Saját testhez viszonyított irányok (előtte, mögötte,
mellette, fölötte, alatta, jobbra, balra).
Az iskola neve, címe, legfontosabb helyiségei, azok
rendeltetése.
Az iskola környékének jellemző közterei.
A gyalogos közlekedés legfontosabb szabályai,
veszélyhelyzetei.
A közlekedési lámpa és a rendőr karjelzései.
A település (kerület) neve, jellegzetességei, nevezetes
épületei.
A tanuló pontos címe.
|
Játékos gyakorlatok az irányok helyes használatára.
Az iskola épületének megismerése, tájékozódás az épületen
belül.
Beszámoló az otthontól az iskoláig vezető útvonalról.
Tanulmányi séta az iskola környékén.
Tanulmányi séta a kerületben.
Megjegyzése fejben, később lejegyzése írásban.
|
Az iskola és környékének természetföldrajzi jellemzői
(Felszíni formák, közterületek, beépítettség, üzletek, házak).
A közlekedés szabályai városi környezetben.
Magatartásformák a biztonságos közlekedésben.
A gyermekekre leselkedő baleseti források és azok
elkerülése.
A település felszínének jellemző formái (síkság, dombok,
hegyek, völgyek), vizei (patakok, folyók).
A településhez fűződő hagyományok, mesék, mondák,
történetek.
Utcák, házak egykoron és most.
A lakók élete régen és manapság.
Érdekességek a település történetéből.
|
Tapasztalatgyűjtés tanulmányi séta közben.
Rajz-, és képgyűjtemények készítése.
Helyes viselkedés gyakorlása járműveken.
A segítségkérés, segítségnyújtás módjainak számbavétele.
Esetelemzések gyermekekkel történt balesetek kapcsán,
veszélyhelyzetek felismerése az iskola megközelítésekor.
Helyes magatartásformák begyakorlása.
A természet szépségének, értékeinek felfedezése tanulmányi
séta közben.
Helytörténeti bemutatóhely, kiállítás megtekintése.
Történetek, emlékek, mondák gyűjtése, olvasása.
Helyi hagyományok ápolása.
|
A lakóhely felszíni formái, vizei.
A négy fő világtáj. Az iránytű.
A felszíni formák és az időjárási tényezők kölcsönhatása.
A lakóhely közlekedési eszközei.
A helyi és a távolsági tömegközlekedés eszközei.
Helyes és helytelen utazási szokásaink.
A gyerekek gyakran a balesetek okozói.
Országismeret:
élet a fővárosban (Duna, Vár, Gellért-hegy, Országház,
Nagykörút, Bábszínház, Állatkert, Margit-sziget, hidak, üzletek, színházak,
közlekedés) és más vidékeken.
|
Egyszerű alaprajzok készítése. Útvonalak berajzolása az
alaprajzba. Térképvázlat készítése az iskola környékéről.
Arányos kicsinyítés, nagyítás.
A valóság térképi ábrázolása szimbolikus jelekkel.
Tájékozódás iránytű segítségével.
Utazás tömegközlekedési eszközön.
A szabálytudat alakítása, helyes magatartásformák
bemutatása, gyakorlása.
A gyermekbalesetek és a veszélyhelyzetek okainak keresése.
Közvetlen vagy közvetett tapasztalatszerzés,
információgyűjtés (televízió, videó, diafilm, képek, könyv, könyvtár).
|
A domborzat és a vizek ábrázolása a térképen.
Felszíni formák: tájegységeink, legnagyobb folyóink,
tavaink.
A lakóhely a térképen.
Tájaink képekben.
Tájékozódás a tanteremben és a szabadban.
A kerékpáros közlekedés szabályai, a kerékpározás
veszélyei, a balesetek elkerülésének lehetőségei.
Utazás más tájakra.
Országismeret:
Hazánk természeti szépségei, kulturális emlékei, értékei
képekben, leírásokban.
Településtípusok: város, falu, tanya
|
Közvetlen tapasztalatszerzés a lakóhely felszíni formáiról
és vizeiről.
Tájékozódási gyakorlatok a lakóhely és Magyarország
domborzati térképén. Tájoló használata.
A lakóhely megkeresése, Magyarország nagytájainak
felismerése leírások, képek alapján.
Alaprajzok készítése, olvasása.
Gyakorlatok a kerékpáros közlekedés szabályainak
elsajátítására.
Veszélyhelyzetek elemzése.
Közös utazás megtervezése menetrend segítségével.
Térképek használata, képek gyűjtése, tablók készítése,
beszámolók összeállítása.
Egy tájegység jellegzetességeinek alaposabb megismerése
projekt típusú munkában.
|