Analógiák felismerése, követése
Az Alsós tanítói portálból
 (→Kirakás)  | 
				 (→A számolási eljárás kiterjesztése nagyobb számkörre)  | 
			||
| (15 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
| 10. sor: | 10. sor: | ||
A gondolatot többszöri eljátszással, kirakással erősítjük meg. használhatunk igazi tojástartót és műanyag játéktojásokat. Ezután a tojásokat korongokkal helyettesítjük. Majd végül a tojástartót is elhagyhatjuk.   | A gondolatot többszöri eljátszással, kirakással erősítjük meg. használhatunk igazi tojástartót és műanyag játéktojásokat. Ezután a tojásokat korongokkal helyettesítjük. Majd végül a tojástartót is elhagyhatjuk.   | ||
| + | |||
| + | |||
[[Kép:Eltemetek 001.jpg|left]]  | [[Kép:Eltemetek 001.jpg|left]]  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
=== Kirakás ===  | === Kirakás ===  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
Korongokkal kirakjuk a 9+4 művelet elvégzéséhez szükséges 9+1+3 eljárást. Majd kipróbáljuk, s begyakoroljuk más mennyiségekkel is.  | Korongokkal kirakjuk a 9+4 művelet elvégzéséhez szükséges 9+1+3 eljárást. Majd kipróbáljuk, s begyakoroljuk más mennyiségekkel is.  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
[[Kép:Eltematek 011.jpg]]  | [[Kép:Eltematek 011.jpg]]  | ||
| + | |||
| + | === Félúton a kirakás és a lejegyzés között ===  | ||
| + | |||
| + | Emlékeztetőül még kirakjuk a 9-et, hiszen ezt kell 1-gyel 10-re pótolni. De felül már számmal jelezzük, mennyit akarunk hozzáadni a 9-hez.  | ||
| + | |||
| + | [[Kép:Eltematek 012.jpg]]  | ||
| + | |||
| + | === A számolási eljárás kiterjesztése nagyobb számkörre ===  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Később észrevétetjük, hogy ez a számolási eljárás nemcsak a húszas, hanem a százas, ezres, sőt a tízezres számkörben is használható.  | ||
| + | |||
| + | [[Kép:Eltematek 002.jpg]]           [[Kép:Eltematek 003.jpg]]  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | [[Kép:Eltematek 004.jpg]]           [[Kép:Eltematek 006.jpg]]  | ||
| + | |||
| + | A begyakorlást követően analógiás feladatsorokat oldunk meg. Tankönyveink és munkafüzeteink bőven tartalmaznak ilyen feladatsorokat:   | ||
| + | 9+4=      29+4=    149+4=  | ||
Aktuális változat
Tartalomjegyzék | 
Analógiák felismerése
Kiindulás a valóságból
Gyakran hasonlóságkeresés alapján oldunk meg feladatokat. Ilyenkor analógiás gondolkodásunkra támaszkodunk. Kövessünk egy valóságra épülő analógiás gondolatsort, melyet a tanításban eredményesen használhatunk. A hétköznapokban gyakran találkoznak ilyen látvánnyal a gyerekek.
Látják, eljátszhatják, hogy 9-hez úgy adunk hozzá 4-et, hogy előbb kipótoljuk 10-re, vagyis a tojásostartóban lévő üres helyre 1 tojást teszünk, majd a megmaradt 3 tojást még hozzáadjuk. Azaz 9+4=9+1+3
Eljátszás
A gondolatot többszöri eljátszással, kirakással erősítjük meg. használhatunk igazi tojástartót és műanyag játéktojásokat. Ezután a tojásokat korongokkal helyettesítjük. Majd végül a tojástartót is elhagyhatjuk.
Kirakás
Korongokkal kirakjuk a 9+4 művelet elvégzéséhez szükséges 9+1+3 eljárást. Majd kipróbáljuk, s begyakoroljuk más mennyiségekkel is.
Félúton a kirakás és a lejegyzés között
Emlékeztetőül még kirakjuk a 9-et, hiszen ezt kell 1-gyel 10-re pótolni. De felül már számmal jelezzük, mennyit akarunk hozzáadni a 9-hez.
A számolási eljárás kiterjesztése nagyobb számkörre
Később észrevétetjük, hogy ez a számolási eljárás nemcsak a húszas, hanem a százas, ezres, sőt a tízezres számkörben is használható.
A begyakorlást követően analógiás feladatsorokat oldunk meg. Tankönyveink és munkafüzeteink bőven tartalmaznak ilyen feladatsorokat: 9+4= 29+4= 149+4=








	  