Megfigyelő képesség
Az Alsós tanítói portálból
(→Tevékenységek, játékok) |
(→Tevékenységek, játékok) |
||
42. sor: | 42. sor: | ||
Megkérjük a gyerekeket, hogy rajzoljanak egy zseblámpát.Világít? Miért? Miért nem? Mi hiányzik róla, hogy működőképes legyen? Ezután a kezükbe adunk egy igazi zseblámpát. Figyeljék meg, majd ajzolják le! | Megkérjük a gyerekeket, hogy rajzoljanak egy zseblámpát.Világít? Miért? Miért nem? Mi hiányzik róla, hogy működőképes legyen? Ezután a kezükbe adunk egy igazi zseblámpát. Figyeljék meg, majd ajzolják le! | ||
+ | |||
+ | *'''Több tárgy megfigyelése''' | ||
+ | Az asztalon tíz tárgy látható. Figyeljék meg ezeket alaposan! Próbálják megjegyezni a látványt! Ezután letakarjuk a tárgyakat egy kendővel. Írják le, mik vannak az asztalon! | ||
+ | Érdemes a tárgyakat valamely közös tanulási élményhez kötni vagy éppen egy új tanulási élményt bevezetni velük. Így felkelthetjük a gyerekek érdeklődését, biztosíthatjuk optimális motiváltságukat. Például egy tanulmányi kirándulás után ezek kerülhetnek az asztalra: papírhajó, palack, összegöngyölt levél, iránytű, gyertya, hátizsák, kulacs ,alma, képeslap, ceruza. Máskor 1 kg-os súly, alma, egy zacskó liszt, pénztári blokk, egy bankjegy... és a többi a bevásárlás élményét idézheti fel. Ezzel bevezethetünk egy matematikaórát, amelyen szöveges feladatokat oldunk meg. |
2008. január 31., 19:42 változat
A megfigyelés
A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése. Hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.
Tevékenységek, játékok
- Ízérzékelés, szaglás fejlesztése
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
- Hangok megfigyelése
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
- A tapintás bevonása a megfigyelésbe
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
- Mozgás
A gyerekek körben járnak. A kör közepén a hunyó. Mondókát mondunk: "Az erdőben jártunk-keltünk, egy gyereket elvesztettünk. Mondd meg …, mondd meg nekünk, ki az aki nincsen velünk!" A kör megáll, a hunyó befogja a szemét. Valakit, megérint a játékvezető, s az elbújik. "Mondd meg gyorsan, Ki nincs velünk!" – kiáltják a gyerekek. A hunyó körülnéz, s megnevezi a hiányzót. A hiányzó lesz a hunyó, s folytatódik a játék.
- Részletes megfigyelésre ösztönző játékok
Két csapatot alakítunk.
A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni.
Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit.
Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér.
Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.
Megkérjük a gyerekeket, hogy rajzoljanak egy zseblámpát.Világít? Miért? Miért nem? Mi hiányzik róla, hogy működőképes legyen? Ezután a kezükbe adunk egy igazi zseblámpát. Figyeljék meg, majd ajzolják le!
- Több tárgy megfigyelése
Az asztalon tíz tárgy látható. Figyeljék meg ezeket alaposan! Próbálják megjegyezni a látványt! Ezután letakarjuk a tárgyakat egy kendővel. Írják le, mik vannak az asztalon! Érdemes a tárgyakat valamely közös tanulási élményhez kötni vagy éppen egy új tanulási élményt bevezetni velük. Így felkelthetjük a gyerekek érdeklődését, biztosíthatjuk optimális motiváltságukat. Például egy tanulmányi kirándulás után ezek kerülhetnek az asztalra: papírhajó, palack, összegöngyölt levél, iránytű, gyertya, hátizsák, kulacs ,alma, képeslap, ceruza. Máskor 1 kg-os súly, alma, egy zacskó liszt, pénztári blokk, egy bankjegy... és a többi a bevásárlás élményét idézheti fel. Ezzel bevezethetünk egy matematikaórát, amelyen szöveges feladatokat oldunk meg.