Magyar nyelv és irodalom/Módszertani alapelvek
Az Alsós tanítói portálból
(A lap tartalmának cseréje erre: == SZERKESZTÉS ALATT ==) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | == | + | <p>Az <span class=dvv>anyanyelvi képzés</span> befolyásolja |
+ | a többi terület tanítását, elsajátíttatását, az anyanyelv fejlesztése minden tantárgy, | ||
+ | műveltség terület feladata. A nyelv az emberi kommunikáció, a gondolkodás | ||
+ | és a tanulás közege, előfeltétele és legfőbb eszköze. A magyar nyelv | ||
+ | és irodalom tantárgyban pedagógiai szempontból a leghatékonyabb és legátfogóbb | ||
+ | eszköz a szövegértési és szövegalkotási képesség fejlesztése.</p> | ||
+ | |||
+ | <p>Az anyanyelv árnyalt, sokoldalú ismerete a | ||
+ | társadalmi kommunikáció alapja. Lehetővé teszi az értékek megismerését, az | ||
+ | értelmi képességek fejlődését , társas kapcsolatok kialakulását. A nyelv | ||
+ | az önkifejezésnek ,az önálló vélemény kialakításának és kifejezésének alapja, | ||
+ | kulcsszerepe van a felelősségérzet kialakulásában, a szocializációban, | ||
+ | perszonalizációban.</p> | ||
+ | |||
+ | <p>A anyanyelvi nevelés alapvető feladata az <span class=dvv> | ||
+ | anyanyelvi kompetencia </span>fejlesztése oly módon, hogy a tanulók | ||
+ | életkoruknak megfelelő szinten birtokolják a szóbeli és írásbeli | ||
+ | kommunikáció képességét. A folyamatosan fejlődő szövegértési és | ||
+ | szövegalkotási képességek teszik lehetővé, hogy az egyén önállóan és | ||
+ | másokkal együttműködve képes legyen a verbális hangzó és képi kommunikáció | ||
+ | eszközeinek és kódjainak, a különböző információhordozók üzeneteinek | ||
+ | megértésére és feldolgozására. Képes legyen legkülönbözőbb céllal, | ||
+ | környezetben és módon létrejött szövegek megértésére és elemzésére, kritikai | ||
+ | feldolgozására; önállóan alkosson a beszédhelyzet és a hallgatóság igényinek | ||
+ | megfelelően.</p> | ||
+ | |||
+ | <p>Az anyanyelvi és irodalmi nevelés <span class=dvv> | ||
+ | elválaszthatatlan egységet </span>alkot. Az irodalmi művekkel | ||
+ | folytatott aktív párbeszéd révén jön létre a kapcsolat múlt, jelen és jövő | ||
+ | között. Az irodalmi nevelés fő feladata az olvasási kedv felkeltése, mit | ||
+ | az emberi kommunikáció sajátos formájának megszerettetése, közlésformáinak, | ||
+ | kifejezési módjainak a megismertetése. Kritikai érzéket fejleszt, nagy szerepe | ||
+ | van az érzelmi élet finomodásában, az empátia fejlődésében.</p> | ||
+ | |||
+ | <h4>Összegezve:</h4> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-anyanyelvi kompetencia fejlesztése;</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-az anyanyelv sokoldalú és árnyalt ismerete;</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-aktív részvételre való ösztönzés a kommunikációs | ||
+ | folyamatokban;</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-a verbális, hangzó és képi kommunikáció | ||
+ | eszközeinek és kódjainak, </p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-a különböző információhordozók üzeneteinek | ||
+ | megértése és</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>feldolgozása;</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-az anyanyelv, mint rendszer jelenének, múltjának, | ||
+ | történetiségének</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>ismerete;</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-a saját és mások kultúrájának folyamatos | ||
+ | megismerése az irodalom</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>segítségével;</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-az olvasási kedv felkeltése;</p> | ||
+ | |||
+ | <p class=lista>-esztétikai, morális és kulturális értékek | ||
+ | elsajátítása.</p> | ||
+ | |||
+ | <p>A fenti anyag az OM honlapjáról levett NAT | ||
+ | vitaanyag szövege 2003. szeptember hónapban.</p> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[/*]] |
Aktuális változat
Az anyanyelvi képzés befolyásolja a többi terület tanítását, elsajátíttatását, az anyanyelv fejlesztése minden tantárgy, műveltség terület feladata. A nyelv az emberi kommunikáció, a gondolkodás és a tanulás közege, előfeltétele és legfőbb eszköze. A magyar nyelv és irodalom tantárgyban pedagógiai szempontból a leghatékonyabb és legátfogóbb eszköz a szövegértési és szövegalkotási képesség fejlesztése.
Az anyanyelv árnyalt, sokoldalú ismerete a társadalmi kommunikáció alapja. Lehetővé teszi az értékek megismerését, az értelmi képességek fejlődését , társas kapcsolatok kialakulását. A nyelv az önkifejezésnek ,az önálló vélemény kialakításának és kifejezésének alapja, kulcsszerepe van a felelősségérzet kialakulásában, a szocializációban, perszonalizációban.
A anyanyelvi nevelés alapvető feladata az anyanyelvi kompetencia fejlesztése oly módon, hogy a tanulók életkoruknak megfelelő szinten birtokolják a szóbeli és írásbeli kommunikáció képességét. A folyamatosan fejlődő szövegértési és szövegalkotási képességek teszik lehetővé, hogy az egyén önállóan és másokkal együttműködve képes legyen a verbális hangzó és képi kommunikáció eszközeinek és kódjainak, a különböző információhordozók üzeneteinek megértésére és feldolgozására. Képes legyen legkülönbözőbb céllal, környezetben és módon létrejött szövegek megértésére és elemzésére, kritikai feldolgozására; önállóan alkosson a beszédhelyzet és a hallgatóság igényinek megfelelően.
Az anyanyelvi és irodalmi nevelés elválaszthatatlan egységet alkot. Az irodalmi művekkel folytatott aktív párbeszéd révén jön létre a kapcsolat múlt, jelen és jövő között. Az irodalmi nevelés fő feladata az olvasási kedv felkeltése, mit az emberi kommunikáció sajátos formájának megszerettetése, közlésformáinak, kifejezési módjainak a megismertetése. Kritikai érzéket fejleszt, nagy szerepe van az érzelmi élet finomodásában, az empátia fejlődésében.
Összegezve:
-anyanyelvi kompetencia fejlesztése;
-az anyanyelv sokoldalú és árnyalt ismerete;
-aktív részvételre való ösztönzés a kommunikációs folyamatokban;
-a verbális, hangzó és képi kommunikáció eszközeinek és kódjainak,
-a különböző információhordozók üzeneteinek megértése és
feldolgozása;
-az anyanyelv, mint rendszer jelenének, múltjának, történetiségének
ismerete;
-a saját és mások kultúrájának folyamatos megismerése az irodalom
segítségével;
-az olvasási kedv felkeltése;
-esztétikai, morális és kulturális értékek elsajátítása.
A fenti anyag az OM honlapjáról levett NAT vitaanyag szövege 2003. szeptember hónapban.