Környezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája/A kreatív hobbi és a környezetismeret
Az Alsós tanítói portálból
I. PAPÍRMASÉ
Tárgy: falióra
Technika: papírmasé
Anyagszükséglet:
-furnérlap
-konyhai falióra
-fűrész
-tapétaragasztó
-lapos ecset
-víz
-színes dekorpapír
-színes nyomatok
-háncs
Az elkészítés módja:
A furnérlapra ráhelyezzük a faliórát és körülrajzoljuk. Fűrésszel kivágjuk a megrajzolt kört. Így megkapjuk az óra helyét.
A színes dekorpapíron is körbe rajzoljuk az órát és ezt is kivágjuk. Az órát hátulról a furnérlapba illesztjük és csavarokkal rögzítjük. A furnérlap első részét teljes felületén bekenjük tapétaragasztóval, majd befedjük a dekorpapírral. A színes nyomatokról kivágjuk a képeket és felragasztjuk. Ezzel díszítjük a keretet. Háncsból szegélyt fonunk és erős ragasztóval rögzítjük.
Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:
A megismerési módszerek alapozása:
-Egyszerű mérések alkalmi és szabvány egységekkel /2. osztály/
Az élettelen természet alapismeretei:
-Év-évszak, napp-napszak/1. osztály /
Tárgy: Madáretető madarakkal
Technika: papírmasé
Anyagszükséglet:
-újságpapír
-tapétaragasztó
-víz
-tempera
-ecsetek
-öntvény
-gipsz
Az elkészítés módja:
Az újságpapírt kb. 5x5cm-es darabokra vágjuk. Az öntvényre több rétegben felvisszük a tapétaragasztóba beáztatott papírt. Teljesen bevonjuk a formát. Kezünkkel madáralakká szobrászkodjuk. Kialakítjuk a csőrét. Félretesszük száradni, kb. 24 órára. Másnap bekenjük tejföl sűrűségűre kikevert gipsszel. Kb. 1 óra száradás után kezdhetjük a festést temperával.
Az öntvény/ madárforma / dekorációs boltokban beszerezhető.
Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:
Az élő természet alapismeretei:
-Állatok és kicsinyeik /1. osztály
-Természetvédő és károsító tevékenysége elkülönítése/ 2. osztály /
-Az állatok gondozása: vadvédelem, madáretetés, háziállatok gondozása/ 3. osztály /
-Természetvédelmi területek, védett természeti értékek/ 4. osztály /
Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /
Tárgy: Termések/gyümölcsök, zöldségek/
Technika: papírmasé
Anyagszükséglet:
-termések /zöldség, gyümölcs /
-újságpapír
-tapétaragasztó
-víz
-tempera
-ecsetek
-sniccer/ vágóeszköz/
Az elkészítés módja:
A termés felületét bekenjük a vízben feloldott tapétaragasztóval. A tapétaragasztóba áztatott újságpapír darabkákat felrakjuk a termésre, kb. 4-5
rétegben. Ecsettel és a kezünkkel elegyengetjük a formát. Száradni hagyjuk, kb. 24 órán át. Ha megszáradt, középen félbevágjuk a sniccerrel és óvatosan leemeljük a termésről. A vágás vonala mentén pillanat ragasztóval összeragasztjuk, összeillesztjük. Még egy réteg újságpapírt felrakunk rá tapétaragasztóval és készre formázzuk a papírmasé termést.
Mikor megszáradt, temperával kifestjük. Másnap lakkal lefújjuk.
Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:
Az élő természet alapismeretei:
-A közvetlen környezetben előforduló gyakori növények /1. osztály /
-Termesztett növények és felhasználásuk, növényi táplálékaink/ 2. osztály /
-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban/ 3. osztály/
-Kultúrnövények megfigyelése, termesztésük, felhasználásuk/ 4. osztály /
Testünk és életműködéseink:
-Az egészséges táplálkozás/ 3. osztály /
II. DECOUPAGE
Tárgy: Növények és állatok kövön
Technika: decoupage
Anyagszükséglet:
-kövek, kavicsok
-szalvéta
-olló
-decoupage ragasztó
-ecsetek
Az elkészítés módja:
A szalvétából vágjuk ki a választott mintát. Szedjük szét a legvékonyabb rétegre. A kövön, kavicson vékonyan kenjük be a díszítendő felületet.
Helyezzük rá óvatosan a szalvétából kivágott mintát. Ecsettel egyszer húzzuk át a közepétől a széle felé haladva, hogy kisimuljon.
Vigyázzunk, mert könnyen szakad!
Kapcsolódó tantervi témakör és tananyag:
Az élő természet alapismeretei:
-Közvetlen környezetben előforduló gyakori növények és állatok megfigyelése/ 1. osztály/
-Növények, állatok megfigyelése/ 2-3. osztály/
-Néhány jellegzetes madár, emlős, rovar megfigyelése /4. osztály /
Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola / 1. 2. 3. 4. osztály/
III. NÖVÉNYI RÉSZEK FELHASZNÁLÁS
tárgy: Levél- és termésfüzérek
Technika: fűzés
Anyagszükséglet:
-őszi színes falevelek, termések
-drót
-háncs
-varrótű
-fúrógép
-vasaló
-újságpapír
Az elkészítés módja:
A faleveleket újságpapír közé rakjuk és levasaljuk. Drótból különféle formát hajlítunk, pl.: szív. Erre fűzzük rá a színes faleveleket, terméseket. A drót végét rögzítjük, összekötjük. Háncsból masnikat, bojtokat készíthetünk és ezekkel díszíthetjük munkánkat.
A faleveleket, terméseket fűzhetjük háncsra is füzérként. Ilyenkor használjunk zsák varrótűt, fúrógépet.
Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:
Az élő természet alapismeretei:
-A fa és a bokor részei /1. osztály /
-Növények megfigyelése: lombhullató és örökzöld fák /2. osztály/
-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban /3. osztály /
-Az erdő, mező, vízpart élővilágának megfigyelése /4. osztály /
Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /
Tárgy: Csillag vesszőből
Technika: kötözés
Anyagszükséglet:
-hajlékony, zöld gallyak
-háncs
-arany festék
-lakk
Az elkészítés módja:
A csillagot egy kb. 50cm hosszú, zöld gallyból alakítjuk ki. A vesszőt egyenlő darabokban megtörjük, vigyázva, hogy a kéreg összetartsa és ne essen darabokra. A kialakított csillagformát hánccsal összekötjük és kitöltjük, hálószerűen átszőjük. Aranyfestékkel lefestjük, lakkal bevonjuk.
Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:
Az élő természet alapismeretei:
-A fa és a bokor részei /1. osztály /
-Növények megfigyelése: lágyszárúak, fás szárúak, cserjék, bokrok/ 2. osztály /
-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban /3. osztály /
Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /
Tárgy: Angyalkák csuhéból
Technika: csuhézás
Anyagszükséglet:
-kukoricacsuhé
-fagolyó
-víz
-háncs
Az elkészítés módja:
A kukoricacsuhét vízbe beáztatjuk. Ettől megpuhul, munka közben nem törik. A vízből kivéve lecsepegtetjük. A fagolyó lesz az angyalka feje. E köré alakítjuk ki a testet és a szárnyakat, amelyeket hánccsal kötünk össze a nyaknál és a fejnél. Az elkészült figurát száradni hagyjuk.
A kukoricacsuhét, mikor begyűjtjük lehántjuk a csőről, leveleire szedjük. A leveleket egymástól jól elkülönítve szárítjuk. Ügyeljünk arra, hogy ne érjenek össze, mert bebarnulhatnak, foltosak lehetnek.
Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:
Az élő természet alapismeretei:
-Termesztett növények és felhasználásuk /2. osztály /
-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban /3. osztály/
-Kultúrnövények termesztése és felhasználásuk / 4. osztály /
Tárgy: Ház gallyakból
Technika: kötözés
Anyagszükséglet:
-vesszők, gallyak
-háncs
-metszőolló
Az elkészítés módja:
A vesszőket méretre daraboljuk a metszőollóval. Kirakjuk belőle a megtervezett formát. Az illeszkedési pontokon hánccsal összekötözzük. A háztetőt is háncsból alakítjuk ki.
Kapcsolódó tantervi tananyag, témakör:
Az élő természet alapismeretei:
-A fa és a bokor részei /1, osztály/
-Növények megfigyelése: lágyszárúak fás szárúak, cserjék, bokrok / 2. osztály /
Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1, 2. 3. 4. osztály /
IV. FESTÉS MÁSKÉPP
Tárgy: Állatok fára festve
Technika: festés temperával
Anyagszükséglet:
-száraz, korhadt fadarabok
-ceruza
-tempera
-víz
-ecsetek
Az elkészítés módja:
Gyűjtsünk száraz fadarabokat. Rajzoljuk rá a választott állatot. Temperával fessük ki. Száradás után lakkozzuk le.
Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:
Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /
A laphoz nem tartoznak aloldalak.