Magyar nyelv és irodalom/Módszertani alapelvek/Drámapedagógia/A drámát szabályozó elemek
Az Alsós tanítói portálból
A dráma megszerkesztése, a dráma vezetése közben alkalmazott munkaformák segíthetik a tanárt a drámai folyamat szabályozásában. A drámát úgy kell tekintenünk, mint egy eszközt, amely keretet teremt az értelmezésre, visszajelzésre és a gondolatgazdag, aktív, feltáró munkára.
Tartalomjegyzék |
A drámát szabályozó elemek:
A tanulási szerződés
Az esetleg felmerülő fegyelmezési problémák megoldására szolgál. Amennyiben szükséges, állítsuk meg a munkát. A szerződés a drámában ugyanazt a szerepet tölti be, mint a szabály a játékban. A tanár többször megállíthatja a munka folyamatát mindaddig, amíg nem sikerül magasabb szintre emelni a játékot.
A tér
Számos szabályozási probléma a tér meghatározatlanságából ered. Minden alkalommal el kell dönteni, hogy milyen típusú teret kívánunk kialakítani. A tér lehet szerkesztett és szerkesztetlen, szűkös, vagy túlságosan tág, de lehet elszigetelésre is alkalmazni. A tér meghatározása mindig az adott feladattól vagy helyzettől függ.
A szerep
Szerepbe lépéskor a valóságból átváltunk a képzeletbeli világra. Eltereljük figyelmünket a valóságos szerepről, illetve azt más nézőpontból is megvizsgálhatjuk. A szerep megajánlásánál érdemes a következőket figyelembe venni:
-Csak felnőtt szerepeket ajánljunk meg
-Felelősséget hordozó szerepek legyenek
-Ragaszkodjunk a hiteles attitűdhöz és viselkedéshez
-Egyénített szerepeket javasoljunk
-Tegyük próbára a gyerekek egységre való törekvését
-Gondosan válasszuk meg saját szerepünket
-A negatív energiákat igyekezzünk a tanári szerep felé terelni
A rítusok (a jelenlét szintjének ellenőrzése.)
A rítus lehet ünnepélyes vagy hétköznapi. Az elkötelezettséget próbára tevő rítusok emlékeztetik a résztvevőket a viselkedési szabályokra.
A munkaformák – lehetőséget teremtenek a közvetlen szabályozásra
-tanári irányítás mellett végzett gyakorlatok
-páros munka
-játékok
-gyűlés (ahol a tanár elnököl)
-élőképek
-szimuláció
-mozgássorok tanári irányítással
-írásos munka
-rajzolás
-mímes játékok
Az anyag megválasztásánál vegyük figyelembe:
-Soha ne hozzunk létre olyan helyzetet, ahol két csoport áll egymással szemben.
-A drámai szituáción belül feszültségnek kell megjelennie.
-A tartalomnak kapcsolódnia kell a gyerekek élményanyagához.
-Mindenkinek részesülnie kell a feladatból. (Senki sem unatkozhat!)
Ha egy gondolat nem ragadja meg a tanulók figyelmét, vessük el, vagy helyezzük azt másik kontextusba.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.