Megfigyelő képesség
Az Alsós tanítói portálból
(→Tevékenységek, játékok) |
(→Tevékenységek, játékok) |
||
16. sor: | 16. sor: | ||
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. | Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. | ||
Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni. | Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni. | ||
+ | |||
+ | *'''Mozgás''' | ||
+ | A gyerekek körben járnak. A kör közepén a hunyó. Mondókát mondunk: | ||
+ | "Az erdőben jártunk-keltünk, | ||
+ | egy gyereket elvesztettünk. | ||
+ | Mondd meg …, | ||
+ | mondd meg nekünk, | ||
+ | ki az aki nincsen velünk!" | ||
+ | A kör megáll, a hunyó befogja a szemét. Valakit, megérint a játékvezető, s az elbújik. | ||
+ | "Mondd meg gyorsan, | ||
+ | Ki nincs velünk!" – kiáltják a gyerekek. | ||
+ | A hunyó körülnéz, s megnevezi a hiányzót. | ||
+ | A hiányzó lesz a hunyó, s folytatódik a játék. | ||
*'''Részletes megfigyelésre ösztönző játékok''' | *'''Részletes megfigyelésre ösztönző játékok''' |
2008. január 31., 19:28 változat
A megfigyelés
A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése. Hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.
Tevékenységek, játékok
- Ízérzékelés, szaglás fejlesztése
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
- Hangok megfigyelése
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
- A tapintás bevonása a megfigyelésbe
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
- Mozgás
A gyerekek körben járnak. A kör közepén a hunyó. Mondókát mondunk: "Az erdőben jártunk-keltünk, egy gyereket elvesztettünk. Mondd meg …, mondd meg nekünk, ki az aki nincsen velünk!" A kör megáll, a hunyó befogja a szemét. Valakit, megérint a játékvezető, s az elbújik. "Mondd meg gyorsan, Ki nincs velünk!" – kiáltják a gyerekek. A hunyó körülnéz, s megnevezi a hiányzót. A hiányzó lesz a hunyó, s folytatódik a játék.
- Részletes megfigyelésre ösztönző játékok
Két csapatot alakítunk.
A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni.
Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit.
Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér.
Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.