Magyar nyelv és irodalom – olvasás - 3. osztály
Az Alsós tanítói portálból
Kivovics (Talk | Szerkesztései)
(Új oldal, tartalma: „Témakör: Haza csak egy van Tananyag: Benedek Elek: a mohácsi vereség '''Célok és feladatok:''' *szövegelemző műveletek gyakorlása; *szövegösszefüggések me...”)
Következő változtatások ›
2008. június 17., 11:52 változat
Témakör: Haza csak egy van Tananyag: Benedek Elek: a mohácsi vereség
Célok és feladatok:
- szövegelemző műveletek gyakorlása;
- szövegösszefüggések megértetése;
- szövegértési feladatok gyakorlása;
- szóbeli kifejezőképesség fejlesztése.
I. A téma hangulati előkészítése
- Guk Ede: Báthorit szabadítja Kinizsi a kenyérmezei csatában és Székely Bertalan: II. Lajos holttestének megtalálása című képek összehasonlítása.
- Segítő kérdések:
- Kiket látsz a képen?
- Miért harcolnak?
- Kik lehetnek?
- Mi történhetett?
- Milyen hangulatot áraszt a kép?
Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő?
- Mitől mozgalmas?
- Mitől nyugodt?
- Mit sugallhat a kép?
- Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz?
II. Az olvasmány feldolgozása 1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása. 2. Vélemények meghallgatása: Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál? Beszélgetés. 3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás. Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a magyarok? 4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések: Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé? Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére? Miért hordozták körül a véres kardot? Kit vártak a király hívei segítő csapatként? Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele? Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba? 5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján.
6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban:
a) Szituációs gyakorlat:
„Egyesek azonban lekicsinyelték a török erejét.”
Kontextus: a király fogadóterme; a nemesek és a
király párbeszéde, esetleg vitája a
támadásról. b) Fegyverek és harci eszközök a csatában. Milyen fegyvereket használtak a magyarok és a törökök? - gyűjtőmunka Felhasználható könyv: Képes történelem - A török Magyarországon c) Belső monológ: II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján. Hogyan érezhette magát? Mit gondolhatott magában? d) A zene és a szöveg kapcsolata / Star Wars zenerészlet – készülődés és harc / Az adott zenerészlethez megfelelő szövegrész választása. e) Szulejmán kincsei Magyarországról. Gyűjtsétek össze mit vihetett magával Szulejmán Konstantinápolyba? Miért éppen azokat? f) A csoportok beszámolója.
III. Szintézis Az események kronológiai sorrendjének megállapítása. - Nándorfehérvár elvesztése után megnyílt az út az út az ország belseje felé. - A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak. - A csata alig két óráig tartott. - A Csele-patakba fulladt a fiatal király. - Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba. IV. Házi feladat Írjatok vázlatot az olvasmányhoz! Rajzoljátok le a magyarok megfutamodását! Szűkítsétek az olvasmányt öt mondatba!