Matematika/Tanterv/Számtan, algebra, sorozatok, függvények/Számfogalom - a számfogalom tapasztalati alapjai/A számkör, a számkörbővítés
Az Alsós tanítói portálból
2007. december 9., 00:04 változat
Tartalomjegyzék |
Számfogalomalakítás
A számkör, a számkörbővítés
Számhalmaz helyett gyakran mondjuk azt, hogy "számkör". Valamilyen számok körében ugyanazt jelenti, mint "ezen számhalmazon" olvashatjuk Varga Tamás tollából. Számkörbővítést végzünk az alsóban, amikor például már nem százig számolunk, hanem ezerig vagy tízezerig 1, azaz ha bővebbre vesszük azon számok halmazát, amelyekről tanulunk, amelyekkel kapcsolatban számfogalmat alakítunk. Ilyen értelemben számkörbővítésnek tekinthető az is, amikor a gyerekek a törtszámokkal, negatív számokkal ismerkednek.
A számfogalomalakítás tapasztalati alapjai
Az alsó tagozat osztályaiban természetes számokat, valamint negatív egész számokat és pozitív törtszámokat ismernek meg a gyerekek.
Természetes számok
- 0, 1, 2, a halmazok számosságából következően jól értelmezhetők a
A pozitív egész számok: 1, 2, 3, A számegyenesen való lépegetéssel jutnak el a negatív számokhoz, és a részekre osztás vezet el a törtszámok hoz. Kétfélét ismer meg a kisgyerek: a tört alakú, de értéke szerint egész számot: 4/2=2, és a tört alakú, tört értékű számot: 4/5. Ezeket negyedik osztályban már tört alakban fel is írjuk. Csak majd ötödik osztályban fogják a törtszámot mint két szám hányadosát vizsgálni.
Természetes számok:
Számfogalomalakítás az 1. osztályban
Számfogalomalakítás a 2. osztályban
Számfogalomalakítás a 3. osztályban
Számfogalomalakítás a 4. osztályban
Törtek
Negatív számok
Varga Tamás: Matematika lexikon Matematikatanároknak, szülőknek, matematikát tanulóknak Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001.