Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek/Óravázlatok/Lázár Ervin: A kék meg a sárga
Az Alsós tanítói portálból
2007. december 9., 00:04 változat
Témakör: „Volt egyszer, hol nem volt. . . „
Tananyag: Lázár Ervin: A kék meg a sárga című történetének feldolgozása
Tartalomjegyzék |
Célok és feladatok:
a történet tartalmának megismerése, a szereplők „jellemzése”,
az írói kifejező eszközök megfigyelése;
a beleélő képesség és a szóbeli kifejezés fejlesztése,
a válogató olvasás fejlesztése.
1. A szövegbefogadás előkészítése.
a) Azonosság kiemelése.
Mi a közös a következőkben?
Egy felhő képének, egy tenger képének, egy nyíló ibolya virág
képének, egy kék színű pulóver és egy kék színű játékkocka
bemutatásával.
Megállapítás: a kék szín
Mit juttat eszedbe a kék szín?
b) „Sokoldalúság” kiemelése.
Most én mondok egy színt: sárga.
Mi lehet sárga? Mond olyat, ami sárga lehet!
Mutatkozz be, hogy mi lehetsz! (Képzeld, hogy sárga vagy!)
c) Drámajáték - szerepbe való bújás.
Legyél kék vagy sárga szín! Válassz!
Miért jó Neked? Dicsekedj!
Páros munka:
vetélkedjen, vitatkozzon valamiről a kék és a sárga szín.
2. A téma feldolgozása.
A cím értelmezése.
Lázár Ervin: A kék meg a sárga
A mai órán olvasmányunk két szereplője a kék szín és a sárga szín.
Hogyan, miképp lehet két szín egy olvasmány szereplője?
Találgatások, vélemények a címről.
A szöveg megismerése néma olvasással.
Megfigyelési szempont: Miért veszekedett a két szín? Szerinted, melyiknek volt igaza? Miért?
Beszélgetés a megfigyelésekről. A vélemény igazolása a szövegből vett részlettel.
Az elsődleges megértés ellenőrzése kérdések alapján.
Hol találkozott a két festékpötty? Miről kezdtek el vitatkozni?
Milyen udvariassági szabályt kért számon a sárga szín?
Kitekintés a hétköznapokra:
Nekünk, embereknek milyen, köszönéssel kapcsolatos illemszabályaink vannak? Sorolj fel néhányat!
Mire voltak büszkék a festékek? Miért nézték le egymást?
Melyiküknek lett igaza?
A szereplők tulajdonságainak, jellemének vizsgálata.
Gyűjtsétek össze a szövegből megismert két szín jellemző
tulajdonságait! Igazoljátok véleményeteket a szövegből vett részletekkel! /Csoportonként választanak „színt” a gyerekek és közösen oldják meg a feladatot./
Ellenőrzés felolvasással, csoportonként kiegészítéssel.
A tulajdonságok felolvasását kövessétek megfelelő hanglejtéssel,
mozgással, esetleg mimikával is!
3. A történethez másféle befejezés kitalálása.
Drámajáték – szerepbe bújás: „Hah!…” – folytasd, fejezd be a sárga szín mondandóját!
b) Találj ki egy másik befejezést!
4. A téma továbbgondolása.
„Nicsak, milyen szép zöld pötty!”- mondta a kisfiú. Hogyan folytatódna a zöld pötty élete?
5. Szintetizálás – a történet lényegének összefoglalása drámajátékkal.
Szerepbe bújás: Legyél te a kisfiú! Mit láttál, amikor egyszer két
festékpötty egymás mellé esett a papírra? Meséld el a történetet!
6. Házi feladat:
író, műfaj, szereplők, helyszín, tulajdonságok leírása;
szorgalmi: új mese alkotása: a festékpöttyök nem folytak össze
A laphoz nem tartoznak aloldalak.