Figyelem a gondos hangképzésre, beszédlégzésre
Az Alsós tanítói portálból
|  (Új oldal, tartalma: „'''Beszédfejlesztési gyakorlatok 1. osztályban'''  Az alapozó időszak célja a gyerekek ismereteinek, képességeinek megismerése, megfigyelése.  Különösen fonto...”) | |||
| 6. sor: | 6. sor: | ||
| Ugyanilyen domináns, hogy célzott feladathelyzetben is megfigyeljük tanítványainkat. Vagyis a tanító konkrét kérdéseket tesz fel és arra egyenként várja a tanulók válaszát. | Ugyanilyen domináns, hogy célzott feladathelyzetben is megfigyeljük tanítványainkat. Vagyis a tanító konkrét kérdéseket tesz fel és arra egyenként várja a tanulók válaszát. | ||
| A beszéd grammatikai rendezettségét szinte állandóan figyelemmel kell kísérnünk. Segítségünkre lehet egy magnó vagy diktafon amire felvehetjük a gyerekek beszédét. Hallgassuk meg közösen, fedeztessük fel együtt az osztállyal az esetleges hibákat, de úgy, hogy az a gyerek fejlődését, fejlesztését eredményezze, semmiképpen ne gátolja a továbbiakbn. Ha úgy ítéljük meg, hogy az osztályunk nem elég „érett” erre a feladatra, akkor csak a magunk munkájának megkönnyítésére használjuk a diktafont és ne hallgassuk vissza a gyerekekkel. Vezessünk a gyerekekről egy „egyéni fejlődési lapot”, ami nagyban segíthet a szöveges értékelés elkészítésénél, a további fejlesztési lépések kijelölésénél. | A beszéd grammatikai rendezettségét szinte állandóan figyelemmel kell kísérnünk. Segítségünkre lehet egy magnó vagy diktafon amire felvehetjük a gyerekek beszédét. Hallgassuk meg közösen, fedeztessük fel együtt az osztállyal az esetleges hibákat, de úgy, hogy az a gyerek fejlődését, fejlesztését eredményezze, semmiképpen ne gátolja a továbbiakbn. Ha úgy ítéljük meg, hogy az osztályunk nem elég „érett” erre a feladatra, akkor csak a magunk munkájának megkönnyítésére használjuk a diktafont és ne hallgassuk vissza a gyerekekkel. Vezessünk a gyerekekről egy „egyéni fejlődési lapot”, ami nagyban segíthet a szöveges értékelés elkészítésénél, a további fejlesztési lépések kijelölésénél. | ||
| - | |||
| - | |||
| - | Az írástanulás kezdeti szakaszában a következő képességeket kell fejlesztenünk: | ||
| - | -	formafelismerés, formaemlékezet ( formakövető mozgások, vázolások) | ||
| - | -	vizuális emlékezetfejlesztés | ||
| - | -	vizuális érzékelés, észlelés | ||
| - | -	figyelem, szerialitás | ||
| - | -	térben való tájékozódás irányok közötti biztos eligazodás( bal, jobb, lenn, fenn, között, alá, fölé ) | ||
| - | -	helyes testtartás | ||
| - | -	a kéz izmait erősítő és lazító játékos tornagyakorlatok | ||
| - | -	íráshoz szükséges mozgáskoordináció fejlesztése ( gyurmázás, gyöngyfűzés, rajzolás, színezés) | ||
| - | -	megfelelő írószertarás- használat, füzettartás | ||
| - | -	laza csuklómozgás beidegzése | ||
| - | -	folyamatos kézcsúsztatás gyakorlása | ||
| - | -	lendületes vonalvezetés | ||
| - | -	írófelületen való tájékozódás | ||
| - | |||
| - | |||
| - | Év elején egyik legfőbb feladatunk a finommotorika, grafomotorika, téri-testi tájékozódás, vizuális képességek  megfigyelése tanulóinknak: | ||
| - | |||
| - | -	Mennyire használja koordináltan a kezét? | ||
| - | -	Igényel-e segítséget öltözködésnél? | ||
| - | -	Tud-e ollót, étkezéseknél evőeszközt helyesen használni? | ||
| - | -	Általános-e, hogy elejt, felborít tárgyakat? | ||
| - | -	Milyen a ceruzafogása? | ||
| - | -	Hogyan gazdálkodik a papíron lévő hellyel? | ||
| - | -	Milyen a vonalvezetése? | ||
| - | -	Ismeri-e a testrészeit? | ||
| - | -	Tájékozódik-e saját testén? | ||
| - | -	Megérti-e az utasításokat? | ||
| - | -	Helyesen differenciálja-e az irányokat? | ||
| - | -	Jól állapítja meg az irányokat önmagához képest? | ||
| - | -	Konzekvensen tartja-e a balról jobbra való haladást? | ||
| - | -	Érti-e az oszlop, sor fogalmát? | ||
| - | -	Megfelelően értelmezi, alkalmazza-e a névutókat? | ||
| - | -	Képes-e folyamatosan vezetni a ceruzáját? | ||
| - | -	Tudja-e követni az előrajzolt vonalat? stb. | ||
| - | |||
| - | Szem-kéz koordináció fejlesztése | ||
| - | •	konstrukciós játékok alkalmazása- pl. legó | ||
| - | •	különböző alakok vagy nyomatok színezése | ||
| - | •	ollóval meghatározott alakokat vágjanak | ||
| - | •	a papír- ceruza munkát az vezeti be, ha a gyerekeknek egyre keskenyebbé váló „ösvényeken” kell végigvezetniük ceruzájukat, majd egyre ritkuló pontokat kell összekötni ahhoz, hogy vonalat képezhessenek. | ||
| - | |||
| - | Kéz és ujjtorna | ||
| - | •	csukló és ujjrázás lazán | ||
| - | •	ökölbe szorítás, gyors ujjnyújtás tenyérfeszítéssel | ||
| - | •	ujjak egyenkénti hajlítgatása ( bemutatkozás) | ||
| - | •	dobolás ujjbeggyel az asztallapon (esőcsepp utánzása) | ||
| - | •	ujjbegyek egymáshoz támasztása, feszítése, nyomogatás nyújtott ujjakkal | ||
| - | •	pöckölés minden ujjal, mindkét kézzel | ||
| - | •	ujjak masszírozása | ||
| - | •	ujjkörzés mindkét irányban | ||
| - | •	két-két ujjbegy összeérintése kör formálásával | ||
| - | |||
| - | Felhasznált irodalom: Szászné Csikós Klára- Varga Katalin: Segítőkészség | ||
Aktuális változat
Beszédfejlesztési gyakorlatok 1. osztályban
Az alapozó időszak célja a gyerekek ismereteinek, képességeinek megismerése, megfigyelése. Különösen fontos a megfigyelés. A különböző eseményképek, tankönyvi képek egyik lehetősége, hogy a tanulóink egyéni elbeszéléseiről, spontán beszédtevékenységéről képet kapjunk, hogy kinek milyen a szókincse, milyen a kifejezőkészsége; Mennyire emlékszik vissza pontosan a múltban történt eseményekre, hogyan tudja ezt a megfelelő relációs szavakkal kifejezni. Van-e beszédhibája? Vannak- e hangcserék, torzítások stb.? Milyen a beszédtempója? Hangja tisztán csengő vagy rekedtes? Ugyanilyen domináns, hogy célzott feladathelyzetben is megfigyeljük tanítványainkat. Vagyis a tanító konkrét kérdéseket tesz fel és arra egyenként várja a tanulók válaszát. A beszéd grammatikai rendezettségét szinte állandóan figyelemmel kell kísérnünk. Segítségünkre lehet egy magnó vagy diktafon amire felvehetjük a gyerekek beszédét. Hallgassuk meg közösen, fedeztessük fel együtt az osztállyal az esetleges hibákat, de úgy, hogy az a gyerek fejlődését, fejlesztését eredményezze, semmiképpen ne gátolja a továbbiakbn. Ha úgy ítéljük meg, hogy az osztályunk nem elég „érett” erre a feladatra, akkor csak a magunk munkájának megkönnyítésére használjuk a diktafont és ne hallgassuk vissza a gyerekekkel. Vezessünk a gyerekekről egy „egyéni fejlődési lapot”, ami nagyban segíthet a szöveges értékelés elkészítésénél, a további fejlesztési lépések kijelölésénél.
 
	  