Magyar nyelv és irodalom/Betekintő/Ötlettár óra- és foglalkozásrészletekkel
Az Alsós tanítói portálból
50. sor: | 50. sor: | ||
Bimbom, bimbom, bimbom. | Bimbom, bimbom, bimbom. | ||
+ | |||
+ | a) Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka | ||
+ | |||
+ | b) Figyeljétek meg a kigyűjtött szavakat! Mit tudtok róluk elmondani? | ||
+ | |||
+ | c) Ellenőrzés felolvasással. | ||
+ | |||
+ | d) Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,… | ||
+ | |||
+ | 2. A főnevek többes száma | ||
+ | |||
+ | a) Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak! Páros munka: a füzetben | ||
+ | |||
+ | b) Ellenőrzés: felolvasással | ||
+ | |||
+ | c) Mi jelenti, hogy többes számú a szó? | ||
+ | |||
+ | d) A toldalék leválasztása és megnevezése | ||
+ | |||
+ | A toldalék neve: jel. A többes szám jele: -k | ||
+ | |||
+ | e) Rögzítés a füzetbe: szóban a toldalék leválasztása és a –k bekarikázása | ||
+ | |||
+ | f) Ellenőrzés felolvasással. | ||
+ | |||
+ | 3. A főnevek egyes száma | ||
+ | |||
+ | a) Az előző többes számú főneveket alakítsátok át, úgy hogy csak egy főnévről legyen szó! Páros munka: a füzetben. | ||
+ | |||
+ | b) Ellenőrzés: felolvasással | ||
+ | |||
+ | c) Mi jelenti, hogy a szó egyes számú? | ||
+ | |||
+ | d) A toldalék megkeresése, megnevezése. | ||
+ | |||
+ | e) Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka. | ||
+ | |||
+ | 4. Gyakorlás | ||
+ | |||
+ | a) Hiányos szöveg kiegészítése. | ||
+ | |||
+ | A tenger_, óceán_ számos titkukat tárják fel a föntről | ||
+ | figyelő űrhajósoknak. Az árulkodó jel_ az eltérő | ||
+ | színárnyalat_. A hajós_ számára a fontos áramlat_ | ||
+ | helyét és irányát árulják el. | ||
+ | |||
+ | b) ellenőrzés: írásvetítőről | ||
+ | |||
+ | |||
+ | III. Házi feladat | ||
+ | |||
+ | Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. | ||
+ | /Egyes számú és többes számú főnevek./ |
2008. június 17., 06:22 változat
Magyar nyelv és irodalom – nyelvtan - 3. osztály
Témakör: A szófaj – a főnév Tananyag. A főnév egyes és többes száma
Célok és feladatok:
- a főnév felismerésének gyakorlása
- a főnevek jelentésének vizsgálata
- az egyes és többes szám jelentésének magyarázata
- az egyes számú főnevek felismerésének gyakorlása
- a többes számú főnevek felismerésének gyakorlása
- a toldalék fajta: „jel” jelentésének magyarázata
- helyesírási gyakorlatok
I. Előkészítés
1. Ki vagyok én? című játék - lányok, Mátyás király, álmok
2. Szavak jelentésének magyarázata - mondatba foglalás - a szavak jelentésének saját szavakkal való megfogalmazása pl.: lányok: azok az emberek, akik … Mátyás király: az az ember, aki …
3. Hasonlóságok, különbségek felfedezése Lányok – Mátyás király – álmok Pl.: főnevek, köznév, tulajdonnév, több, csak egy,…
II. A főnév egyes és többes száma
1. Indukciós szöveg meghallgatása
Zengenek az erdők
és a havasok,
keresik a rejteket
a szép szarvasok.
Futnak a kis nyulak
Sebesen,
Morognak a medvék
Dühösen,
Bimbom, bimbom, bimbom.
a) Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka
b) Figyeljétek meg a kigyűjtött szavakat! Mit tudtok róluk elmondani?
c) Ellenőrzés felolvasással.
d) Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,…
2. A főnevek többes száma
a) Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak! Páros munka: a füzetben
b) Ellenőrzés: felolvasással
c) Mi jelenti, hogy többes számú a szó?
d) A toldalék leválasztása és megnevezése
A toldalék neve: jel. A többes szám jele: -k
e) Rögzítés a füzetbe: szóban a toldalék leválasztása és a –k bekarikázása
f) Ellenőrzés felolvasással.
3. A főnevek egyes száma
a) Az előző többes számú főneveket alakítsátok át, úgy hogy csak egy főnévről legyen szó! Páros munka: a füzetben.
b) Ellenőrzés: felolvasással
c) Mi jelenti, hogy a szó egyes számú?
d) A toldalék megkeresése, megnevezése.
e) Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka.
4. Gyakorlás
a) Hiányos szöveg kiegészítése.
A tenger_, óceán_ számos titkukat tárják fel a föntről figyelő űrhajósoknak. Az árulkodó jel_ az eltérő színárnyalat_. A hajós_ számára a fontos áramlat_ helyét és irányát árulják el.
b) ellenőrzés: írásvetítőről
III. Házi feladat
Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. /Egyes számú és többes számú főnevek./