Magyar nyelv és irodalom/Módszertani alapelvek/Drámapedagógia/A dráma tervezése
Az Alsós tanítói portálból
Mit kell számításba venni?
- A téma kiválasztása – tanítási terület. (Választhatja a tanár, de kaphatja a diákoktól is. – Probléma - képében is felvetődhet.)
- Ki kell választania egy szűkebb területet – fókuszt – amelyet meg akar világítani.
- Milyen formában, hogyan ajánlja meg a gyerekeknek?
- Milyen kontextusba helyezi?
- hely, helyszín
- idő (melyik kor)
- szereplők (kik?)
- drámai probléma
A gyereket el kell távolítani a saját problémájától térben, időben, szerepben.
A kihagyott, de ki nem hagyható szereplő hogy van jelen? (Pl. drogos.)
Valamilyen tárgy testesíti meg. (Szék, ami mögé bárki beállhat és megszólalhat a szerepben.)
Írjatok egy levelet az ő nevében. (A szék mögé állva lehet felolvasni, majd a levelet a székre tenni.)
A feladatot csoportszinten kell adni. (Pl.: Naplórészlet, életének egy állomása, amely fontos volt abban, hogy ide jutott.)
Gyerekkori játék, a játék megszólal és a gyerek gondolatait, érzéseit közvetíti. Akinek a kezében van, az beszél.
Mennyire kell a kontextust felépíteni? (Érdemes több időt fordítani rá, hogy a gyerek jobban benne legyen.)
Hogyan fogom elindítani? Miből indulok ki?
- környezet
- tárgy
- naplórészlet
- jegyzőkönyv
- irányított beszélgetés
- szimbólum
- szerep a falon
- tanári szerepbe lépés
Milyen konvenciókat kell használnom, hogy a gyerek szerepbe lépjen és elmélyüljön a szerep? – Egyre többet tudjon meg a szerepéről, vagy akiről szó van.
- A tanár célja – Hogyan elégíthetem ki a gyerek örömét, tenni vágyását?
- A gyerek célja
Feltétlenül tervezni kell olyan játékot, amely kielégíti a vágyát. (Harcoljon, vadásszon – de elő kell készíteni kisebb játékkal! – A tanár diktálja a tempót. – A játék lehet, hogy nem fontos a dráma szempontjából, de a gyereknek örömet okoz.
A lebonyolítás menete:
- Mennyi idő?
- Mekkora tér? (Kell-e változtatni, vagy nem?)
- Vizuálisan hogyan oldom meg?
- Szükséges-e plusz fény, vagy nem?
- Kellenek-e megszakítási pontok?
- Milyen szimbólumokat, jelzéseket fogok használni?
- Milyen tárgyakat és eszközöket használok?
Szimbólum: sűrített érték pl.: fa, kard – nem jelenhet meg tárgyként!
Jel: papírdobozok – dob hangja.
Eszköz: pl. magnó.
Milyen feszültséget és hol viszek be? (Tétnek kell lennie!)
- Hiány
- Fenyegetettség
- Megoldandó dolog
A drámaóra felépítése:
- A téma megajánlása (Kontextus építés.)
- Felvezetés szakasza
- Szerepbe léptetés (Szerep megajánlása)
- Szerep mélyítése
- Feszültség bevitele
- Szimbolikus, katarktikus szakasz – a megértés megváltoztatásának szakasza.
- Kivezetés a drámából
Ha az óra elejére bevezető gyakorlatsort tervezünk, akkor az elemei jelenjenek meg a drámán belül!
A laphoz nem tartoznak aloldalak.