Környezetismeret/Tanterv/A tananyag koncentrikus bővülése 1-4. oszályig
Az Alsós tanítói portálból
2007. december 9., 00:04 változat
Témakör |
1. osztály |
2. osztály |
3. osztály |
4. osztály |
|
1. A megismerési módszerek alapozása |
A közvetlen környezet megfigyelése, A tapasztalatok kifejezése szóban, rajzzal |
A megfigyelt tulajdonságok összehasonlítása, Csoportosítások, rendezések, Egyszerű mérések alkalmi és szabvány egységekkel, adatok lejegyzése rajzzal és írásban tanítói segítséggel, |
A megismerési módszerek segítségével elemi természettudományos ismeretek szerzése, Mérések, mérés-soro- zatok végzése, A tapasztalatok megjelenítése egyszerű ábrával, Vizsgálatok, kísérletek, oksági összefüggések keresése, Könyvek használata (enciklopédia, képes határozók) |
Tájékozódás, helymeghatározás, Mérések, a mértékegységek használata, Megfigyelés, leírás, a tapasztalatok megfogalmazása, lejegyzése, rendezése, elemzése, Az egyéni ismeretszerzés megalapozása, búvárkodás a könyvtárban, Önálló beszámolók, összefüggő feleletek |
|
2. Az élettelen természet alapismeretei |
Tárgyak, anyagok érzékelhető tulajdonságai, Az időjárás megfigyelése, adatok rögzítése rajzzal, Év-évszak, nap-napszak, A víz megjelenési formái |
Tárgyak, anyagok mérhető tulajdonságai, becslés- mérés-összehasonlítás, Anyagok csoportosítása, Élelmiszerek, A környezetet szennyező-, és a szervezetre veszélyes anyagok |
A föld, a víz, a levegő érzékelhető tulajdonságai, Halmazállapot-változások megfigyelése, Egyszerű fizikai, kémiai kölcsönhatások megfigyelése, Kölcsönhatások a földrajzi környezetben, Az égés, éghető és éghetetlen anyagok, Az időjárás tényezői, adatok lejegyzése grafikonos ábrával |
Környezetünk tisztasága, szennyezettsége, lakóhelyünk megfigyelése, A környezetszennyezés hatása az élőlényekre, A megelőzés, védekezés lehetőségei, Környezetvédelem, különválogató hulladékgyűjtés,
|
|
3. Az élő természet alapismeretei |
Az élő és élettelen közötti különbség, A közvetlen környezetben előforduló gyakori növények és állatok megfigyelése, A fa és a bokor részei, Állatok és kicsinyeik, Az állatmesék és valóság |
Élőlények-életjelenségek, Növények megfigyelése: lágyszárúak, fás szárúak, cserjék, bokrok, lombhullató és örökzöld fák, Termesztett növények és felhasználásuk, növényi táplálékaink, Az állatok viselkedésének megfigyelése; csoportosításuk: emlősök, madarak, Természetvédő és károsító tevékenységek elkülönítése |
A növények és az állatok életfeltételei; kapcsolatuk, egymásra utaltságuk, A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban, Az állatok életmódbeli különbsége: táplálkozásuk, alkalmazkodásuk a környezetükhöz; Az ember szerepe a környezetében élő élőlények életfeltételeinek alakításában, Az állatok gondozása: vadvédelem, madáretetés, háziállatok gondozása |
A környezetünkben megfigyelhető élőhelyek jellemzői: Az erdő, mező és vízpart élővilágának megfigyelése, összehasonlítása, Néhány jellegzetes madár, emlős, rovar, (bogár) jellemző jegyeinek megfigyelése, leírása, összehasonlítása, Kultúrnövények megfigyelése, termesztésük, felhasználásuk, Az állatok táplálékláncba sorolása, Az ember hatása az élőhelyekre, a természet védelmének fontossága, Természetvédelmi területek, védett természeti értékek |
|
4. Testünk és életműködéseink |
Testünk főbb részei, Szervezetünk ritmusai, Érzékszervek, érzékletek Életjelenségeink, Egészség és betegség, balesetmegelőzés, segítségkérés balesetkor, Az évszaknak és időjárásnak megfelelő öltözködés |
Mérések az emberi testen, Szervezetünk mérhető tulajdonságai: szívverés, légzésszám, pulzus, testhőmérséklet, A helyes fog-, és testápolás, az orvos gyógyító munkája, A környezet szervezetünkre gyakorolt leggyakoribb hatásai: napsugárzás, hő, zaj, szennyezett levegő, élősködők, televízió |
Az egészséges táplálkozás, A gondos testápolás, tisztálkodási szokások (száj, haj, köröm), A betegségek tünetei (rossz közérzet, láz, fájdalom, hasmenés, hányás), a védőoltások fontossága, A beteglátogatás, betegápolás szabályai, A kuruzslás veszélyei |
Az emberi élet szakaszai, A különböző korú emberek szervezetének, életműködésének összehasonlítása, Helyes és helytelen szokásaink, Az egészséget károsító szokások kialakulása, veszélyei, felkészülés az elutasításukra, A reklámok hatása az életmódunkra |
|
5. Tájékozódási alapismeretek, közlekedés, a lakóhely ismerete |
Saját testünkhöz viszonyított irányok (előtte, mögötte, mellette, fölötte, alatta, jobbra, balra), Az iskolánk neve, pontos címe, legfontosabb helyiségei, azok rendeltetése, Az iskola közvetlen környezete: közterek, intézmények, épületek, jellegzetességek, A tanuló lakóhelyének pontos címe, A gyalogos közlekedés szabályai, a közlekedési lámpa, és a rendőr karjelzései |
A lakóhely és az iskola környékének természetföldrajzi jellemzői (felszíni formái, vizei), nevezetességei (épületek, közterületek, üzletek), A közlekedés szabályai városi környezetben, magatartásformák a biztonságos közlekedésben, A gyermekekkel történő balesetek okai, megelőzésük, A településhez fűződő hagyományok, mesék, mondák, történetek, A település utcái, házai egykor és most, lakóinak élete régen és ma, Érdekességek a kerület életéből
|
A lakóhely felszíni formáinak, vizeinek felismerése, jellemzői, A felszíni forma és az időjárási tényezők kölcsönhatása, Egyszerű alaprajzok, útvonalrajzok készítése, leolvasása, arányos kicsinyítés, nagyítás, A valóság ábrázolása a térkép jeleivel, A négy fő világtáj, az iránytű használata, A lakóhely jellemző közlekedési eszközei, A helyi és távolsági tömegközlekedés eszközei, Helyes és helytelen utazási szokásaink, A gyerekek, mint a balesetek okozói, balesetmegelőzés, Élet a fővárosban és az ország más vidékein
|
A domborzat és a vízrajz ábrázolása a térképen, Különböző domborzatú tájak, legnagyobb folyóink, tavaink felismerése Magyarország domborzati és vízrajzi térképén, A lakóhely a térképen, Tájaink képekben, Tájékozódási gyakorlatok a szabadban és a tanteremben, Alaprajzok készítése, leolvasása, Magyarország nagy tájainak felismerése képek, leírások alapján, Tájegységek, vizek és a főváros, A kerékpáros közlekedés szabályai és veszélyei, balesetek elkerülése, Kerékpáros útvonalak megtervezése, Hazánk természeti szépségei, kulturális emlékei, értékei képekben, Településtípusok (város, falu, tanya) |
|
6. Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola |
Tanulmányi séták az iskola környékén, Tanulmányi kirándulás Budapesten és annak környékén |
Tanulmányi séták Budapesten, Tanulmányi kirándulás vagy többnapos erdei iskola szervezése egy erdős helyhez |
Tanulmányi kirándulások Budapest környékén, Történelmi emlékhely felkeresése, Erdei iskola szervezése erdő, mező vagy vízpart mellé |
Budapesti körséta keretében nevezetes emlékhelyek, intézmények, közterek, parkok felkeresése, Erdei iskola szervezése hazánk valamelyik nagy tájegységére |
A laphoz nem tartoznak aloldalak.