Környezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája/Játék/Játékleírások
Az Alsós tanítói portálból
2007. december 9., 00:04 változat
Tartalomjegyzék |
Környezet
1.osztály
Ikrek
játékosok száma: 4-6, csak párosan játszható
eszköz: különböző, tapintásra jól felismerhető, kisméretű tárgyak
A játékosok felének egy-egy, kézben elférő tárgyat adok. A másik felének egy-egy szókártyát, amelyen a tárgyak megnevezése szerepel. A tárgy tulajdonságainak leírása alapján kell az ikreknek /tárgy és megnevezés/ egymásra találniuk.
Felhasználható: beszédértés fejlesztésére, képzelet fejlesztésére, tapintás, észlelés fejlesztésére
Hunyó
játékosok száma: egész csoport
Körben helyezkedünk el. A gyerekek behunyják a szemüket. A játékvezető utasításokat ad, hogy milyen mozgást végezzenek /pl. Bal kézzel érintsd meg a jobb vállad!/, majd ugyanezt a mozdulatot ismételjék meg nyitott szemmel is.
felhasználható: mozgásérzékelés fejlesztésére
Szobrász
játékosok száma: 3-6 eszköz: nagyon egyszerű tárgyak, gyurma
Egyszerű formájú tárgyat teszünk a gyerekek elé. Feladat, hogy az asztal lapja alatt - tehát vizuális ellenőrzés nélkül - megpróbáljunk gyurmából ugyanolyan formát kialakítani.
felhasználható: keresztcsatornák összehangolására
Légyfogó
játékosok száma: párosan játsszuk
Az egyik gyerek szemét bekötjük. Társa megérinti valamelyik testrészét, mintha egy légy szállt volna rá. A bekötött szemű gyereknek el kell hessegetnie a "legyet".
felhasználható: testséma fejlesztésére
Építsünk tornyot!
játékosok száma: maximum 4
Egymáshoz közel, körben ülünk. Az első gyerek középre nyújtja a jobb kezét. Ezután mindenki behunyja a szemét és sorban, egymás után a többiek ráteszik a jobb kezüket. A toronyépítés bal kézzel folytatódik. Érdemes minden játékosnak a "kész " szóval jeleznie, hogy sikerült megtalálnia, és tovább építenie a tornyot.
felhasználható: kinesztetikus észlelés fejlesztésére
Szellőcske
játékosok száma: párosan játsszuk
A csukott szemű játékosnak meg kell nevezni, hogy melyik az a testrésze, amelyikre párja ráfújt.
felhasználható: testséma fejlesztésére
Varázsdoboz
játékosok száma: egész osztály
A zárt dobozon egy akkora nyílás van, melyen éppen befér egy gyerek keze. A nyílást egy textil darab fedi, tehát nem lehet a dobozba látni. A dobozban minden héten elhelyezünk egy tárgyat. Akinek kedve van /a hét folyamán bármikor/ belenyúl és kitapogatja, mi is lehet dobozban. Ha nem ismeri fel, otthon kereshet ilyen tárgyat. Az érdeklődőbbek meg is kérdezhetik a szülőktől, hogy mire használható az a tárgy. Pénteken megbeszéljük, hogy ki minek vélte a tárgyat, és együtt megnézzük a tárgyat.
felhasználható: tapintás észlelés fejlesztésére, képzelet fejlesztésére
Tapintós dominó
játékosok száma: 2-3
Hatszor három centis farost lemezeket vagy kemény kartonlapokat vágunk ki. /kb. 10-12 darabbal már játszható/ A lemezek két szélére különböző anyagokat ragasztunk./ pl. dörzspapír, hullámpapír, kord, plüss, műbőr, bőr stb./
A játék menete: Asztalra helyezzük a dominókat és letakarjuk egy textildarabbal. Középre helyezünk egy dominót és letapogatjuk a két oldalát. A játékos a letakart dominók közül tapintással választja ki az odaillő dominót és kiemeli a textildarab alól. Ha rosszat emelt ki visszateszi, és a következő játékos keres ugyanolyan tapintású dominót. A továbbiakban a hagyományos módon játsszuk.
felhasználható: tapintás érzékelés fejlesztésére
Piacozás
Első, második osztályban érdemes egy sétát tenni a közeli piacon, mely természetesen nem azonos a szupermarketbeli bevásárlással. A tapasztalatom azt mutatja, hogy a gyerekek hozzászoktak a nagy bevásárló központban történő vásárláshoz, ezért nagy élmény lesz számukra a piaclátogatás. Emeljük ki, hogy mennyire más hangulatú lesz ez vásárlás. / közvetlenebb, beszélgetni lehet a kofákkal, különböző árú és minőségű termékek közül lehet válogatni, stb/.
Az iskolában a következő foglalkozásokat lehet tartani:
játékok:
- Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
- Felvágott gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni! Szintén fontos az íz megnevezése.
- Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
- Tapintás útján formáról, a gyümölcs héjának érintéséről kell felismerni a gyümölcsöt!
felhasználható: ízérzékelés fejlesztésére, szaglás fejlesztésére, tapintás érzékelés fejlesztésére
- Memória játék. Ha kimegyek a piacra, vásárolok... gyümölcsnevek felsorolása következik.
- Szituációs játékok: Az egyik gyerek az eladó, a másik a vevő. Lehet egyszerre több eladó, ekkor arra keresünk példát, hogy kitől miért vásárolsz /mert udvarias, mert lehet vele vásárlás közben beszélgetni, mert szép az áruja, mert olcsó az áruja stb./ Hogyan válogatok az áru között, hogyan kérek? felhasználható: kommunikációs készség fejlesztésére
Egyéb foglalkozások:
- Must készítése. Lehetőleg ne gyümölcs centrifugát használjunk! Egy tálba szedjük le a szőlőszemeket, majd megmosott, ökölbe szorított kézzel nyomjuk ki a szőlő levét. Szitán szűrjük át a levet, és már fogyaszthatjuk is. Természetesen ezen műveletek közben elmondhatjuk, hogyan történik a szüretelés faluhelyen. /puttony, taposás stb./
- Gyümölcsrizs készítése. Tejben megfőzzük a rizst. Amíg hűl, a gyümölcsöket megmossuk, meghámozzuk, apró darabokra vágjuk, majd a kihűlt rizzsel összekeverjük. Használjunk fel lédús gyümölcsöt is! Megterítjük az asztalt, s jó étvágyat hozzá!
-Készíthetünk tablót is gyümölcsökről és gyümölcsfákról. Régi, szüretet ábrázoló képeket gyűjthetünk.
- A piaci élményeket rajzban ábrázolhatjuk.
- Papírmaséból vagy agyagból, gyurmából gyümölcsöt formázhatunk.
3.osztály
Gyümölcsös
Az első, másodikos, iskolán kívüli programban leírtak változata. Érdemes a piaclátogatáson kívül megtekinteni egy gyümölcsöskertet. Biztosan van az osztályban olyan gyerek, akinek a szülei szívesen látnak minket. Ha erre nincs mód, akkor egy városkörnyéki gyümölcsösbe látogassunk el. Ennek hátránya, hogy csak egyféle gyümölcsöst tekinthetünk meg.
Az érdeklődőbbeknek érdemes a növényhatározóból is dolgozni.
felhasználható: a tananyag elmélyítésére
4.osztály
Városok
játékosok száma: kb.1o
Szabadtéri labdajáték. Minden játékos választ egy városnevet. A labdát középen helyezzük el, majd a játékosok lehajolnak a labdához. A játékvezető mond egyet a választott városnevek közül. A név gazdája megpróbálja megdobni valamelyik társát. Akit eltalál, az kiesett.
felhasználható: koncentrálás fejlesztésére, nagymozgás fejlesztésére
A laphoz nem tartoznak aloldalak.