Környezetismeret/Támasz/Fejlesztőpedagógus munkája/A tanulási képességek/Szem - kéz és észlelés
Az Alsós tanítói portálból
Szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztése
célbadobások vízszintes és függőleges célra, változó távolságról,
karikahajtás bottal,
teke,
játék ugrókötéllel,
ugróiskola (ahol lapos követ kell bedobni a négyzetbe, mielőtt beleugranánk),
labdajátékok (Partizán labda 2 labdával, labdaadogató verseny, lábtenisz),
horgászás
Az észlelés (percepció) fejlesztése
A látott, hallott, tapintott dolgok természetes velejárója a nyelvi fejlesztés. Ezen nyelvi kifejezések megtanítása egyenlő a szókészlet bővítésével. A tanulási helyzetek többségében a vizuális észlelés összekapcsolódik valamilyen nyelvi és motoros tevékenységgel. Egyik jelzése felidézi a másikat.
Az észlelés fejlesztésének területei:
látás fejlesztése: a vizuális memória erősítése, a Mi változott meg? -típusú játékokkal,
alaklátás, formaállandóság fejlesztése: formaalakítás mozgással (járás, futás, mászás, ugrás)
minták kirakása, sorminták rajzolása
játék: Mókusok ki a házból!
mozgásos (kinesztetikus) észlelés fejlesztése: hátunkra rajzolt formát kell mozgással ismételni, majd megnevezni (íráselemek, számok, betűk, mértani formák, szavak stb.)
játékok:
Kelj fel Jancsi!
Tolvajlépés
térbeli észlelési viszonyok fejlesztése: jó eredmény érhető el a helycserés játékokkal.
Játékok:
Hess, ki a rétről!
Hatos futás
Partizán labda
Szélkakas
hallási észlelés fejlesztése: nagyon fontos feladatunk, mert a hiánya olvasástanulási problémát von maga után. Ilyen irányú játékok tanítása alkalmas a problémás gyerekek kiszűrésére.
Játékok:
Gyorstávirat
Hol szólsz kispajtás?
Szembekötő fülelő?
Húgomasszony, ki vagyok?
Ezek a játékok alkalmasak a keresztcsatornák fejlesztésére is.
tapintás fejlesztése: bekötött szemmel tárgyak felismertetése
verbális fejlesztés: minden játékban alapvetően szükséges a vele kapcsolatos szókészlet kialakítása.
Fejlesztő játékok leírása
A laphoz nem tartoznak aloldalak.