Környezetismeret/Fejlesztendő képességek
Az Alsós tanítói portálból
Tartalomjegyzék |
Ember és társadalom műveltségi területből
1. Ismeretszerzés, tanulás
Ismeretszerzés személyes beszélgetésekből, tárgyak, épületek, képek közvetlen megfigyeléséből.
Segédkönyvek, atlaszok, gyermeklexikonok használata.
A tanultak felhasználása új feladathelyzetekben.
2. Kritikai gondolkodás
Kérdések önálló megfogalmazása a tárgyalt témával kapcsolatban.
3. Kommunikáció
Beszélgetés és vita egy-egy emberismereti témáról.
Szóbeli beszámoló a saját tapasztalatokról, gyűjtőmunkával szerzett ismeretekről.
4. Térben-időben való tájékozódás
Az idő tagolására szolgáló kifejezések használata: perc, óra, nap, hét, hónap, év. Időmeghatározó kifejezések használata: amikor kicsi voltam, amikor szüleim gyerekek voltak, amikor nagyszüleim gyerekek voltak.
Egyszerű térképek másolása kézi munkával. A térkép legfontosabb elemeinek felismerése: vizek, domborzati jelölések, államhatárok, települések.
Helyszínek modellezése (pl. vázlatrajz, terepasztal, makett).
5. A tartalom kulcselemei
Legyen alkalmuk a tanulóknak egyebek mellett arra, hogy
megismerkedjenek a környék, a lakóhely természeti értékeivel,
megismerjék az iskolai élet legfontosabb szabályait, és megvitassák azok szerepét, jelentőségét.
6. A reflexiót irányító kérdések
Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy választ keressenek olyan kérdésekre, mint a következők.
Melyek a saját tulajdonságaim?
Miben vagyok másokhoz hasonló?
Miben különbözöm másoktól?
Mire vagyok képes?
Mire nem vagyok képes?
Milyen szeretnék lenni?
Miért van szükség szabályokra?
Ember a természetben műveltségi területből
1. Tájékozódás a tudomány-technika-társadalom kölcsönhatásról
A természettudományok eszközeivel kezelhető technikai, társadalmi kérdések megfogalmazása a családi környezetből hozott s az életkornak megfelelő ismeretrendszerekből kiindulva a fokozatosság elvével. A kérdésfeltevés, az alapos vizsgálat igényének tudatos kialakítása, fejlesztése.
A természetnek mint védendő világnak az értelmezése. Annak fokozatos belátása, hogy az emberi tevékenység és maga az ember szerves része a természeti folyamatoknak.
A tudományos vizsgálat iránti igény fokozatos formálása.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.