Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek/Óravázlatok/Hang és betű: N
Az Alsós tanítói portálból
1.osztály
Tantárgy: Magyar nyelv és irodalom
A tanítás anyaga: Hang és betűtanítás: az „n” „N” betűk megismertetése
Feladatok:
Analizáló – szintetizáló képesség fejlesztése
Az „n” mássalhangzó megismertetése tiszta hangoztatása,
Betűfelismerés és összeolvasás gyakorlása
A megfigyelő képesség, a gondolkodás, beszédkészség fejlesztése, az egyéni aktivitás ösztönzése.
Szókincsbővítés, az időrend gyakorlása
Egyéni aktivitás ösztönzése
Memóriafejlesztő gyakorlatok
Eszközök:
Olvasókönyv
Szókártyák
Applikációs képek
Folyamatos gyakorlás – drámapedagógiai játékkal
Ki vagyok én?
(betűk kitalálása, szógyűjtés)
Olvasás gyakorlása
(szó, illetve mondat olvasás, differenciált osztálymunka)
Keresd a szót és rajzold le a jelét!
Ezt teszi a puskájával a vadász.
Ennyi ujjad van az egyik kezeden.
A házakon piros cserépből készítik
Mondat olvasás
Olvasd el a mondatokat és húzd a megfelelő képhez! Az utolsó mondathoz Neked kell rajzolnod!
Betűkből szavak kitalálása
A táblán levő betűk össze vannak keverve, azokból kell kitalálni a szavakat. Ha sikerült, egy-egy puzzle darabot kapnak a gyerekek. (a puzzle darabokból egy nadrág képe lesz látható)
ő v e v (vevő)
i l a l (lila)
l v e é l (levél)
ö ö r m (öröm)
Eseményképről szó- szókapcsolat alkotása, szereplők, helyszín, idő megnevezése. (olvasókönyv 48.oldal képe)
Drámapedagógiai játék: Képzeljük el, hogy egy áruházban vagyunk és nadrágot szeretnénk venni.
II. Hangtanítás
A nadrág bemutatása.
Mondjuk ki a nevét!
Bontsuk hangokra!
Melyik hangot hallod a szó elején?
Kiejtés: csoport, padtárs, egyénileg is.
A hang megfigyeltetése, a száj helyes tartása.
Vedd elő a hangkeresgélőt, húzd oda a sünit ahol hallod az „n” hangot.
Mondom a szavakat, a gyerekek tevékenykednek.
Szó elején |
Szó végén |
Szó belsejében |
néni nő |
von szén |
vonat tanít |
A gyerekek is mondanak példát, olyan szavakat gyűjtenek, amelyekben az „n” hangot hallják.
Játék: Applikációs képeket mutatok.
Ha a szó elején hallod az „n” hangot fordulj balra!
Ha a szó végén hallod az „n” hangot fordulj jobbra!
Ha a szó közepén hallod az „n” hangot guggolj le!
III. Hangösszevonási gyakorlat.
IV. Betűtanítás
Melyik hangot mondom ki? Hallgasd!
Hívókép – nadrág képe a táblán.
Szókép. Bontsuk hangokra – korongozás. A hang látható képe a betű. Melyik korongot fordítsam meg, ahol az „n” hang lesz látható?
„n”
Mihez hasonlít? Miről fogod felismerni?
Betűk megnevezése. n N
Betű felismerési gyakorlat. FOM
Olvasókönyv 48.oldal 2-es gyakorlat. Karikázzuk be az „n”, „N” betűket.
Keressünk az „Arany ablak” című könyv versikéjében is „n”, „N” betűket! Önálló munka.
Hányat találtál?
Betű összevonási gyakorlat. Betűk a táblán. (a szavakkal mondatok alkotása)
V. Olvasási gyakorlat. Differenciált munka.
A szóoszlopokban levő szavak olvasása!
ín |
ni |
néni |
vonat |
Anna |
én |
no |
nénim |
vontat |
Nelli |
ön |
nő |
néném |
vonatató |
Nóra |
Mondatok alkotása megadott szavakból
(olvasókönyv 49.oldal 7-es feladat)
VI. Drámapedagógiai játék
Mi van a kezemben? (vonat)
A táblánál képek segítségével (lány fiú, virág) történet kitalálása, elmesélése.
VII. Házi feladat
Alkoss a megadott betűkből szavakat és rakd ki a betűtartóba
(n, é, m, t, v, a, e, i, ó)
VII. Az óra munka értékelése
Az önálló munka végzése tekintetében
A laphoz nem tartoznak aloldalak.