: táplálkozásuk,
alkalmazkodásuk a környezetükhöz;
Az ember szerepe a környezetében élő élőlények
életfeltételeinek alakításában,
Az állatok gondozása: vadvédelem, madáretetés, háziállatok
gondozása
|
A környezetünkben megfigyelhető élőhelyek jellemzői:
Az erdő, mező és vízpart élővilágának megfigyelése,
összehasonlítása,
Néhány jellegzetes madár, emlős, rovar, (bogár) jellemző
jegyeinek megfigyelése, leírása, összehasonlítása,
Kultúrnövények megfigyelése, termesztésük, felhasználásuk,
Az állatok táplálékláncba sorolása,
Az ember hatása az élőhelyekre, a természet védelmének
fontossága,
Természetvédelmi területek, védett természeti értékek
|
4. Testünk és életműködéseink
|
Testünk főbb részei,
Szervezetünk ritmusai,
Érzékszervek, érzékletek
Életjelenségeink,
Egészség és betegség, balesetmegelőzés, segítségkérés
balesetkor,
Az évszaknak és időjárásnak megfelelő öltözködés
|
Mérések az emberi testen,
Szervezetünk mérhető tulajdonságai: szívverés, légzésszám,
pulzus, testhőmérséklet,
A helyes fog-, és testápolás, az orvos gyógyító munkája,
A környezet szervezetünkre gyakorolt leggyakoribb hatásai:
napsugárzás, hő,
zaj, szennyezett levegő, élősködők, televízió
|
Az egészséges táplálkozás,
A gondos testápolás, tisztálkodási szokások (száj, haj,
köröm),
A betegségek tünetei (rossz közérzet, láz, fájdalom,
hasmenés, hányás), a védőoltások fontossága,
A beteglátogatás, betegápolás szabályai,
A kuruzslás veszélyei
|
Az emberi élet szakaszai,
A különböző korú emberek szervezetének, életműködésének
összehasonlítása,
Helyes és helytelen szokásaink,
Az egészséget károsító szokások kialakulása, veszélyei,
felkészülés az elutasításukra,
A reklámok hatása az életmódunkra
|
5. Tájékozódási alapismeretek, közlekedés, a lakóhely
ismerete
|
Saját testünkhöz viszonyított irányok (előtte, mögötte,
mellette, fölötte, alatta, jobbra, balra),
Az iskolánk neve, pontos címe, legfontosabb helyiségei,
azok rendeltetése,
Az iskola közvetlen környezete: közterek, intézmények,
épületek, jellegzetességek,
A tanuló lakóhelyének pontos címe,
A gyalogos közlekedés szabályai, a közlekedési lámpa, és a
rendőr karjelzései
|
A lakóhely és az iskola környékének természetföldrajzi
jellemzői (felszíni formái, vizei), nevezetességei (épületek, közterületek,
üzletek),
A közlekedés szabályai városi környezetben,
magatartásformák a biztonságos közlekedésben,
A gyermekekkel történő balesetek okai, megelőzésük,
A településhez fűződő hagyományok, mesék, mondák,
történetek,
A település utcái, házai egykor és most, lakóinak élete
régen és ma,
Érdekességek a kerület életéből
|
A lakóhely felszíni formáinak, vizeinek felismerése,
jellemzői,
A felszíni forma és az időjárási tényezők kölcsönhatása,
Egyszerű alaprajzok, útvonalrajzok készítése, leolvasása,
arányos kicsinyítés, nagyítás,
A valóság ábrázolása a térkép jeleivel,
A négy fő világtáj, az iránytű használata,
A lakóhely jellemző közlekedési eszközei,
A helyi és távolsági tömegközlekedés eszközei,
Helyes és helytelen utazási szokásaink,
A gyerekek, mint a balesetek okozói, balesetmegelőzés,
Élet a fővárosban és az ország más vidékein
|
A domborzat és a vízrajz ábrázolása a térképen,
Különböző domborzatú tájak, legnagyobb folyóink, tavaink
felismerése Magyarország domborzati és vízrajzi térképén,
A lakóhely a térképen,
Tájaink képekben,
Tájékozódási gyakorlatok a szabadban és a tanteremben,
Alaprajzok készítése, leolvasása,
Magyarország nagy tájainak felismerése képek, leírások
alapján,
Tájegységek, vizek és a főváros,
A kerékpáros közlekedés szabályai és veszélyei, balesetek
elkerülése,
Kerékpáros útvonalak megtervezése,
Hazánk természeti szépségei, kulturális emlékei, értékei
képekben,
Településtípusok (város, falu, tanya)
|
6. Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola
|
Tanulmányi séták az iskola környékén,
Tanulmányi kirándulás Budapesten és annak környékén
|
Tanulmányi séták Budapesten,
Tanulmányi kirándulás vagy többnapos erdei iskola szervezése
egy erdős helyhez
|
Tanulmányi kirándulások Budapest környékén,
Történelmi emlékhely felkeresése,
Erdei iskola szervezése erdő, mező vagy vízpart mellé
|
Budapesti körséta keretében nevezetes emlékhelyek,
intézmények, közterek, parkok felkeresése,
Erdei iskola szervezése hazánk valamelyik nagy
tájegységére
|