Környezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája/Játék/Játékleírások

Az Alsós tanítói portálból

< Környezetismeret | Támasz | A napközis nevelők fejlesztő munkája | Játék
Admin (Talk | Szerkesztései) 2007. december 9., 00:04 kori változata
(eltér) ‹Régebbi változat | legfrissebb változat (eltér) | Újabb változat› (eltér)

Tartalomjegyzék

Környezet

1.osztály

Ikrek

játékosok száma: 4-6, csak párosan játszható

eszköz: különböző, tapintásra jól felismerhető, kisméretű tárgyak

A játékosok felének egy-egy, kézben elférő tárgyat adok. A másik felének egy-egy szókártyát, amelyen a tárgyak megnevezése szerepel. A tárgy tulajdonságainak leírása alapján kell az ikreknek /tárgy és megnevezés/ egymásra találniuk.

Felhasználható: beszédértés fejlesztésére, képzelet fejlesztésére, tapintás, észlelés fejlesztésére

Hunyó

játékosok száma: egész csoport

Körben helyezkedünk el. A gyerekek behunyják a szemüket. A játékvezető utasításokat ad, hogy milyen mozgást végezzenek /pl. Bal kézzel érintsd meg a jobb vállad!/,   majd ugyanezt a mozdulatot ismételjék meg nyitott szemmel is.

felhasználható:  mozgásérzékelés fejlesztésére

Szobrász

játékosok száma: 3-6 eszköz: nagyon egyszerű tárgyak, gyurma

Egyszerű formájú tárgyat teszünk a gyerekek elé. Feladat, hogy az asztal lapja alatt - tehát vizuális ellenőrzés nélkül - megpróbáljunk gyurmából ugyanolyan formát kialakítani.

felhasználható: keresztcsatornák összehangolására

Légyfogó

játékosok száma: párosan játsszuk

Az egyik gyerek szemét bekötjük. Társa megérinti valamelyik testrészét, mintha egy légy szállt volna rá. A bekötött szemű gyereknek el kell hessegetnie a "legyet".

felhasználható: testséma fejlesztésére

Építsünk tornyot!

játékosok száma: maximum 4

Egymáshoz közel, körben ülünk. Az első gyerek középre nyújtja a jobb kezét. Ezután mindenki behunyja a szemét és sorban, egymás után a többiek ráteszik a jobb kezüket. A toronyépítés bal kézzel folytatódik. Érdemes minden játékosnak a "kész " szóval jeleznie, hogy sikerült megtalálnia, és tovább építenie a tornyot.

felhasználható: kinesztetikus észlelés fejlesztésére

Szellőcske

játékosok száma: párosan játsszuk

A csukott szemű játékosnak meg kell nevezni, hogy melyik az a testrésze, amelyikre párja ráfújt.

felhasználható: testséma fejlesztésére

Varázsdoboz

játékosok száma: egész osztály

A zárt dobozon egy akkora nyílás van, melyen éppen befér egy gyerek keze. A nyílást egy textil darab fedi, tehát nem lehet a dobozba látni. A dobozban minden héten elhelyezünk egy tárgyat. Akinek kedve van /a hét folyamán bármikor/ belenyúl és kitapogatja, mi is lehet dobozban. Ha nem ismeri fel, otthon kereshet ilyen tárgyat. Az érdeklődőbbek meg is kérdezhetik a szülőktől, hogy mire használható az a tárgy. Pénteken megbeszéljük, hogy ki minek vélte a tárgyat, és együtt megnézzük a tárgyat.

felhasználható: tapintás észlelés fejlesztésére, képzelet fejlesztésére

Tapintós dominó

játékosok száma: 2-3

Hatszor három centis farost lemezeket vagy kemény kartonlapokat vágunk ki. /kb. 10-12 darabbal már játszható/ A lemezek két szélére különböző anyagokat ragasztunk./ pl. dörzspapír, hullámpapír, kord, plüss, műbőr, bőr stb./

A játék menete: Asztalra helyezzük a dominókat és letakarjuk egy textildarabbal. Középre helyezünk egy dominót és letapogatjuk a két oldalát. A játékos a letakart dominók közül tapintással választja ki az odaillő dominót és kiemeli a textildarab alól. Ha rosszat emelt ki visszateszi, és a következő játékos keres ugyanolyan tapintású dominót. A továbbiakban a hagyományos módon játsszuk.

felhasználható: tapintás érzékelés fejlesztésére

Piacozás

Első, második osztályban érdemes egy sétát tenni a közeli piacon, mely természetesen nem azonos a szupermarketbeli bevásárlással.  A tapasztalatom azt mutatja, hogy a gyerekek hozzászoktak a nagy bevásárló központban történő vásárláshoz, ezért nagy élmény lesz számukra a piaclátogatás. Emeljük ki, hogy mennyire más hangulatú lesz ez vásárlás. / közvetlenebb, beszélgetni lehet a kofákkal, különböző árú és minőségű termékek közül lehet válogatni, stb/.

Az iskolában a következő foglalkozásokat lehet tartani:

játékok:

- Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!

- Felvágott gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni! Szintén fontos az íz megnevezése.

- Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!

- Tapintás útján formáról, a gyümölcs héjának érintéséről kell felismerni a gyümölcsöt!

felhasználható: ízérzékelés fejlesztésére, szaglás fejlesztésére, tapintás érzékelés fejlesztésére

-  Memória játék. Ha kimegyek a piacra, vásárolok... gyümölcsnevek felsorolása következik.

- Szituációs játékok: Az egyik gyerek az eladó, a másik a vevő. Lehet egyszerre több eladó, ekkor arra keresünk példát, hogy kitől miért vásárolsz /mert udvarias, mert lehet vele vásárlás közben beszélgetni, mert szép az áruja, mert olcsó az áruja stb./ Hogyan válogatok az áru között, hogyan kérek? felhasználható: kommunikációs készség fejlesztésére

Egyéb foglalkozások:

- Must készítése. Lehetőleg ne gyümölcs centrifugát használjunk! Egy tálba szedjük le a szőlőszemeket, majd megmosott, ökölbe szorított kézzel nyomjuk ki a szőlő levét. Szitán szűrjük át a levet, és már fogyaszthatjuk is. Természetesen ezen műveletek közben elmondhatjuk, hogyan történik a szüretelés faluhelyen. /puttony, taposás stb./

- Gyümölcsrizs készítése. Tejben megfőzzük a rizst. Amíg hűl, a gyümölcsöket megmossuk, meghámozzuk, apró darabokra vágjuk, majd a kihűlt rizzsel összekeverjük. Használjunk fel lédús gyümölcsöt is! Megterítjük az asztalt, s jó étvágyat hozzá!

-Készíthetünk tablót is gyümölcsökről és gyümölcsfákról. Régi, szüretet ábrázoló képeket gyűjthetünk.

- A piaci élményeket rajzban ábrázolhatjuk.

- Papírmaséból vagy agyagból, gyurmából gyümölcsöt formázhatunk.

3.osztály

Gyümölcsös

Az első, másodikos, iskolán kívüli programban leírtak változata. Érdemes a piaclátogatáson kívül megtekinteni egy gyümölcsöskertet. Biztosan van az osztályban olyan gyerek, akinek a szülei szívesen látnak minket. Ha erre nincs mód, akkor egy városkörnyéki gyümölcsösbe látogassunk el. Ennek hátránya, hogy csak egyféle gyümölcsöst tekinthetünk meg.

Az érdeklődőbbeknek érdemes a növényhatározóból is dolgozni.

felhasználható: a tananyag elmélyítésére

4.osztály

Városok

játékosok száma: kb.1o

Szabadtéri labdajáték. Minden játékos választ egy városnevet. A labdát középen helyezzük el, majd a játékosok lehajolnak a labdához. A játékvezető mond egyet a választott városnevek közül. A név gazdája megpróbálja megdobni valamelyik társát. Akit eltalál, az kiesett.

felhasználható: koncentrálás fejlesztésére, nagymozgás fejlesztésére

A laphoz nem tartoznak aloldalak.