Magyar nyelv és irodalom/Módszertani alapelvek/Drámapedagógia/A dráma tervezése

Az Alsós tanítói portálból

(Import a forrásból)
Aktuális változat (2007. december 10., 23:38) (szerkesztés) (visszavonás)
A (1 revision(s))
 

Aktuális változat

Mit kell számításba venni?

- A téma kiválasztása – tanítási terület. (Választhatja a tanár, de kaphatja a diákoktól is. – Probléma - képében is felvetődhet.)

- Ki kell választania egy szűkebb területet – fókuszt – amelyet meg akar világítani.

- Milyen formában, hogyan ajánlja meg a gyerekeknek?

- Milyen kontextusba helyezi?

                - hely, helyszín

                - idő (melyik kor)

                - szereplők (kik?)

                - drámai probléma

A gyereket el kell távolítani a saját problémájától térben, időben, szerepben.

A kihagyott, de ki nem hagyható szereplő hogy van jelen? (Pl. drogos.)

Valamilyen tárgy testesíti meg. (Szék, ami mögé bárki beállhat és megszólalhat a szerepben.)

Írjatok egy levelet az ő nevében. (A szék mögé állva lehet felolvasni, majd a levelet a székre tenni.)

A feladatot csoportszinten kell adni. (Pl.: Naplórészlet, életének egy állomása, amely fontos volt abban, hogy ide jutott.)

Gyerekkori játék, a játék megszólal és a gyerek gondolatait, érzéseit közvetíti. Akinek a kezében van, az beszél.

Mennyire kell a kontextust felépíteni? (Érdemes több időt fordítani rá, hogy a gyerek jobban benne legyen.)

Hogyan fogom elindítani? Miből indulok ki?

- környezet

- tárgy

- naplórészlet

- jegyzőkönyv

- irányított beszélgetés

- szimbólum

- szerep a falon

- tanári szerepbe lépés

Milyen konvenciókat kell használnom, hogy a gyerek szerepbe lépjen és elmélyüljön a szerep? – Egyre többet tudjon meg a szerepéről, vagy akiről szó van.

- A tanár célja – Hogyan elégíthetem ki a gyerek örömét, tenni vágyását?

- A gyerek célja

Feltétlenül tervezni kell olyan játékot, amely kielégíti a vágyát. (Harcoljon, vadásszon – de elő kell készíteni kisebb játékkal! – A tanár diktálja a tempót. – A játék lehet, hogy nem fontos a dráma szempontjából, de a gyereknek örömet okoz.

A lebonyolítás menete:

- Mennyi idő?

- Mekkora tér? (Kell-e változtatni, vagy nem?)

- Vizuálisan hogyan oldom meg?

- Szükséges-e plusz fény, vagy nem?

- Kellenek-e megszakítási pontok?

- Milyen szimbólumokat, jelzéseket fogok használni?

- Milyen tárgyakat és eszközöket használok?

Szimbólum: sűrített érték pl.: fa, kard – nem jelenhet meg tárgyként!

Jel: papírdobozok – dob hangja.

Eszköz: pl. magnó.

Milyen feszültséget és hol viszek be? (Tétnek kell lennie!)

- Hiány

- Fenyegetettség

- Megoldandó dolog

A drámaóra felépítése:

- A téma megajánlása (Kontextus építés.)

- Felvezetés szakasza

- Szerepbe léptetés (Szerep megajánlása)

- Szerep mélyítése

- Feszültség bevitele

- Szimbolikus, katarktikus szakasz – a megértés megváltoztatásának szakasza.

- Kivezetés a drámából

Ha az óra elejére bevezető gyakorlatsort tervezünk, akkor az elemei jelenjenek meg a drámán belül!

A laphoz nem tartoznak aloldalak.