Matematika/Tanterv/Számtan, algebra, sorozatok, függvények/Összefüggések, szöveges feladatok/Szöveges feladatok/A szöveges feladatok fajtái
Az Alsós tanítói portálból
A (1 revision(s)) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
<h4><span>Megkülönböztetünk</span></h4> | <h4><span>Megkülönböztetünk</span></h4> | ||
- | <p class=normal><span> | + | <p class=normal><span> </span></p> |
- | <p class=lista><span>- | + | <p class=lista><span>- <span class=dvv>művelettel megoldható</span></span></p> |
<p class=comments><span>Példa* Édesanya a piacon húsz tojást vásárolt, | <p class=comments><span>Példa* Édesanya a piacon húsz tojást vásárolt, | ||
darabját 21 Ft-ért. Mennyit fizetett?</span></p> | darabját 21 Ft-ért. Mennyit fizetett?</span></p> | ||
- | <p class=lista><span>- | + | <p class=lista><span>- <span class=dvv>más modellel megoldható |
feladatokat</span>.</span></p> | feladatokat</span>.</span></p> | ||
29. sor: | 29. sor: | ||
<p class=normal><span>2. A megoldások számát tekintve </span></p> | <p class=normal><span>2. A megoldások számát tekintve </span></p> | ||
- | <p class=lista><span>- | + | <p class=lista><span>- <span class=dvv>egy számot, adatot ad |
megoldásként </span>(Mint a tojásos feladat)</span></p> | megoldásként </span>(Mint a tojásos feladat)</span></p> | ||
- | <p class=lista><span>- | + | <p class=lista><span>- <span class=dvv>több megoldás lehetséges</span> |
(</span><span class=comments>mint | (</span><span class=comments>mint | ||
például a postás feladatnál</span><span>). Ilyenek a függvényre | például a postás feladatnál</span><span>). Ilyenek a függvényre | ||
42. sor: | 42. sor: | ||
a megoldás a százas vagy ezres számkörben.</span></p> | a megoldás a százas vagy ezres számkörben.</span></p> | ||
- | <p class=lista><span>- | + | <p class=lista><span>- <span class=dvv>nincs megoldás</span></span></p> |
<p class=normal><span> </span></p> | <p class=normal><span> </span></p> | ||
49. sor: | 49. sor: | ||
szöveges feladatokat.</span></p> | szöveges feladatokat.</span></p> | ||
- | <p class=lista><span class=dvv><span>- | + | <p class=lista><span class=dvv><span>- egyszerű szöveges feladat</span></span> <span> |
nak tekintjük azokat a feladatokat, amelyek egy számfeladattal | nak tekintjük azokat a feladatokat, amelyek egy számfeladattal | ||
megoldhatók. </span><span class=comments>Az osztályba 11 fiú és 18 lány jár. Hányan vannak az osztályban?</span></p> | megoldhatók. </span><span class=comments>Az osztályba 11 fiú és 18 lány jár. Hányan vannak az osztályban?</span></p> | ||
- | <p class=lista><span class=dvv><span>- | + | <p class=lista><span class=dvv><span>- és összetett</span></span> <span> |
feladatokat, amelyeket két vagy több lépésben vagy zárójeles | feladatokat, amelyeket két vagy több lépésben vagy zárójeles | ||
számfeladattal oldhatunk meg. </span><span class=comments>Édesanya a tálcára 17 túrós és 18 szilvás süteményt | számfeladattal oldhatunk meg. </span><span class=comments>Édesanya a tálcára 17 túrós és 18 szilvás süteményt | ||
60. sor: | 60. sor: | ||
<p class=normal><span>4. Megfogalmazás szerint a feladatok lehetnek</span></p> | <p class=normal><span>4. Megfogalmazás szerint a feladatok lehetnek</span></p> | ||
- | <p class=lista><span class=dvv><span>- | + | <p class=lista><span class=dvv><span>- egyenes</span></span></p> |
- | <p class=lista><span>- | + | <p class=lista><span>- és <span class=dvv>fordított szövegezésű</span> |
feladatok </span></p> | feladatok </span></p> | ||
80. sor: | 80. sor: | ||
logikai feladatok is. Ezek a</span></p> | logikai feladatok is. Ezek a</span></p> | ||
- | <p class=normal><span> | + | <p class=normal><span> <span class=dvv>- a szokványostól |
eltérő szöveges feladatok</span> </span><span class=comments>Például: Így szól az öreg indián: Te a fiam | eltérő szöveges feladatok</span> </span><span class=comments>Például: Így szól az öreg indián: Te a fiam | ||
vagy, és én mégsem vagyok az apád. Hogyan lehetséges ez? (Megoldás: az anyja) | vagy, és én mégsem vagyok az apád. Hogyan lehetséges ez? (Megoldás: az anyja) | ||
Az öreg szó azt sugallja, hogy férfiról van szó.</span></p> | Az öreg szó azt sugallja, hogy férfiról van szó.</span></p> | ||
+ | |||
+ | === Animációk === | ||
+ | *[http://alsos.fazekas.hu/animaciok/anim232313.swf Pénzt és/vagy levelet kapók száma] | ||
[[/*]] | [[/*]] |
Aktuális változat
Megkülönböztetünk
- művelettel megoldható
Példa* Édesanya a piacon húsz tojást vásárolt, darabját 21 Ft-ért. Mennyit fizetett?
- más modellel megoldható feladatokat.
Például: A postás tizenhárom lakásba vitt ajánlott levelet, öt helyre pénzt. Mit gondolsz, hány helyen csengetett? (Biztos, hogy 18 helyen?)
13+5=18, ha nem volt egy olyan lakás sem, amelyikbe kétféle küldeményt is vitt. De ezt a szöveg nem említi. Sőt, nem zárja ki. Ezért több megoldás is lehetséges.
Rajzoljunk Venn diagramot, használjunk borítékokat és pénzeket, és ezek mozgatásával keresgéljük a megoldásokat! Ha módszeresen végigrakosgatjuk, az összes megoldást számba tudjuk venni.
2. A megoldások számát tekintve
- egy számot, adatot ad megoldásként (Mint a tojásos feladat)
- több megoldás lehetséges (mint például a postás feladatnál). Ilyenek a függvényre vezető szöveges feladatok, mert két szám közti kapcsolatot ad meg a feladat, és sok olyan számpár van, amely között fennáll ez a kapcsolat. A megoldások számának csak a józan ész szab határt. Például: Az anyu öttel több túros süteményt süt, mint ahány lekvárosat –feladatnál valószínűtlen a megoldás a százas vagy ezres számkörben.
- nincs megoldás
3. Megkülönböztetünk egyszerű és összetett szöveges feladatokat.
- egyszerű szöveges feladat nak tekintjük azokat a feladatokat, amelyek egy számfeladattal megoldhatók. Az osztályba 11 fiú és 18 lány jár. Hányan vannak az osztályban?
- és összetett feladatokat, amelyeket két vagy több lépésben vagy zárójeles számfeladattal oldhatunk meg. Édesanya a tálcára 17 túrós és 18 szilvás süteményt tett. Pisti megevett belőle ötöt. Hány sütemény van a tálcán?
4. Megfogalmazás szerint a feladatok lehetnek
- egyenes
- és fordított szövegezésű feladatok
Az egyenes szövegezésű szinte felkínálja a megoldást azzal, hogy a változásra utal: idősebb, fiatalabb, több, megevett, eltörte, stb.
A fordított szövegezésű feladatban a szöveg mást sugall, mint a megoldás. Például Laci 28 éves. 8 évvel fiatalabb, mint Péter. Hány éves Péter? Az a gyerek, aki megszokta a lejegyzést, a nyíl használatát, rögtön rájön, hogy Péter az idősebb, így nem 28-8, hanem 28+8 a megoldás.
5. Ezek a fő típusfeladatok, de vannak becsapós, nem megoldható, vagy csak rajzzal megoldható és különböző logikai feladatok is. Ezek a
- a szokványostól eltérő szöveges feladatok Például: Így szól az öreg indián: Te a fiam vagy, és én mégsem vagyok az apád. Hogyan lehetséges ez? (Megoldás: az anyja) Az öreg szó azt sugallja, hogy férfiról van szó.
Animációk
A laphoz nem tartoznak aloldalak.