Magyar nyelv és irodalom/Támasz/A napközis tanulás/Kreatív hobbi
Az Alsós tanítói portálból
2007. december 9., 00:04 változat
"Az ember csak a széppel játsszék."
( Schiller )
A kreativitás egy olyan képességegyüttes, melyre a XXI. században egyre nagyobb szüksége lesz az embernek.
Az alkotó személyiség független, önálló, kritikus és bátor, szabadságigénye nagy. Gondolkodását az érzékenység, könnyedség, rugalmasság és eredetiség jellemzi. Értelmezéseiben a sokféle kapcsolódást keresi. Az ilyen típusú emberek ezért képesek a megszokott dolgokat másképp látni.
Életelemük az alkotás, mint önmegvalósítási mód. Ez adja számukra azt a nélkülözhetetlen, heurisztikus élményt, melyben egyszerre van jelen az izgalom, a boldogság, a szépség, a megnyugvás, a teljesség ritka pillanata.
Minden gyerekben ott rejlik az a sajátos titok, mely elindítja az alkotó gondolkodás folyamatát, s az én feladatom segíteni őket, hogy ebben önmaguk lehessenek.
Ezt próbáltuk megvalósítani a különféle kézműves technikák alkalmazása során /papírmasé, agyagozás, mozaik, festés másképp/, melyek remélem sokak örömére eredményesen kapcsolhatók a magyar, a matematika és a környezetismeret tanításához.
Tartalomjegyzék |
A kreatív hobbi és a magyartanítás
I. PAPÍRMASÉ
1. ábra
Tárgy: papírmadarak
Technika: papírmasé
Anyagszükséglet:
-újságpapír
-METYLAN tapétaragasztó
-tempera
-víz
-ecsetek
Az elkészítés módja:
A tapétaragasztót a vízzel összekeverjük a dobozon található utasítás szerint. Az újságpapírt bekenjük a feloldott ragasztóval. Ebből megformázzuk a madár fejét, kialakítjuk a csőrét. Egy másik, ragasztóval átitatott papírból létrehozzuk a madár testét és szárnyát. Összedolgozzuk a részeket és megformázzuk a madarat.
Az így kialakított papírfigurát száradni hagyjuk két napig. Amikor teljesen megszáradt, és kemény, merev forma lett, átkenjük fehér temperával, hogy lefedje az újság mintázatát. Száradás után a választott madár tollazatának színei szerint díszítjük tovább.
Tárgy: figurák
Technika: papírmasé
Anyagszükséglet:
-kb.: 10x10-es méretű újságdarabok
-METYLAN tapétaragasztó
-drót
-háncs
-tempera
-víz
-ecsetek
Az elkészítés módja:
A drótból kialakítjuk a figura vázát. Erre, a tapétaragasztóval átitatott papírdarabkákból felépítjük a testet. 24-48 órai száradás után kezdhetjük a festést. Először fehér temperával fedjük le, hogy az újságpapír mintázata ne üssön át. A bábu haját háncsból alakítjuk ki. Tovább díszíthetjük pl.: drótból hajlított szemüveggel, apróbb tárgyakkal stb..
A drótvázra felépített figura óvatosan hajlítható, különféle pózokba beállítható.
Tárgy: szék
Technika: papírmasé
Anyagszükséglet:
-szék vagy bármilyen tárgy
-fényképmásolatok
-írólap vagy csomagolópapír
-METYLAN tapétaragasztó
-víz
-ecsetek
-olló
Az elkészítés módja:
A kiöregedett széket, kis felületenként haladva bekenjük a vízben feloldott tapétaragasztóval, s bevonjuk írólappal vagy csomagolópapírral. Utána még egyszer átkenjük. Egy-két napig száradni hagyjuk.
Előzőleg digitális fényképezőgéppel felvételeket készítettünk a gyerekekről, munkáikról, osztályunk életéről. Ezeket színes nyomtatón kinyomtattuk és ollóval kivágtuk. Tapétaragasztó segítségével díszítettük velük a széket.
Személyessége miatt igazi kincs, örök emlék.
5. ábra
Tárgy: Álarcok
Technika: papírmasé
Anyagszükséglet:
-gipszöntéshez használt műanyag maszk
-kb.: 5x5cm-es újságpapír darabkák
-METYLAN tapétaragasztó
-víz
-aranypor
-csónaklakk
-lakkbenzin
-tempera
-ecsetek
-háncs
-tűzőkapocs
Az elkészítés módja:
A műanyag maszkot átkenjük a vízben feloldott tapétaragasztóval. Beborítjuk az újságpapírral, és újra átkenjük. Így felviszünk a maszkra 3-4 réteget. Pár napig száradni hagyjuk. Amikor az álarc könnyedén elválik a műanyag maszktól, akkor kezdhetjük a festést.
Az aranyport 1:1 arányban összekeverjük a csónaklakkal és a lakkbenzinnel. Lefedjük vele a papírálarcot, többször átkenve. Száradás után temperával tovább díszítjük, festjük. Háncsból kialakítjuk a hajat, amit tűzőgéppel az álarcra
Erősítünk.
II. AGYAGOZÁS
6. ábra
Tárgy: karácsonyi díszek
Technika: agyagozás
Anyagszükséglet:
-agyag
-víz
-süteményformázók
-nyújtófa
-kés
-ecsetek
-dörzspapír
-hibajavító toll
Az elkészítés módja:
Az agyagot alaposan átgyúrjuk. Lapokat formázunk belőle, ügyelve, hogy egyenletes vastagságura nyújtsuk. Süteményformázóval kivágjuk a mintákat (karácsonyfa, hold, csillag, csengő…) . A felfüggesztés helyén átfúrjuk, széleit vizes ujjal elegyengetjük. Palatáblára rakjuk, így nem reped meg, és száradni hagyjuk. Kb.: 24 óra múlva megkeményedik. Dörzspapírral finomítjuk a formát, utána vizes szivaccsal áttöröljük, majd kiégetjük. Az így kapott terrakotta díszeket mindkét oldalán, fehér hibajavító tollal díszítjük.
7. ábra
Tárgy: agyag falikép
Technika: agyagozás
Anyagszükséglet:
-agyag
-víz
-nyújtófa
-sablonok keménypapírból
-süteményformázók
-ecsetek
-kés
-dörzspapír
-hibajavító toll
Az elkészítés módja:
Az agyagot alaposan átgyúrjuk. Egyenletes vastagságú lapokra nyújtjuk. A sablonokat rátesszük az agyaglapra, és késsel körbevágjuk. A díszeket süteményformázóval alakítjuk ki. A két alaplapot vízzel összeragasztjuk és ráillesztjük a vízzel bekent díszt. Vizes ujjunkkal finomítjuk a kép széleit. A felfüggesztés helyén átfúrjuk, majd száradni hagyjuk. Amikor megszáradt, dörzspapírral finomítjuk, a hibákat javítjuk. Vizes szivaccsal áttöröljük és kiégetjük. Égetés után fehér hibajavító tollal díszítjük.
A képre kerülő díszek az ünnepkörnek megfelelően változhatnak.
III. MOZAIK
8. ábra
9. ábra
Tárgy: falikép
Technika: mozaik
Anyagszükséglet:
-farostlemez
-léc
-kültéri csemperagasztó
-víz
-keverőtál
-fakanál
-festékkaparó
-DOLEXPRESSZ B11 faipari ragasztó
-szögek
-csavarok
-képszög
-kavicsok
-csigák, kagylók
-üveg, kerámia
-szárazvirág
Az elkészítés módja:
A méretre vágott farostlemezt a lécekkel bekeretezzük. A keretet faragasztóval vagy szögekkel, csavarokkal rögzítjük. A keret hátuljára felerősítjük a képszöget. A gyorsan száradó kültéri csemperagasztót vízzel a megfelelő arányban kikeverjük. A keretbe öntjük és a felületét a festékkaparóval elegyengetjük.
Kezdhetjük a kép elkészítését. Bármilyen tárgyat, kavicsokat, csigákat, kagylókat, törött üvegeket, kerámiákat, szárazvirágot belenyomhatunk a csemperagasztóba. Fekvő helyzetben, 24 órán át hagyjuk száradni.
IV. FESTÉS MÁSKÉPP
10. ábra
Tárgy: Madarak sziklára festve
Technika: festés
Anyagszükséglet:
-nagyobb méretű kövek, szikladarabok
-ceruza
-tempera
-ecsetek
-MAESTRO színtelen akrillakk spray
Az elkészítés módja:
A köre, sziklára megrajzoljuk a madarat vagy bármilyen ábrát. A választott témának megfelelően temperával kifestjük, majd száradni hagyjuk. A megszáradt képet lakkozzuk. A spray formában használt lakk jól szórható, nem keni el a képet, és egyenletesen vihető fel a felületre. Szobahőmérsékleten gyorsan szárad. A kőre felvitt lakk régies hatást kelt.
11. ábra
Tárgy: Festett csigaházak, kavicsok
Technika: festés
Anyagszükséglet:
-csigaháza
-tempera
-ecsetek
-MASTERO akrillakk spray
Az elkészítés módja:
A csigaházakat befestjük temperával. Többféle színnel díszíthetjük. Száradás után lakkal lefújjuk.
12. ábra
Tárgy: Festett képek az ablakon
Technika: festés
Anyagszükséglet:
-fekete színű alkoholos filctoll
-tempera
-ecsetek
-víz
Az elkészítés módja:
Az alkoholos filctollal megrajzoljuk a képet az ablaküvegre. Temperával kifestjük.
13. ábra
Tárgy: Tájkép
Technika: Festés textil
Anyagszükséglet:
-nagyméretű fehér lepedővászon
-ceruza
-tempera
-víz
-ecset
Az elkészítés módja:
A fehér lepedővásznat kifeszítjük, több ponton rögzítjük. Megrajzoljuk a képet, majd temperával kifestjük.
Fontos, hogy a tájat nagy méretben ábrázolja, így kitágítja a teret a tanteremben.
14. ábra
Tárgy: Mese illusztráció
Technika: Festés textilre
Anyagszükséglet:
-fehér lepedővászon
-ceruza
-tempera
-ecsetek
-víz
Az elkészítés módja:
A vásznat méretre szabjuk. Rajztáblára kifeszítjük, rögzítjük. Megrajzoljuk a képet, temperával kifestjük.
A munkákhoz ajánlott magyar nyelv- és irodalom tantervi témakörök
|
1. osztály |
2. osztály |
3. osztály |
4. osztály |
Az olvasás és az írás megtanítá-sának előkészítése |
-Az olvasás és írás tanulásának előkészítése |
|
|
|
Az olvasás- szövegértés képességének fejlesztése |
-Irodalomolvasás, szövegértés -Tanulási képesség, könyv- és könyvtárhasználat -Társadalmi ismeretek |
-Irodalomolvasás, szövegértés -Szóbeli szövegalkotás -Tanulási képesség, könyv- és könyvtárhasználat -Társadalmi ismeretek |
-Irodalomolvasás, szövegértés -Szóbeli szövegalkotás -Tanulási képesség, könyv- és könyvtárhasználat -Társadalmi ismeretek
|
-Irodalomolvasás, szövegértés -Szóbeli szövegalkotás -Tanulási képesség, könyv- és könyvtárhasználat –Társadalmi ismeretek |
Szóbeli és írásbeli szöveg-alkotás |
|
|
-Szövegalkotás |
-Szövegalkotás |
Írás, íráshasználat |
-Az írás jelrendszerének megtanítása |
-Íráskészség |
-Íráskészség |
-Íráskészség |
"Egy művet csak abbahagyni lehet, nem pedig befejezni."
( Tiziano )
A laphoz nem tartoznak aloldalak.