Az élő és élettelen közötti különbség.
A közvetlen környezetben előforduló növények és állatok
megfigyelése.
A fa és a bokor részei.
Az állatok és kicsinyeik.
Állatmesék és a valóság.
|
Az élőlényeknek az évszakok változásához való
alkalmazkodásának megfigyelése néhány esetben.
Növények gondozása az osztályban (ültetés, öntözés).
A mese és valóság összevetése dramatikus
helyzetjátékokban.
|
A termesztett növények.
Növényi táplálékaink (a gyümölcsök, zöldségek szerepe az
egészséges táplálkozásban).
A növények megfigyelése, részei: lágyszárú, fás szárú,
cserjék, lombhullató-, és örökzöld fák.
Élőlények és életjelenségeik.
Az állatok életmódja, viselkedése.
Emlősök, madarak.
Természetvédő és károsító tevékenységek.
|
Közvetlen megfigyelés, vizsgálat. Csoportosítás
felhasználás szerint.
Tapasztalatszerzés előzetes megfigyelési szempontok alapján
a különböző élőhelyek (a település, a kert, az erdő, a mező, a vízpart)
élővilágáról, a növényi részekről.
Élőlények csoportosítása a jellemző jegyek alapján
(növény, állat, egy évig élő, több évig élő).
A megfigyelt jelenség okainak keresése, annak észrevétele,
hogy egy adott ok megléte befolyásolja a jelenség létrejöttét.
Állatkerti és múzeumi órák megtartása.
|
A növények és állatok életfeltételei, azok hatása az
életükre.
A növényi élet évszakos ritmusa.
A virág részei.
A növények és az állatok kapcsolata, egymásrautaltsága.
Helyes viselkedésünk a természetben.
|
A növények változásainak folyamatos megfigyelése.
Különböző állatok viselkedésének, életmódjának
megfigyelése a valóságban.
Az ember szerepének tisztázása a környezetben élő más
élőlények életfeltételeinek alakításában.
|
A környezetünkben megfigyelhető élőhelyek jellemzői.
Az erdő, a füves és vizes élőhelyek néhány gyakori növény
és állatfajának (emlős, madár, rovar, bogár) jellemzői.
Az állatok tápláléklánca.
Az ember hatása az élőhelyekre.
A természet védelmének fontossága, védett természeti
értékeink.
|
A lakóhelyen megfigyelhető néhány lágyszárú és fás szárú növény,
valamint néhány emlős, madár és gerinctelen állat tulajdonságainak
rendszerezett megismerése, ezek táplálékláncba sorolása.
Természetvédelmi tevékenységek szervezése (témahetek,
témanapok).
|