Összegalakjai
Az Alsós tanítói portálból
Számfogalomépítés, összegalakok Bemutatóóra
- Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal: a sorban az első gyerek hátán valamennyit kopogunk. A kisgyerek megfigyeli, majd ugyanennyit kopog társa hátán. Így megy végi a soron, míg az utolsóhoz nem ér.
1.sor: XXXXX (5)
2. sor: XXXXXXX (7)
3. sor: XXXX (4)
4. sor: XXXXXX (6)
Minden gyerek az ujján mutatja az ő számát. Ezután a táblán lévő számok között megkeresi az ő számának a helyét
2 7 9
5 8 4
1 6 3
- Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel, mennyiségekhez számjelek választása
Tapsolj 6-ot!
Ints ennyit!
Tapints ki ennyit! (lánc)
Szökkenj ennyit!
Hangoztass ennyi „u” hangot!
Mutasd a tárcsával! (Az első három megjelenítésnél hunyni kell, a gyerekek csak hallásukra támaszkodnak! Miután megszámlálták, hányszor csörrent a pénzérme a perselyben, felmutatják tárcsáik közül azt, amelyen a megfelelő szám áll.)
Hány érmét dobtam a perselybe?
Hány pohár vizet öntöttem a vödörbe?
Hány mágnest teszek a táblára? (bontott alakkal)
Hány fogast látsz? (bontott alakkal)
- Összegalakok felismerése, előállítása
Célkitűzés: A mai órán a számok sokféle nevéről szerzünk további tapasztalatokat.
Gyerekekről igaz állítások gyűjtése (6 gyerek: 3 fiú, 3 lány, egyik hosszú fekete hajú, kettő szőke.)
Nincs köztük…
Mindegyik…
Egyik sem…
Van köztük…
Az állítások segítségével mondjátok el számokkal is, hogy látjátok ezt a 6 gyereket!
Például: 2 gyerek szőke, 4 gyerek nem szőke.
Számtannyelven: a 6= 2+4; 4+2
Sokféle alak gyűjtése, elmondása szavakkal és számokkal
Olvassatok a tasakokról is! (A tábla képe: 5 tasak: 2 nagy, 3 kicsi)
Összegalakról kirakás készítése. A tevékenységet végeztethetjük színes kupakokkal. Ezeket könnyen összegyűjtethetjük a gyerekekkel, s szükség esetén használhatjuk.
A padban az egymás mellett ülő két gyerek közül az egyik ezt rakja ki: 4+1, a másik pedig ezt:3+2+1