| 
   Saját testhez viszonyított irányok (előtte, mögötte,
  mellette, fölötte, alatta, jobbra, balra). 
  Az iskola neve, címe, legfontosabb helyiségei, azok
  rendeltetése. 
  Az iskola környékének jellemző közterei. 
    
  A gyalogos közlekedés legfontosabb szabályai,
  veszélyhelyzetei. 
  A közlekedési lámpa és a rendőr karjelzései. 
  A település (kerület) neve, jellegzetességei, nevezetes
  épületei. 
  A tanuló pontos címe. 
   | 
    
  
 
  Játékos gyakorlatok az irányok helyes használatára. 
    
    
    
  Az iskola épületének megismerése, tájékozódás az épületen
  belül. 
  Beszámoló az otthontól az iskoláig vezető útvonalról. 
    
  Tanulmányi séta az iskola környékén. 
    
    
    
    
    
    
  Tanulmányi séta a kerületben. 
    
    
    
  Megjegyzése fejben, később lejegyzése írásban. 
   | 
    
  
 
  Az iskola és környékének természetföldrajzi jellemzői
  (Felszíni formák, közterületek, beépítettség, üzletek, házak). 
  A közlekedés szabályai városi környezetben. 
  Magatartásformák a biztonságos közlekedésben. 
  A gyermekekre leselkedő baleseti források és azok
  elkerülése. 
    
    
    
    
    
    
    
    
  A település felszínének jellemző formái (síkság, dombok,
  hegyek, völgyek), vizei (patakok, folyók). 
  A településhez fűződő hagyományok, mesék, mondák,
  történetek. 
  Utcák, házak egykoron és most. 
  A lakók élete régen és manapság. 
  Érdekességek a település történetéből.  
    
   | 
    
  
 
  Tapasztalatgyűjtés tanulmányi séta közben. 
  Rajz-, és képgyűjtemények készítése.  
    
    
  Helyes viselkedés gyakorlása járműveken. 
  A segítségkérés, segítségnyújtás módjainak számbavétele. 
  Esetelemzések gyermekekkel történt balesetek kapcsán,
  veszélyhelyzetek felismerése az iskola megközelítésekor. 
  Helyes magatartásformák begyakorlása. 
  A természet szépségének, értékeinek felfedezése tanulmányi
  séta közben. 
    
  Helytörténeti bemutatóhely, kiállítás megtekintése. 
  Történetek, emlékek, mondák gyűjtése, olvasása. 
    
    
  Helyi hagyományok ápolása. 
   | 
    
  
 
  A lakóhely felszíni formái, vizei. 
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  A négy fő világtáj. Az iránytű. 
    
  A felszíni formák és az időjárási tényezők kölcsönhatása. 
  A lakóhely közlekedési eszközei. 
  A helyi és a távolsági tömegközlekedés eszközei. 
  Helyes és helytelen utazási szokásaink. 
    
    
  A gyerekek gyakran a balesetek okozói. 
    
    
  Országismeret: 
  élet a fővárosban (Duna, Vár, Gellért-hegy, Országház,
  Nagykörút, Bábszínház, Állatkert, Margit-sziget, hidak, üzletek, színházak,
  közlekedés) és más vidékeken.  
    
   | 
    
  
 
  Egyszerű alaprajzok készítése. Útvonalak berajzolása az
  alaprajzba. Térképvázlat készítése az iskola környékéről. 
  Arányos kicsinyítés, nagyítás. 
  A valóság térképi ábrázolása szimbolikus jelekkel. 
  Tájékozódás iránytű segítségével. 
    
    
    
    
    
    
  Utazás tömegközlekedési eszközön. 
    
    
    
    
  A szabálytudat alakítása, helyes magatartásformák
  bemutatása, gyakorlása. 
  A gyermekbalesetek és a veszélyhelyzetek okainak keresése. 
  Közvetlen vagy közvetett tapasztalatszerzés,
  információgyűjtés (televízió, videó, diafilm, képek, könyv, könyvtár). 
   | 
    
  
 
  A domborzat és a vizek ábrázolása a térképen. 
    
  Felszíni formák: tájegységeink, legnagyobb folyóink,
  tavaink. 
    
  A lakóhely a térképen. 
    
  Tájaink képekben. 
    
    
    
    
    
  Tájékozódás a tanteremben és a szabadban. 
    
    
  A kerékpáros közlekedés szabályai, a kerékpározás
  veszélyei, a balesetek elkerülésének lehetőségei. 
  Utazás más tájakra. 
    
    
    
  Országismeret: 
  Hazánk természeti szépségei, kulturális emlékei, értékei
  képekben, leírásokban. 
    
  Településtípusok: város, falu, tanya 
    
   | 
    
  
 
  Közvetlen tapasztalatszerzés a lakóhely felszíni formáiról
  és vizeiről. 
  Tájékozódási gyakorlatok a lakóhely és Magyarország
  domborzati térképén. Tájoló használata. 
  A lakóhely megkeresése, Magyarország nagytájainak
  felismerése leírások, képek alapján. 
  Alaprajzok készítése, olvasása. 
    
    
  Gyakorlatok a kerékpáros közlekedés szabályainak
  elsajátítására. 
  Veszélyhelyzetek elemzése. 
    
  Közös utazás megtervezése menetrend segítségével. 
    
  Térképek használata, képek gyűjtése, tablók készítése,
  beszámolók összeállítása. 
    
    
    
  Egy tájegység jellegzetességeinek alaposabb megismerése
  projekt típusú munkában. 
    
    
   |