Probléma felismerése, problémamegoldás tárgyi tevékenységgel és gondolati úton
Az Alsós tanítói portálból
(Új oldal, tartalma: „Megadom a polcom méreteit. Hosszúsága: 93 cm Szélessége: 29 cm Magassága: 23 cm 5 mm Be tudom-e állítani a következő tárgyakat a polcomra? [[Kép:Kosárl...”) |
|||
(12 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
2. sor: | 2. sor: | ||
Hosszúsága: 93 cm | Hosszúsága: 93 cm | ||
+ | |||
Szélessége: 29 cm | Szélessége: 29 cm | ||
+ | |||
Magassága: 23 cm 5 mm | Magassága: 23 cm 5 mm | ||
- | Be tudom | + | Be tudom állítani a következő tárgyakat a polcomra? |
- | [[Kép:Kosárlabda.jpeg]] | + | |
+ | [[Kép:Kosárlabda.jpeg]] [[Kép:Méterrúd.jpeg]] [[Kép:Virágváza.jpeg]] | ||
+ | |||
+ | |||
Fektetve elfér? | Fektetve elfér? | ||
- | Jegyezzétek le a tárgy méreteit! Rajzoljátok be a mérés helyét is! Válaszoljatok a kérdésekre egész mondattal. | + | Jegyezzétek le a tárgy méreteit! Rajzoljátok be a mérés helyét is! Válaszoljatok a kérdésekre egész mondattal! |
+ | |||
+ | A gyerekek lelkesen kezdenek hozzá a mérésekhez, ugyanis csak a válaszadás után próbálhatják behelyezni a tárgyakat a polcra. Már az első méréseknél szembesülnek a problémával '''(probléma felismerése)''', tulajdonképpen hogyan mérhető meg egy kosárlabda vagy egy váza. Van hosszúsága? Szélessége? Magassága? Egyáltalán, melyik mérhető tulajdonságát mérik? Végül úgy döntenek, hogy a labdának a "magasságát" kell megmérni, a vázának a magasságán kívül a "hasassága" is fontos. Hosszas vita után állványzatot emelnek a kosárlabda és a váza köré vonalzókból '''(problémammegoldás tárgyi tevékenységgel)''', s leolvassák a magasságot centiméterben kifejezve. A mérési adat összevetése a polc adataival '''gondolati úton''' történik. Hamar megszületik a döntés, befér a polcra a kosárlabda és a váza. | ||
+ | |||
+ | A méterrúd esetében sokkal gördülékenyebben halad a feladatmegoldás. Ripsz-ropsz kiderül, hogy a méterrúd hosszabb, mint a polc, s adódik a következtetés: a méterrúd nem fér be a polcra. Amikor azonban '''tárgyi tevékenységre''' kerül sor, kiderül, hogy bizony befér a méterrúd a polcra, ha nem befektetni vagy beállítani akarjuk, hanem átlós irányban helyezzük el. Utólag történik meg a '''probléma felismerése vagyis inkább azonosítása''', a feladatban megadott adatok nem elegendőek a döntéshez. |
Aktuális változat
Megadom a polcom méreteit.
Hosszúsága: 93 cm
Szélessége: 29 cm
Magassága: 23 cm 5 mm
Be tudom állítani a következő tárgyakat a polcomra?
Fektetve elfér?
Jegyezzétek le a tárgy méreteit! Rajzoljátok be a mérés helyét is! Válaszoljatok a kérdésekre egész mondattal!
A gyerekek lelkesen kezdenek hozzá a mérésekhez, ugyanis csak a válaszadás után próbálhatják behelyezni a tárgyakat a polcra. Már az első méréseknél szembesülnek a problémával (probléma felismerése), tulajdonképpen hogyan mérhető meg egy kosárlabda vagy egy váza. Van hosszúsága? Szélessége? Magassága? Egyáltalán, melyik mérhető tulajdonságát mérik? Végül úgy döntenek, hogy a labdának a "magasságát" kell megmérni, a vázának a magasságán kívül a "hasassága" is fontos. Hosszas vita után állványzatot emelnek a kosárlabda és a váza köré vonalzókból (problémammegoldás tárgyi tevékenységgel), s leolvassák a magasságot centiméterben kifejezve. A mérési adat összevetése a polc adataival gondolati úton történik. Hamar megszületik a döntés, befér a polcra a kosárlabda és a váza.
A méterrúd esetében sokkal gördülékenyebben halad a feladatmegoldás. Ripsz-ropsz kiderül, hogy a méterrúd hosszabb, mint a polc, s adódik a következtetés: a méterrúd nem fér be a polcra. Amikor azonban tárgyi tevékenységre kerül sor, kiderül, hogy bizony befér a méterrúd a polcra, ha nem befektetni vagy beállítani akarjuk, hanem átlós irányban helyezzük el. Utólag történik meg a probléma felismerése vagyis inkább azonosítása, a feladatban megadott adatok nem elegendőek a döntéshez.