Magyar nyelv és irodalom/Módszertani alapelvek/Drámapedagógia/A dráma fókusza, kerete
Az Alsós tanítói portálból
Tartalomjegyzék |
Fókusz:
Az a kérdés, amire a gyerekekkel együtt keressük a választ. A drámatanárnak nincs válasza, csak kérdései vannak. A válasz minden gyerekben a munka során fogalmazódik meg. Hagyni kell, hogy a gyerekben a válasz megfogalmazódjon, és hogy tovább dolgozzon.
A leggyakrabban előforduló hiba, hogy egy viszonylag rövid időegységbe túlságosan sok elemet próbálunk belesűríteni. Amikor a feldolgozásra kerülő témát kiválasztottuk, a gyerekekkel közösen kell kijelölnünk annak egy maghatározott aspektusát, azt, amelyik a gyerekek számára is jelentősséggel bír.
Lehetséges fókuszok:
- Elvont fogalmak (felelősség, szeretet, barátság, agresszió)
- Pozitív vagy negatív emberi tulajdonságok (fösvény, hősies, bátor szerény)
- Ember – ember közötti viszony
- Ember – társadalom közötti viszony
- Ember – környezet közötti viszony
- Társadalmak közötti viszony
- Egyéni sors – közösségi sors ellentéte
- Magánérdekek ütközése
A fókusz megadásával a valóság egy szeletére irányítjuk a tanulók figyelmét. A tanulási terület kiválasztása után egy szűkebb területet (fókuszt) is ki kell választani, amelyet jobban meg akarok világítani. A fókusz tulajdonképpen az a nézőpont, amiből a feladatot vizsgálom. Nem a mesével, hanem a mögöttes tartalommal kell dolgozni. A mese csak paraván, szövet. A fókuszt sokoldalúan kell körüljárni, hogy a gyerekeknek minél nagyobb rálátása legyen az adott problémára, minél több ismeretet élményt, új tapasztalatot szerezhessenek.
A fókusz megválasztásánál figyelembe kell venni:
- A gyerekek igényeit.
- Életkorát.
- Az adott oktatási, vagy nevelési feladatot, célt.</span>
A dráma kerete:
„Keret: minden társadalmi kapcsolatban két aspektus van jelen. Az egyik az az akció, amely az eseményt valamilyen végső állapot felé vezeti.
A másik az a nézőpont, amelyből az emberek az adott esemény felé közelítenek. Ez maga a keret, amely a résztvevők számára (a) feszültséget és (b) jelentést teremt.” (Heathcote)
A keret tervezésekor három elemt kell figyelembe vennünk:
FORMA ↔ NÉZŐPONT ↔ FESZÜLTSÉG
Keret = konvenció = helyzet.
A keretet mindig a tanár adja meg. Munkaforma, amiben a dráma zajlik.
- Fotó (családi fotó)
- Kihangosítás (szereplők gondolatai)
- Állókép
- Nagycsoportos megbeszélés (családi fotók elemzése, hatáselemzés)
- Gondolatkövetés (cetlire írt gondolatok)
- Szimbólumépítés (tölgyfa)
- Szertartásjáték (ajándék a tölgynek)
- Improvizáció (hogyan fejeznéd be a mesét?)
- Szerep a falon
- Körmese
- Következményjáték
- Dokumentum készítése
A laphoz nem tartoznak aloldalak.