Figyelem a gondos hangképzésre, beszédlégzésre
Az Alsós tanítói portálból
(Új oldal, tartalma: „'''Beszédfejlesztési gyakorlatok 1. osztályban''' Az alapozó időszak célja a gyerekek ismereteinek, képességeinek megismerése, megfigyelése. Különösen fonto...”) |
|||
| 6. sor: | 6. sor: | ||
Ugyanilyen domináns, hogy célzott feladathelyzetben is megfigyeljük tanítványainkat. Vagyis a tanító konkrét kérdéseket tesz fel és arra egyenként várja a tanulók válaszát. | Ugyanilyen domináns, hogy célzott feladathelyzetben is megfigyeljük tanítványainkat. Vagyis a tanító konkrét kérdéseket tesz fel és arra egyenként várja a tanulók válaszát. | ||
A beszéd grammatikai rendezettségét szinte állandóan figyelemmel kell kísérnünk. Segítségünkre lehet egy magnó vagy diktafon amire felvehetjük a gyerekek beszédét. Hallgassuk meg közösen, fedeztessük fel együtt az osztállyal az esetleges hibákat, de úgy, hogy az a gyerek fejlődését, fejlesztését eredményezze, semmiképpen ne gátolja a továbbiakbn. Ha úgy ítéljük meg, hogy az osztályunk nem elég „érett” erre a feladatra, akkor csak a magunk munkájának megkönnyítésére használjuk a diktafont és ne hallgassuk vissza a gyerekekkel. Vezessünk a gyerekekről egy „egyéni fejlődési lapot”, ami nagyban segíthet a szöveges értékelés elkészítésénél, a további fejlesztési lépések kijelölésénél. | A beszéd grammatikai rendezettségét szinte állandóan figyelemmel kell kísérnünk. Segítségünkre lehet egy magnó vagy diktafon amire felvehetjük a gyerekek beszédét. Hallgassuk meg közösen, fedeztessük fel együtt az osztállyal az esetleges hibákat, de úgy, hogy az a gyerek fejlődését, fejlesztését eredményezze, semmiképpen ne gátolja a továbbiakbn. Ha úgy ítéljük meg, hogy az osztályunk nem elég „érett” erre a feladatra, akkor csak a magunk munkájának megkönnyítésére használjuk a diktafont és ne hallgassuk vissza a gyerekekkel. Vezessünk a gyerekekről egy „egyéni fejlődési lapot”, ami nagyban segíthet a szöveges értékelés elkészítésénél, a további fejlesztési lépések kijelölésénél. | ||
| - | |||
| - | |||
| - | Az írástanulás kezdeti szakaszában a következő képességeket kell fejlesztenünk: | ||
| - | - formafelismerés, formaemlékezet ( formakövető mozgások, vázolások) | ||
| - | - vizuális emlékezetfejlesztés | ||
| - | - vizuális érzékelés, észlelés | ||
| - | - figyelem, szerialitás | ||
| - | - térben való tájékozódás irányok közötti biztos eligazodás( bal, jobb, lenn, fenn, között, alá, fölé ) | ||
| - | - helyes testtartás | ||
| - | - a kéz izmait erősítő és lazító játékos tornagyakorlatok | ||
| - | - íráshoz szükséges mozgáskoordináció fejlesztése ( gyurmázás, gyöngyfűzés, rajzolás, színezés) | ||
| - | - megfelelő írószertarás- használat, füzettartás | ||
| - | - laza csuklómozgás beidegzése | ||
| - | - folyamatos kézcsúsztatás gyakorlása | ||
| - | - lendületes vonalvezetés | ||
| - | - írófelületen való tájékozódás | ||
| - | |||
| - | |||
| - | Év elején egyik legfőbb feladatunk a finommotorika, grafomotorika, téri-testi tájékozódás, vizuális képességek megfigyelése tanulóinknak: | ||
| - | |||
| - | - Mennyire használja koordináltan a kezét? | ||
| - | - Igényel-e segítséget öltözködésnél? | ||
| - | - Tud-e ollót, étkezéseknél evőeszközt helyesen használni? | ||
| - | - Általános-e, hogy elejt, felborít tárgyakat? | ||
| - | - Milyen a ceruzafogása? | ||
| - | - Hogyan gazdálkodik a papíron lévő hellyel? | ||
| - | - Milyen a vonalvezetése? | ||
| - | - Ismeri-e a testrészeit? | ||
| - | - Tájékozódik-e saját testén? | ||
| - | - Megérti-e az utasításokat? | ||
| - | - Helyesen differenciálja-e az irányokat? | ||
| - | - Jól állapítja meg az irányokat önmagához képest? | ||
| - | - Konzekvensen tartja-e a balról jobbra való haladást? | ||
| - | - Érti-e az oszlop, sor fogalmát? | ||
| - | - Megfelelően értelmezi, alkalmazza-e a névutókat? | ||
| - | - Képes-e folyamatosan vezetni a ceruzáját? | ||
| - | - Tudja-e követni az előrajzolt vonalat? stb. | ||
| - | |||
| - | Szem-kéz koordináció fejlesztése | ||
| - | • konstrukciós játékok alkalmazása- pl. legó | ||
| - | • különböző alakok vagy nyomatok színezése | ||
| - | • ollóval meghatározott alakokat vágjanak | ||
| - | • a papír- ceruza munkát az vezeti be, ha a gyerekeknek egyre keskenyebbé váló „ösvényeken” kell végigvezetniük ceruzájukat, majd egyre ritkuló pontokat kell összekötni ahhoz, hogy vonalat képezhessenek. | ||
| - | |||
| - | Kéz és ujjtorna | ||
| - | • csukló és ujjrázás lazán | ||
| - | • ökölbe szorítás, gyors ujjnyújtás tenyérfeszítéssel | ||
| - | • ujjak egyenkénti hajlítgatása ( bemutatkozás) | ||
| - | • dobolás ujjbeggyel az asztallapon (esőcsepp utánzása) | ||
| - | • ujjbegyek egymáshoz támasztása, feszítése, nyomogatás nyújtott ujjakkal | ||
| - | • pöckölés minden ujjal, mindkét kézzel | ||
| - | • ujjak masszírozása | ||
| - | • ujjkörzés mindkét irányban | ||
| - | • két-két ujjbegy összeérintése kör formálásával | ||
| - | |||
| - | Felhasznált irodalom: Szászné Csikós Klára- Varga Katalin: Segítőkészség | ||
Aktuális változat
Beszédfejlesztési gyakorlatok 1. osztályban
Az alapozó időszak célja a gyerekek ismereteinek, képességeinek megismerése, megfigyelése. Különösen fontos a megfigyelés. A különböző eseményképek, tankönyvi képek egyik lehetősége, hogy a tanulóink egyéni elbeszéléseiről, spontán beszédtevékenységéről képet kapjunk, hogy kinek milyen a szókincse, milyen a kifejezőkészsége; Mennyire emlékszik vissza pontosan a múltban történt eseményekre, hogyan tudja ezt a megfelelő relációs szavakkal kifejezni. Van-e beszédhibája? Vannak- e hangcserék, torzítások stb.? Milyen a beszédtempója? Hangja tisztán csengő vagy rekedtes? Ugyanilyen domináns, hogy célzott feladathelyzetben is megfigyeljük tanítványainkat. Vagyis a tanító konkrét kérdéseket tesz fel és arra egyenként várja a tanulók válaszát. A beszéd grammatikai rendezettségét szinte állandóan figyelemmel kell kísérnünk. Segítségünkre lehet egy magnó vagy diktafon amire felvehetjük a gyerekek beszédét. Hallgassuk meg közösen, fedeztessük fel együtt az osztállyal az esetleges hibákat, de úgy, hogy az a gyerek fejlődését, fejlesztését eredményezze, semmiképpen ne gátolja a továbbiakbn. Ha úgy ítéljük meg, hogy az osztályunk nem elég „érett” erre a feladatra, akkor csak a magunk munkájának megkönnyítésére használjuk a diktafont és ne hallgassuk vissza a gyerekekkel. Vezessünk a gyerekekről egy „egyéni fejlődési lapot”, ami nagyban segíthet a szöveges értékelés elkészítésénél, a további fejlesztési lépések kijelölésénél.
