Megfigyelő képesség

Az Alsós tanítói portálból

(Változatok közti eltérés)
(Tevékenységek, játékok)
(Tevékenységek, játékok)
11. sor: 11. sor:
*'''Hangok megfigyelése'''
*'''Hangok megfigyelése'''
-
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat.
+
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
-
Ki tud több hangot megkülönböztetni?
+
-
Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
+
*'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe'''
*'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe'''
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét.
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét.
Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
 +
 +
*'''Részletes megfigyelésre ösztönző játékok'''
 +
 +
[[Kép:Borsó.jpeg]]
 +
 +
 +
Két csapatot alakítunk.
 +
A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni.
 +
Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit.
 +
Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér.
 +
Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.

2008. január 31., 19:25 változat

A megfigyelés

A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése. Hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.

Tevékenységek, játékok

  • Ízérzékelés, szaglás fejlesztése

Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!

Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!

  • Hangok megfigyelése

Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése

  • A tapintás bevonása a megfigyelésbe

Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.

  • Részletes megfigyelésre ösztönző játékok

Kép:Borsó.jpeg


Két csapatot alakítunk. A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni. Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit. Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér. Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.