Magyar nyelv és irodalom/Fejlesztendő képességek
Az Alsós tanítói portálból
9. sor: | 9. sor: | ||
használata.</p> | használata.</p> | ||
- | + | <p class=lista>c) Figyelem a gondos hangképzésre, beszédlégzésre.</p> | |
<p class=lista>d) A nem verbális kommunikáció néhány elemének | <p class=lista>d) A nem verbális kommunikáció néhány elemének | ||
20. sor: | 20. sor: | ||
<p class=lista>h) Saját vélemények megfogalmazása, vitákban való részvétel.</p> | <p class=lista>h) Saját vélemények megfogalmazása, vitákban való részvétel.</p> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Figyelem a gondos hangképzésre, beszédlégzésre]] | ||
<h4>2.Olvasás, írott szöveg megértése</h4> | <h4>2.Olvasás, írott szöveg megértése</h4> |
2008. június 17., 12:14 változat
Tartalomjegyzék |
1.Beszédkészség, szóbeli szövegek alkotása és megértése
a) Gondolatok, információk, érzelmek és vélemények egyszerű,
érthető és hatékony közlése.
b) Beszédhelyzetnek megfelelő közlés használata.
c) Figyelem a gondos hangképzésre, beszédlégzésre.
d) A nem verbális kommunikáció néhány elemének megfigyelése.
e) Az üzenet lényegének érzelmi tartalmának megértése.
f) Megfelelő szókincs használata.
h) Saját vélemények megfogalmazása, vitákban való részvétel.
Figyelem a gondos hangképzésre, beszédlégzésre
2.Olvasás, írott szöveg megértése
a) Az olvasás jelrendszerének elsajátítása.
b)A tanult betűk összeolvasása, szavak, szószerkezetek mondatok
hangos olvasása.
c)Hangos és néma olvasás gyakorlása.
d)Különböző mondatfajták hanglejtésének megfigyelése és reprodukálása a hangos olvasásban.
e)Az aktív szókincs gazdagítása az olvasott szövegekkel összefüggésekben.
f) Az értelmező hangos olvasás folyamatos gyakorlása.
3.Írásbeli szövegek alkotása, íráskép, helyesírás
a) Az írás jelrendszerének elsajátítása.
b) Az eszközszintű íráshasználat fokozatos begyakorlása.
c)Mondatalkotás, néhány mondat összekapcsolásával szövegalkotás.
d)A szöveg tagolásának gyakorlása.
e)A tanult helyesírási, nyelvhasználati és nyelvhelyességi ismeretek alkalmazása.
4. A tanulási képesség fejlesztése
a)Az önálló feladatvégzés egyes lépéseinek megalapozása.
b) Tapasztalatszerzés, ismeretek, adatok, információ gyűjtésében.
c)Vázlatkészítés tanítói irányítással, a vázlatok bővítése, szűkítése
megadott szempontok szerint.
5. Ismeretek az anyanyelvről
a) Nyelvi-nyelvtani jelenségek felismerése. /pl.: hang, szó, mondat/
b) Szókincsgyakorlatok –aktív, passzív.
c) Alkalmazkodás a kommunikációs folyamatokhoz.
e) Az írás jelrendszerének megismerése, a kiejtés és írás
megfeleltetése.
6. Ismeretek az irodalomról
a) Az olvasás iránti érzelmi és gondolati érdeklődés felkeltése.
b) Ismerkedés változatos ritmikai, zenei formálású lírai művekkel.
c) A költő nyelv néhány sajátosságának megfigyelése.
d) A versszak felismerése, egyszerű jellemzése.
e) Rövidebb epikai művek és népköltészeti alkotások olvasása.
f) A népköltészet és a műköltészet különbségeinek megtapasztalása.
g) A mű cselekményének kezdő és végpontjának, idejének, helyszínének, szereplőinek megállapítása.
7. Az ítélőképesség, az erkölcsi, esztétikai és történeti érzék fejlesztése
a) A szomorú és a vidám, a szép és a csúnya megkülönböztetése
különféle verbális és képi szövegekről folytatott beszélgetésekben.
b) A műélvezet minél gyakoribb megtapasztalása.
c) Mindennapi konfliktusok átélése dramatikus játékokkal.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.