Probléma felismerése, problémamegoldás tárgyi tevékenységgel és gondolati úton
Az Alsós tanítói portálból
Megadom a polcom méreteit.
Hosszúsága: 93 cm
Szélessége: 29 cm
Magassága: 23 cm 5 mm
Be tudom állítani a következő tárgyakat a polcomra?
Fektetve elfér?
Jegyezzétek le a tárgy méreteit! Rajzoljátok be a mérés helyét is! Válaszoljatok a kérdésekre egész mondattal!
A gyerekek lelkesen kezdenek hozzá a mérésekhez, ugyanis csak a válaszadás után próbálhatják behelyezni a tárgyakat a polcra. Már az első méréseknél szembesülnek a problémával (probléma felismerése), tulajdonképpen hogyan mérhető meg egy kosárlabda vagy egy váza. Van hosszúsága? Szélessége? Magassága? Egyáltalán, melyik mérhető tulajdonságát mérik? Végül úgy döntenek, hogy a labdának a "magasságát" kell megmérni, a vázának a magasságán kívül a "hasassága" is fontos. Hosszas vita után állványzatot emelnek a kosárlabda és a váza köré vonalzókból (problémammegoldás tárgyi tevékenységgel), s leolvassák a magasságot centiméterben kifejezve. A mérési adat összevetése a polc adataival gondolati úton történik. Hamar megszületik a döntés, befér a polcra a kosárlabda és a váza.
A méterrúd esetében sokkal gördülékenyebben halad a feladatmegoldás. Ripsz-ropsz kiderül, hogy a méterrúd hosszabb, mint a polc, s adódik a következtetés: a méterrúd nem fér be a polcra. Amikor azonban tárgyi tevékenységre kerül sor, kiderül, hogy bizony befér a méterrúd a polcra, ha nem befektetni vagy beállítani akarjuk, hanem átlós irányban helyezzük el. Utólag történik meg a probléma felismerése vagyis inkább azonosítása, a feladatban megadott adatok nem elegendőek a döntéshez.