Magyar nyelv és irodalom – olvasás - 3. osztály
Az Alsós tanítói portálból
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
17. sor: | 17. sor: | ||
- | [[Kép:lajos_holttest|left]] | + | [[Kép:lajos_holttest.jpeg|left]] |
*Guk Ede: Báthorit szabadítja Kinizsi a kenyérmezei csatában és Székely Bertalan: II. Lajos holttestének megtalálása című képek összehasonlítása. | *Guk Ede: Báthorit szabadítja Kinizsi a kenyérmezei csatában és Székely Bertalan: II. Lajos holttestének megtalálása című képek összehasonlítása. | ||
40. sor: | 40. sor: | ||
*Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz? | *Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz? | ||
+ | |||
+ | |||
II. '''Az olvasmány feldolgozása''' | II. '''Az olvasmány feldolgozása''' |
Aktuális változat
Témakör: Haza csak egy van Tananyag: Benedek Elek: a mohácsi vereség
Célok és feladatok:
- szövegelemző műveletek gyakorlása;
- szövegösszefüggések megértetése;
- szövegértési feladatok gyakorlása;
- szóbeli kifejezőképesség fejlesztése.
I. A téma hangulati előkészítése
- Guk Ede: Báthorit szabadítja Kinizsi a kenyérmezei csatában és Székely Bertalan: II. Lajos holttestének megtalálása című képek összehasonlítása.
- Segítő kérdések:
- Kiket látsz a képen?
- Miért harcolnak?
- Kik lehetnek?
- Mi történhetett?
- Milyen hangulatot áraszt a kép?
- Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő?
- Mitől mozgalmas?
- Mitől nyugodt?
- Mit sugallhat a kép?
- Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz?
II. Az olvasmány feldolgozása
1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása.
2. Vélemények meghallgatása: Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál? Beszélgetés.
3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás. Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a magyarok?
4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések: Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé?
Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére?
Miért hordozták körül a véres kardot?
Kit vártak a király hívei segítő csapatként?
Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele?
Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba?
5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján.
6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban:
a) Szituációs gyakorlat: „Egyesek azonban lekicsinyelték a török erejét.” Kontextus: a király fogadóterme; a nemesek és a király párbeszéde, esetleg vitája a támadásról.
b) Fegyverek és harci eszközök a csatában.
Milyen fegyvereket használtak a magyarok és a törökök? - gyűjtőmunka
Felhasználható könyv: Képes történelem - A török Magyarországon c) Belső monológ:
II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján. Hogyan érezhette magát? Mit gondolhatott magában?
d) A zene és a szöveg kapcsolata / Star Wars zenerészlet – készülődés és harc / Az adott zenerészlethez megfelelő szövegrész választása.
e) Szulejmán kincsei Magyarországról. Gyűjtsétek össze mit vihetett magával Szulejmán Konstantinápolyba? Miért éppen azokat?
f) A csoportok beszámolója.
III. Szintézis
Az események kronológiai sorrendjének megállapítása.
_Nándorfehérvár elvesztése után megnyílt az út az út az ország belseje felé.
- A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak.
- A csata alig két óráig tartott.
- A Csele-patakba fulladt a fiatal király.
- Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba.
IV. Házi feladat
Írjatok vázlatot az olvasmányhoz! Rajzoljátok le a magyarok megfutamodását! Szűkítsétek az olvasmányt öt mondatba!