Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek/Óravázlatok/Magyar nyelvtan 2. osztály
Az Alsós tanítói portálból
Osztály: 2.
Tantárgy: Magyar nyelv és irodalom
Tananyag: Mondatfajták ismétlése, rendszerezése, kommunikációs helyzetben való alkalmazása
Fejlesztési követelmények:
Gondolatok, vélemények közlése beszédhelyzetnek megfelelően
Megfelelő tempójú hangos, néma olvasás
Aktív szókincsgazdagítás
Mondatfajták tartalmi jegyeinek mélyítése
Szövegelemzés, lényeg kiemelése
Képesség hallott, olvasott élmények felidézésére
Szövegalkotás előkészítése
Részletes fejlesztési követelmények:
Kommunikáció – a mindennapi beszédben helyes köznyelvi kiejtés
Olvasás, szövegértés: Szöveghű, folyamatos kifejező olvasás
Tudja az olvasottakkal kapcsolatos véleményét megfogalmazni
Eszközök
Szókártyák kép, Csukás István: Téli tücsök meséi c. könyv
Motiváció
Hátizsák van a kezemben. Hová mehetek miért? (Spontán megnyilatkozások)
Drámapedagógiai játék. Jut eszembe a hátizsákról…
Az óra anyagának előkészítése
Hogyan fejezhetjük ki gondolatainkat (rajz, jel, beszéd, írás mozgás, stb…)
A hátizsákban különböző tárgyak vannak. Egy – egy gyerek húz valamit, vagy rajzban, vagy mozgással, vagy beszéddel próbálja a többieknek kifejezni, hogy mit is húzott.
| 
   csigaház  | 
   
   tücsök  | 
   
   mókus  | 
   
   béka  | 
   
   sün  | 
 
| 
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   egér  | 
   
   nyúl  | 
   
   pillangó  | 
   
   bagoly  | 
   
   katicabogár  | 
 
Mire emlékeztetnek ezek a tárgyak? (Csukás István: Téli tücsök meséi c. könyvének szereplői)
Memória fejlesztő gyakorlat
Sorold fel mik voltak a hátizsákban!
Fejezd ki, úgy, hogy kivel, mivel találkozhattunk a szigeten! (csigával, tücsökkel, stb…)
Alakítsd át, úgy, hogy miről olvashattunk a mesében! (csigáról, tücsökről, stb...)
Mi segít bennünket, hogy helyesen írjuk le ezeket e szavakat? (szótő, toldalék megkeresése)
Helyesírás fejlesztő gyakorlat
Tollbamondás után írjátok le a következő szavakat.
tücsökkel, nyúllal, furulyáról, mókust
ellenőrzés, értékelés
Kreativitás fejlesztés, vélemény alkotás
Szavakat láttok a táblán! Állítsatok össze belőlük egy mondatot!
| 
   jött  | 
   
   szellő  | 
   
   egy  | 
 
| 
   és  | 
    
 
 a  | 
    
 
 a  | 
 
| 
   lefújta  | 
    
 
 kalap  | 
    
 
 fejéről  | 
 
Jött egy szellő és lefújta a fejéről a kalapot.
Mit változtattunk meg? Miért?
Mit fejez ki ez a mondat a beszélő szándéka szerint? Miféle mondatfajtával fejezzük ki?
| 
   Megállapítás, közlés  | 
   
   Kijelentő mondat.  | 
 
(Csukás István: Téli tücsök meséi c. könyv 7. fejezet képével dolgozunk)
Képolvasás
Kiket látunk a képen? Mit szeretnél kérdezni az öreg tücsöktől?
| 
   érdeklődés, tudakozódás  | 
 
Válassz szereplőt! Az Õ nevében kiálts fel! Minek örülnél? Képzeld, hogy valami meglepetés ér! Hogyan fejeznéd ki?
| 
   fájdalom, öröm, meglepetés  | 
 
Milyen kívánságod lenne?
| 
   óhajtás, kívánság, vágy  | 
 
Milyen kérésed lenne, ha Te lennél a tücsök? Mit parancsolnál meg?
| 
   parancs, tiltás, kérés  | 
 
Miféle mondatfajtával fejezzük ki? Tegyük a mondatfajtákat a megfelelő helyre.
| 
   Kérdő mondat  | 
 
| 
   Felkiáltó mondat  | 
 
| 
   Óhajtó mondat  | 
 
| 
   Felszólító mondat  | 
 
Az ismeretek alkalmazása
Hiányos szövegek pótlása.
Mi hiányzik? Hogyan pótolnád, hogy mindenki számára érthető legyen?
Szituációs játék
Alkossunk egy történetet, alkalmazzunk minél többféle mondatfajtát!
Ismeretek elmélyítése
Hogyan olvasnád fel a következő mondatot?
Milyen mondatfajtákat olvashattunk?
Miért?
Indokolj! A gyerekek Írásvetítőről olvassák el a mondatokat. Mindegyik mondat után felemelik a megfelelő mondatfajtát jelző tárcsájukat.
Szép formás kis akácfalevél
A legöregebb tücsök megtörölgette az akácfalevelet Jaj, ez a szellő lefújta a fejemről
Mit tegyek
De szeretnék találni egy jó kalapot
Hurrá, megvan a kalap
Kérlek szépen ne essél le a fejemről
A legöregebb tücsök boldogan indult útnak a nagy árnyékot vető kalap alatt
Az órai munka értékelése
A laphoz nem tartoznak aloldalak.


	  