Analógiák felismerése, követése
Az Alsós tanítói portálból
(→Kirakás) |
(→A számolási eljárás kiterjesztése nagyobb számkörre) |
||
(13 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
10. sor: | 10. sor: | ||
A gondolatot többszöri eljátszással, kirakással erősítjük meg. használhatunk igazi tojástartót és műanyag játéktojásokat. Ezután a tojásokat korongokkal helyettesítjük. Majd végül a tojástartót is elhagyhatjuk. | A gondolatot többszöri eljátszással, kirakással erősítjük meg. használhatunk igazi tojástartót és műanyag játéktojásokat. Ezután a tojásokat korongokkal helyettesítjük. Majd végül a tojástartót is elhagyhatjuk. | ||
+ | |||
+ | |||
[[Kép:Eltemetek 001.jpg|left]] | [[Kép:Eltemetek 001.jpg|left]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
=== Kirakás === | === Kirakás === | ||
- | Korongokkal kirakjuk a 9+4 művelet elvégzéséhez szükséges 9+1+3 eljárást. Majd kipróbáljuk, s begyakoroljuk más mennyiségekkel is. | ||
39. sor: | 47. sor: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Korongokkal kirakjuk a 9+4 művelet elvégzéséhez szükséges 9+1+3 eljárást. Majd kipróbáljuk, s begyakoroljuk más mennyiségekkel is. | ||
[[Kép:Eltematek 011.jpg]] | [[Kép:Eltematek 011.jpg]] | ||
+ | |||
+ | === Félúton a kirakás és a lejegyzés között === | ||
+ | |||
+ | Emlékeztetőül még kirakjuk a 9-et, hiszen ezt kell 1-gyel 10-re pótolni. De felül már számmal jelezzük, mennyit akarunk hozzáadni a 9-hez. | ||
+ | |||
+ | [[Kép:Eltematek 012.jpg]] | ||
+ | |||
+ | === A számolási eljárás kiterjesztése nagyobb számkörre === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Később észrevétetjük, hogy ez a számolási eljárás nemcsak a húszas, hanem a százas, ezres, sőt a tízezres számkörben is használható. | ||
+ | |||
+ | [[Kép:Eltematek 002.jpg]] [[Kép:Eltematek 003.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kép:Eltematek 004.jpg]] [[Kép:Eltematek 006.jpg]] | ||
+ | |||
+ | A begyakorlást követően analógiás feladatsorokat oldunk meg. Tankönyveink és munkafüzeteink bőven tartalmaznak ilyen feladatsorokat: | ||
+ | 9+4= 29+4= 149+4= |
Aktuális változat
Tartalomjegyzék |
Analógiák felismerése
Kiindulás a valóságból
Gyakran hasonlóságkeresés alapján oldunk meg feladatokat. Ilyenkor analógiás gondolkodásunkra támaszkodunk. Kövessünk egy valóságra épülő analógiás gondolatsort, melyet a tanításban eredményesen használhatunk. A hétköznapokban gyakran találkoznak ilyen látvánnyal a gyerekek.
Látják, eljátszhatják, hogy 9-hez úgy adunk hozzá 4-et, hogy előbb kipótoljuk 10-re, vagyis a tojásostartóban lévő üres helyre 1 tojást teszünk, majd a megmaradt 3 tojást még hozzáadjuk. Azaz 9+4=9+1+3
Eljátszás
A gondolatot többszöri eljátszással, kirakással erősítjük meg. használhatunk igazi tojástartót és műanyag játéktojásokat. Ezután a tojásokat korongokkal helyettesítjük. Majd végül a tojástartót is elhagyhatjuk.
Kirakás
Korongokkal kirakjuk a 9+4 művelet elvégzéséhez szükséges 9+1+3 eljárást. Majd kipróbáljuk, s begyakoroljuk más mennyiségekkel is.
Félúton a kirakás és a lejegyzés között
Emlékeztetőül még kirakjuk a 9-et, hiszen ezt kell 1-gyel 10-re pótolni. De felül már számmal jelezzük, mennyit akarunk hozzáadni a 9-hez.
A számolási eljárás kiterjesztése nagyobb számkörre
Később észrevétetjük, hogy ez a számolási eljárás nemcsak a húszas, hanem a százas, ezres, sőt a tízezres számkörben is használható.
A begyakorlást követően analógiás feladatsorokat oldunk meg. Tankönyveink és munkafüzeteink bőven tartalmaznak ilyen feladatsorokat: 9+4= 29+4= 149+4=