Magyar nyelv és irodalom/Betekintő/Ötlettár óra- és foglalkozásrészletekkel
Az Alsós tanítói portálból
13. sor: | 13. sor: | ||
*helyesírási gyakorlatok | *helyesírási gyakorlatok | ||
- | I. Előkészítés | + | I. '''Előkészítés''' |
- | + | ||
1. Ki vagyok én? című játék | 1. Ki vagyok én? című játék | ||
- lányok, Mátyás király, álmok | - lányok, Mátyás király, álmok | ||
28. sor: | 27. sor: | ||
Pl.: főnevek, köznév, tulajdonnév, több, csak egy,… | Pl.: főnevek, köznév, tulajdonnév, több, csak egy,… | ||
- | II. A főnév egyes és többes száma | + | II. '''A főnév egyes és többes száma''' |
- | + | ||
1. Indukciós szöveg meghallgatása | 1. Indukciós szöveg meghallgatása | ||
50. sor: | 48. sor: | ||
Bimbom, bimbom, bimbom. | Bimbom, bimbom, bimbom. | ||
+ | |||
a) Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka | a) Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka | ||
59. sor: | 58. sor: | ||
d) Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,… | d) Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,… | ||
- | 2. A főnevek többes száma | + | 2. '''A főnevek többes száma''' |
a) Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak! Páros munka: a füzetben | a) Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak! Páros munka: a füzetben | ||
87. sor: | 86. sor: | ||
e) Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka. | e) Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka. | ||
- | 4. Gyakorlás | + | 4. '''Gyakorlás''' |
a) Hiányos szöveg kiegészítése. | a) Hiányos szöveg kiegészítése. | ||
- | + | A tenger_, óceán_ számos titkukat tárják fel a föntről | |
- | + | figyelő űrhajósoknak. Az árulkodó jel_ az eltérő | |
- | + | színárnyalat_. A hajós_ számára a fontos áramlat_ | |
- | + | helyét és irányát árulják el. | |
b) ellenőrzés: írásvetítőről | b) ellenőrzés: írásvetítőről | ||
- | III. Házi feladat | + | III. '''Házi feladat''' |
Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. | Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. | ||
/Egyes számú és többes számú főnevek./ | /Egyes számú és többes számú főnevek./ |
2008. június 17., 06:26 változat
Magyar nyelv és irodalom – nyelvtan - 3. osztály
Témakör: A szófaj – a főnév Tananyag. A főnév egyes és többes száma
Célok és feladatok:
- a főnév felismerésének gyakorlása
- a főnevek jelentésének vizsgálata
- az egyes és többes szám jelentésének magyarázata
- az egyes számú főnevek felismerésének gyakorlása
- a többes számú főnevek felismerésének gyakorlása
- a toldalék fajta: „jel” jelentésének magyarázata
- helyesírási gyakorlatok
I. Előkészítés 1. Ki vagyok én? című játék - lányok, Mátyás király, álmok
2. Szavak jelentésének magyarázata - mondatba foglalás - a szavak jelentésének saját szavakkal való megfogalmazása pl.: lányok: azok az emberek, akik … Mátyás király: az az ember, aki …
3. Hasonlóságok, különbségek felfedezése Lányok – Mátyás király – álmok Pl.: főnevek, köznév, tulajdonnév, több, csak egy,…
II. A főnév egyes és többes száma 1. Indukciós szöveg meghallgatása
Zengenek az erdők
és a havasok,
keresik a rejteket
a szép szarvasok.
Futnak a kis nyulak
Sebesen,
Morognak a medvék
Dühösen,
Bimbom, bimbom, bimbom.
a) Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka
b) Figyeljétek meg a kigyűjtött szavakat! Mit tudtok róluk elmondani?
c) Ellenőrzés felolvasással.
d) Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,…
2. A főnevek többes száma
a) Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak! Páros munka: a füzetben
b) Ellenőrzés: felolvasással
c) Mi jelenti, hogy többes számú a szó?
d) A toldalék leválasztása és megnevezése
A toldalék neve: jel. A többes szám jele: -k
e) Rögzítés a füzetben: szóban a toldalék leválasztása és a –k bekarikázása
f) Ellenőrzés felolvasással.
3. A főnevek egyes száma
a) Az előző többes számú főneveket alakítsátok át, úgy hogy csak egy főnévről legyen szó! Páros munka: a füzetben.
b) Ellenőrzés: felolvasással
c) Mi jelenti, hogy a szó egyes számú?
d) A toldalék megkeresése, megnevezése.
e) Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka.
4. Gyakorlás
a) Hiányos szöveg kiegészítése.
A tenger_, óceán_ számos titkukat tárják fel a föntről figyelő űrhajósoknak. Az árulkodó jel_ az eltérő színárnyalat_. A hajós_ számára a fontos áramlat_ helyét és irányát árulják el.
b) ellenőrzés: írásvetítőről
III. Házi feladat
Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. /Egyes számú és többes számú főnevek./