Magyar nyelv és irodalom/Módszertani alapelvek/Drámapedagógia/Alkalmazott drámajátékok
Az Alsós tanítói portálból
2007. december 9., 00:04 változat
Ismerkedőjáték:
A csoport körben helyezkedik el. Az első játékos megmondja a nevét, s azt is elmondhatja, hogyan szólítsák a többiek. / pl. Kiss Katalin, de szeretném, ha Katának szólítanátok/ Ezek után a mellette lévő következik. Elmondja az előtte hallott nevet és utána ő is bemutatkozik az előbb említett módon.
Ha már mindenki bemutatkozik, újra indul a játék úgy, hogy az egyik gyerek rámutat valakire és elmondja a nevét, majd megismétli a sajátját. Pl. „ Te Moncsi vagy”- rámutat,-
engem Varga Annának hívnak és a becenevem Panna.
Mindenki kerüljön sorra , csak akkor hagyjuk abba a játékot, ha már mindenki bemutatkozott. Ha a gyerekek élvezik a játékot, többször is megismételhetjük.
Miután már ismerik egymás becenevét, szólítsák egymást és cseréljenek helyet! Például: Én Julcsi vagyok – rámutatva – szeretnék veled – rámutat egyik társára – Moncsi, helyet cserélni veled. Ha pontosan megnevezte a társát, akkor helyet cserélnek és folytatódik a játék. Ha eltéveszti a társa nevét, akkor másik társat kell szólítani.
Lehetőség szerint mindenki változtasson helyet egy játékban. Többször ismételhető, szabadidőben is népszerű.
variáció:
A gyerekek csak nevük magánhangzóit hangoztatják, pl. Izabella: iaea. Első osztályban segítsünk nekik, ha nehezen megy, ne vegyük el a sikerélményüket.
Koncentrációs gyakorlatok:
Kulcsos játék
A gyerekek körben állnak. Az egyik tanuló kezébe teszünk egy kulcscsomót. Az a feladata, hogy adja át úgy a kulcscsomót a mellette lévő társának, hogy az ne csörrenjen meg. A játék akkor ér véget, ha mindenkinél „járt” a kulcs. Nehezíthetjük a játékot pl.: azzal, hogy a gyerekek a hátuk mögött adják tovább a kulcscsomót ill. választhatunk különböző testhelyzeteket is az átadásra. Egyéni győztes természetesen nincs, hanem a legfontosabb az, hogy senkinél ne csörrenjen meg a kulcs.
Tárgyak az asztalon
Az asztalon vagy földön letakarva különböző tárgyakat helyezünk el. Pl.: olló, kendő, üveggolyó, joghurtos doboz, újság, toll, síp, … - amit találunk. Háromszor megmutatjuk, hogy mit takar a kendő. A gyerekeknek az a feladata, hogy minél több tárgyat megjegyezzenek.
Nehezíthetjük azzal, hogy írják le a tárgyak nevét. Cél, hogy az összes tárgyat megnevezzék.
Képleírás csoportokban
Minden csoportból egy tanuló megtekint egy képet. Alaposan megfigyelik, hogy mit látnak. A feladata az, hogy elmondja a csoport többi tagjának, hogy mit ábrázolt a kép. A csoportnak le kell rajzolni azt, amit a társuk látott. A kész képeket összehasonlítjuk, hogy melyik az, amelyik az eredetihez a legjobban hasonlít.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.