Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek/Óravázlatok/A tücsök és hangya
Az Alsós tanítói portálból
Csoport: 2.osztály kb. 12-15 fő
Idő: 1- 1,5 óra
Téma: A tücsök befogadása
Fókusz: „ Nótás tücsök mi lesz veled”
Történetváz: A „ bölcs bagoly” rátalál az átfagyott tücsökre, aki egész nyáron csak muzsikált. A bolyban arról vitatkoznak, hogy befogadják-e?!
Eszköz: Csomagolópapír, színes zsírkréta
Tartalomjegyzék |
Hangulati előkészítés:
zene- Vivaldi: Tél / magnóról/ Csukjátok be a szemeteket és hallgassátok a zenét! Próbáljátok elképzelni, hogy nem itt teremben halljátok, hanem kinn a természetben. Milyen gondolaitok születtek zene közben?
Tanári közlés
Szeretném, ha ma egy hangyaboly lakói lennétek! Válasszatok szerepet magatoknak, kinek mi a feladata a hangyabolyban?!
Közös rajz- szerepfelvétel
A csomagolópapírra körbe ülve közös rajzot készítünk- milyennek képzelitek a hangyabolyt? Minek hol van a helye? Te hol élsz? Mi a feladatod? Mit csináltak nyáron és ősszel, mivel foglalatoskodnak? / A munka során a tanító belerajzolja egy bokor aljára a megfagyott tücsköt!
Szerepmélyítés
A gyerekeket arra kérem, hogy találjanak ki maguknak egy a szerepükre jellemző gesztust, mimikát, mozdulatot gyakorolják be, hogy azt a játék során használni tudja.
/ A tanár is szerepet választ. A szerep pozitív- bölcs bagoly- ebből a szerepből viszi majd a hangyáknak a hírt, hogy repülés közben észrevette a megfagyott tücsköt!/
Bemutatkozás
- A játszók mozogjanak szabadon a térben és a korábban kitalált gesztusokat, mozdulatokat is használva mutatkozzanak be! Mindenki ismerje meg a másikat!
Csoportkép- Fénykép
A résztvevő hangyák jelenítsenek meg hétköznapokat a hangyák életéből- téli napokon mit csinálnak.
Tanár szerepben
A „ bölcs bagoly” szerepébe lépek, /felteszek a fejemre egy NAGY szemüveget ezzel jelezve, hogy most amíg, a szemüveg rajtam lesz bagolyként viselkedek, aztán ismét tanító néni leszek/ és viszem a hírt, hogy az egyik bokor alján megtaláltam, megdermedve a „nótás tücsköt”. Mi legyen vele? Nincs hova mennie, nincs lakása.
Gondolatbörze
Érvek- ellenérvek A gyerekek/ hangyák/ véleményét kérjük, hogy most mit tegyünk. A tanár az „ ördög ügyvédeként” erősíti hol egyik hol a másik oldalt, ami éppen gyengébb!
Szerepen kívüli egyeztetés
A gyerekek döntése alapján megyünk tovább az érvek – ellenérvek mérlegelésével döntsenek
- Ha az általuk játszott hangyák befogadják a tücsköt, munkaformaként felajánlom az IGAZSÁG PILLANATA című konvenciót
/ a tücsök belép a hangyabolyba- felek szembesítése / a tücsköt csak egy szék jelzi, de gyerek is vállalhatja, ha szeretné.
A hangyák nem fogadják be a tücsköt, akkor / tegyük fel, hogy életben maradt a tücsök/ a tavasz első találkozásukról játszhatunk. SZEREPCSERÉVEL élve játszhatja mindenki a tücsköt, aki kimondja gondolatait a hangyáknak.
Kivezetés a drámából
Lassan zenére sétálva gondolkodjatok, hogy Ti voltatok-e már ilyen helyzetben, hogy döntenetek kellett, de rájöttetek hogy nem volt helyes vagy esetleg örültetek, hogy pont jó volt a döntés. Beszélgetés könnyedén!
A laphoz nem tartoznak aloldalak.