Megfigyelő képesség
Az Alsós tanítói portálból
(→Tevékenységek, játékok) |
|||
| 4. sor: | 4. sor: | ||
=== Tevékenységek, játékok === | === Tevékenységek, játékok === | ||
| - | * | + | *'''Ízérzékelés, szaglás fejlesztése''' |
| - | + | ||
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése! | Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése! | ||
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. | Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. | ||
Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt! | Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt! | ||
| + | |||
| + | *'''Hangok megfigyelése''' | ||
| + | Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. | ||
| + | Ki tud több hangot megkülönböztetni? | ||
| + | Mi történt odakint? – szituáció felismertetése | ||
| + | |||
| + | *'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe''' | ||
| + | Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. | ||
| + | Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni. | ||
2008. január 31., 19:16 változat
A megfigyelés
A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése. Hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.
Tevékenységek, játékok
- Ízérzékelés, szaglás fejlesztése
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
- Hangok megfigyelése
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat.
Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
- A tapintás bevonása a megfigyelésbe
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
