Megfigyelő képesség
Az Alsós tanítói portálból
|  (→Tevékenységek, játékok) |  (→Tevékenységek, játékok) | ||
| 11. sor: | 11. sor: | ||
| *'''Hangok megfigyelése''' | *'''Hangok megfigyelése''' | ||
| - | Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat.  | + | Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése | 
| - | + | ||
| - | + | ||
| *'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe''' | *'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe''' | ||
| Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. | Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. | ||
| Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni. | Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni. | ||
| + | |||
| + | *'''Részletes megfigyelésre ösztönző játékok''' | ||
| + | |||
| + | [[Kép:Borsó.jpeg]]  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Két csapatot alakítunk. | ||
| + | A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni. | ||
| + | Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit. | ||
| + | Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér. | ||
| + | Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze. | ||
2008. január 31., 19:25 változat
A megfigyelés
A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése. Hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.
Tevékenységek, játékok
- Ízérzékelés, szaglás fejlesztése
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
- Hangok megfigyelése
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
- A tapintás bevonása a megfigyelésbe
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
- Részletes megfigyelésre ösztönző játékok
Két csapatot alakítunk.
A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni.
Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit.
Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér.
Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.

 
	  