Megfigyelő képesség
Az Alsós tanítói portálból
(→Tevékenységek, játékok) |
(→A megfigyelés) |
||
(10 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== A megfigyelés == | == A megfigyelés == | ||
- | '''A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése.''' | + | '''A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése.''' |
+ | |||
+ | "Vegyél elő a dobozból egy kék gombot, utána egy piros pálcikát és rakd őket az asztal szélére!" Ahhoz, hogy ezt az összetett utasítást egy kisiskolás megértse és teljesítse, az alábbi lépéseket kell tennie: | ||
+ | |||
+ | *'''auditív figyelem''' - kiválasztani az utasítást mint fontos ingert a többi hang és egyéb ingerből, mely körülveszi a gyereket, | ||
+ | |||
+ | *'''rövid távú auditív emlékezet''' - ez kódolja és felidézi az utasítást, | ||
+ | |||
+ | *'''auditív analízis''' - tagolja a mondatot és ezzel segíti a megértést, | ||
+ | |||
+ | *'''vizuális figyelem''' - keresi a tárgyakat, vagyis elkülöníti, kiemeli azokat a háttérből, | ||
+ | |||
+ | *'''vizuális differenciálás''' - segíti a kiemelést, a helyes kiválasztást, | ||
+ | |||
+ | *'''intermodális integráció''' - összekapcsolja a hallott utasítást és a megfelelő cselekvést (gomb és pálcika kiemelése), | ||
+ | |||
+ | *'''finommozgás és vizuomotoros koordináció''' - segít a kivitelezésben, | ||
+ | |||
+ | *'''téri orientáció''' - keresi a helyet az asztalon, | ||
+ | |||
+ | *'''szerialitás'''- ügyel a kiválasztás és lehelyezés sorrendjére. | ||
+ | |||
+ | Eredmény a kívánt teljesítmény. | ||
+ | |||
+ | A megfigyelés hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, '''az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztés'''t tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható. | ||
=== Tevékenységek, játékok === | === Tevékenységek, játékok === | ||
11. sor: | 35. sor: | ||
*'''Hangok megfigyelése''' | *'''Hangok megfigyelése''' | ||
- | Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. | + | Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése |
- | + | ||
- | + | ||
*'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe''' | *'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe''' | ||
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. | Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. | ||
Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni. | Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni. | ||
+ | |||
+ | *'''Mozgás''' | ||
+ | A gyerekek körben járnak. A kör közepén a hunyó. Mondókát mondunk: | ||
+ | "Az erdőben jártunk-keltünk, | ||
+ | egy gyereket elvesztettünk. | ||
+ | Mondd meg …, | ||
+ | mondd meg nekünk, | ||
+ | ki az aki nincsen velünk!" | ||
+ | A kör megáll, a hunyó befogja a szemét. Valakit, megérint a játékvezető, s az elbújik. | ||
+ | "Mondd meg gyorsan, | ||
+ | Ki nincs velünk!" – kiáltják a gyerekek. | ||
+ | A hunyó körülnéz, s megnevezi a hiányzót. | ||
+ | A hiányzó lesz a hunyó, s folytatódik a játék. | ||
+ | |||
+ | *'''Részletes megfigyelésre ösztönző játékok''' | ||
+ | |||
+ | [[Kép:Borsó.jpeg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Két csapatot alakítunk. | ||
+ | A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni. | ||
+ | Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit. | ||
+ | Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér. | ||
+ | Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze. | ||
+ | |||
+ | Megkérjük a gyerekeket, hogy rajzoljanak egy zseblámpát.Világít? Miért? Miért nem? Mi hiányzik róla, hogy működőképes legyen? Ezután a kezükbe adunk egy igazi zseblámpát. Figyeljék meg, majd rajzolják le! | ||
+ | |||
+ | *'''Több tárgy megfigyelése''' | ||
+ | Az asztalon tíz tárgy látható. Figyeljék meg ezeket alaposan! Próbálják megjegyezni a látványt! Ezután letakarjuk a tárgyakat egy kendővel. Írják le, mik vannak az asztalon! | ||
+ | Érdemes a tárgyakat valamely közös tanulási élményhez kötni vagy éppen egy új tanulási élményt bevezetni velük. Így felkelthetjük a gyerekek érdeklődését, biztosíthatjuk optimális motiváltságukat. Például egy tanulmányi kirándulás után ezek kerülhetnek az asztalra: papírhajó, palack, összegöngyölt levél, iránytű, gyertya, hátizsák, kulacs ,alma, képeslap, ceruza. Máskor 1 kg-os súly, alma, egy zacskó liszt, pénztári blokk, egy bankjegy... és a többi a bevásárlás élményét idézheti fel. Ezzel bevezethetünk egy matematikaórát, amelyen szöveges feladatokat oldunk meg. | ||
+ | |||
+ | *'''Több tárgy helyzete''' | ||
+ | 4 piros korongot helyezünk el egy 8x8 négyzetből álló táblázatban. A táblázatot rajzolhatjuk a táblára vagy írásvetítő fóliára. 10 másodpercre megmutatjuk a gyerekeknek, majd letakarjuk. A gyerekek saját táblájukon vagy a füzetükbe rajzolt táblázaton ugyanazt az elrendezést hozzák létre. A korongok számát fokozatosan emeljük. | ||
+ | Másféle színű korongot is bevonunk a játékba. | ||
+ | |||
+ | *'''Több információ megfigyelése''' | ||
+ | Válasszunk egy könyvet. Adjuk körbe. Kérjük meg a gyerekeket, hogy alaposan figyeljék meg. | ||
+ | Ezután kérdezünk: | ||
+ | Szerző? | ||
+ | Cím? | ||
+ | Hány oldalas? | ||
+ | Vannak-e benne képek? | ||
+ | Hány fejezetből áll? | ||
+ | Mennyibe kerül? … | ||
+ | |||
+ | *'''Folyamatok megfigyelése''' | ||
+ | Ehhez a játékhoz egy önként jelentkező játékos és sok tanú kell. Gyertyát teszünk az asztalra. Meggyújtjuk. Egy vállalkozót az asztal mögé állítunk. Bekötjük a szemét. | ||
+ | Fogadjunk, hogy nem tudod bekötött szemmel elfújni az égő gyertyát!- mondjuk neki. Miközben állítja, hogy ő bizony el tudja fújni, halkan megfogjuk az asztalt gyertyástul és odébb visszük. | ||
+ | Fújhatod - mondjuk. A játékos derekasan fújja is, persze a gyertya vígan ég továbbra is. Leveszzük a kendőt a szeméről. | ||
+ | Megkérjük a tanúkat, hogy számoljanak be pontosan a történtekről. Az győz, aki hibátlanul el tudja mondani az eseménysort. |
Aktuális változat
A megfigyelés
A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése.
"Vegyél elő a dobozból egy kék gombot, utána egy piros pálcikát és rakd őket az asztal szélére!" Ahhoz, hogy ezt az összetett utasítást egy kisiskolás megértse és teljesítse, az alábbi lépéseket kell tennie:
- auditív figyelem - kiválasztani az utasítást mint fontos ingert a többi hang és egyéb ingerből, mely körülveszi a gyereket,
- rövid távú auditív emlékezet - ez kódolja és felidézi az utasítást,
- auditív analízis - tagolja a mondatot és ezzel segíti a megértést,
- vizuális figyelem - keresi a tárgyakat, vagyis elkülöníti, kiemeli azokat a háttérből,
- vizuális differenciálás - segíti a kiemelést, a helyes kiválasztást,
- intermodális integráció - összekapcsolja a hallott utasítást és a megfelelő cselekvést (gomb és pálcika kiemelése),
- finommozgás és vizuomotoros koordináció - segít a kivitelezésben,
- téri orientáció - keresi a helyet az asztalon,
- szerialitás- ügyel a kiválasztás és lehelyezés sorrendjére.
Eredmény a kívánt teljesítmény.
A megfigyelés hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.
Tevékenységek, játékok
- Ízérzékelés, szaglás fejlesztése
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
- Hangok megfigyelése
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
- A tapintás bevonása a megfigyelésbe
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
- Mozgás
A gyerekek körben járnak. A kör közepén a hunyó. Mondókát mondunk: "Az erdőben jártunk-keltünk, egy gyereket elvesztettünk. Mondd meg …, mondd meg nekünk, ki az aki nincsen velünk!" A kör megáll, a hunyó befogja a szemét. Valakit, megérint a játékvezető, s az elbújik. "Mondd meg gyorsan, Ki nincs velünk!" – kiáltják a gyerekek. A hunyó körülnéz, s megnevezi a hiányzót. A hiányzó lesz a hunyó, s folytatódik a játék.
- Részletes megfigyelésre ösztönző játékok
Két csapatot alakítunk.
A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni.
Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit.
Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér.
Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.
Megkérjük a gyerekeket, hogy rajzoljanak egy zseblámpát.Világít? Miért? Miért nem? Mi hiányzik róla, hogy működőképes legyen? Ezután a kezükbe adunk egy igazi zseblámpát. Figyeljék meg, majd rajzolják le!
- Több tárgy megfigyelése
Az asztalon tíz tárgy látható. Figyeljék meg ezeket alaposan! Próbálják megjegyezni a látványt! Ezután letakarjuk a tárgyakat egy kendővel. Írják le, mik vannak az asztalon! Érdemes a tárgyakat valamely közös tanulási élményhez kötni vagy éppen egy új tanulási élményt bevezetni velük. Így felkelthetjük a gyerekek érdeklődését, biztosíthatjuk optimális motiváltságukat. Például egy tanulmányi kirándulás után ezek kerülhetnek az asztalra: papírhajó, palack, összegöngyölt levél, iránytű, gyertya, hátizsák, kulacs ,alma, képeslap, ceruza. Máskor 1 kg-os súly, alma, egy zacskó liszt, pénztári blokk, egy bankjegy... és a többi a bevásárlás élményét idézheti fel. Ezzel bevezethetünk egy matematikaórát, amelyen szöveges feladatokat oldunk meg.
- Több tárgy helyzete
4 piros korongot helyezünk el egy 8x8 négyzetből álló táblázatban. A táblázatot rajzolhatjuk a táblára vagy írásvetítő fóliára. 10 másodpercre megmutatjuk a gyerekeknek, majd letakarjuk. A gyerekek saját táblájukon vagy a füzetükbe rajzolt táblázaton ugyanazt az elrendezést hozzák létre. A korongok számát fokozatosan emeljük. Másféle színű korongot is bevonunk a játékba.
- Több információ megfigyelése
Válasszunk egy könyvet. Adjuk körbe. Kérjük meg a gyerekeket, hogy alaposan figyeljék meg. Ezután kérdezünk: Szerző? Cím? Hány oldalas? Vannak-e benne képek? Hány fejezetből áll? Mennyibe kerül? …
- Folyamatok megfigyelése
Ehhez a játékhoz egy önként jelentkező játékos és sok tanú kell. Gyertyát teszünk az asztalra. Meggyújtjuk. Egy vállalkozót az asztal mögé állítunk. Bekötjük a szemét. Fogadjunk, hogy nem tudod bekötött szemmel elfújni az égő gyertyát!- mondjuk neki. Miközben állítja, hogy ő bizony el tudja fújni, halkan megfogjuk az asztalt gyertyástul és odébb visszük. Fújhatod - mondjuk. A játékos derekasan fújja is, persze a gyertya vígan ég továbbra is. Leveszzük a kendőt a szeméről. Megkérjük a tanúkat, hogy számoljanak be pontosan a történtekről. Az győz, aki hibátlanul el tudja mondani az eseménysort.