Megfigyelő képesség

Az Alsós tanítói portálból

(Változatok közti eltérés)
(Tevékenységek, játékok)
4. sor: 4. sor:
=== Tevékenységek, játékok ===
=== Tevékenységek, játékok ===
-
*ízérzékelés, szaglás fejlesztése
+
*'''Ízérzékelés, szaglás fejlesztése'''
-
 
+
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése.
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése.
Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
 +
 +
*'''Hangok megfigyelése'''
 +
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat.
 +
Ki tud több hangot megkülönböztetni?
 +
Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
 +
 +
*'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe'''
 +
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét.
 +
Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.

2008. január 31., 19:16 változat

A megfigyelés

A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése. Hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.

Tevékenységek, játékok

  • Ízérzékelés, szaglás fejlesztése

Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!

Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!

  • Hangok megfigyelése

Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat.

 Ki tud több hangot megkülönböztetni?
 Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
  • A tapintás bevonása a megfigyelésbe

Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.