Környezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája
Az Alsós tanítói portálból
(A lap tartalmának cseréje erre: == SZERKESZTÉS ALATT ==) |
|||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
| - | == | + | <p>Minden napközis nevelő feladata és célja kell, hogy legyen a |
| + | tanulás tanítása és a képességek fejlesztése. A kisgyermek délutáni | ||
| + | napirendjébe illeszkedő tanulási munkafolyamat elengedhetetlenül szükséges. | ||
| + | Ennek hatékonysága a <span class=idezet>tanulási</span> idő szervezésén és <span class=idezet> | ||
| + | irányításán,</span> valamint a házi feladat mennyiségén és | ||
| + | milyenségén múlik. <span class=dvv>A házi feladat nem cél, hanem eszköz a | ||
| + | tanulás tanításának folyamatában. Nem a feladatok mennyiségétől függ a tanulás | ||
| + | hatékonysága</span>. A tanulás tanításához kapcsolódó konkrét feladatok a | ||
| + | tanulási idő különböző egységeiben jelennek meg.A feladatok következőképpen | ||
| + | csoportosíthatók: <span class=idezet>a tanulási technikák</span>, az <span style='color:blue'> | ||
| + | </span><span class=idezet>önálló tanulás</span>, a <span class=idezet> | ||
| + | csoportos tanulás</span>, a <span class=idezet>készség- és képesség-fejlesztés</span>, valamint az <span class=idezet> | ||
| + | ellenőrzés-önellenőrzés</span>. A napközis nevelő nem | ||
| + | fejlesztő pedagógus, mégis végezhet és végez is fejlesztő munkát. Ez a | ||
| + | fejlesztő munka az esetek nagy részében a tantárgyhoz kapcsolódó általános | ||
| + | fejlesztés. Sokszor végzünk kiscsoportos vagy egyéni fejlesztő munkát is. Ez | ||
| + | vagy az <span class=idezet>önálló tanulás</span> elején vagy szabadidőhöz | ||
| + | kapcsolódóan történik.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>Röviden összefoglalom a tanulás tanításának céljait | ||
| + | osztályonként. Első-második osztályban megtanítjuk, begyakoroltatjuk, illetve | ||
| + | szokássá alakítjuk a <span class=idezet>tanulási technikák</span> jó részét. | ||
| + | Harmadik-negyedik osztályban bővítjük, illetve javítjuk az ismert technikákat. | ||
| + | Negyedik osztály évvégére ezeket már önállóan alkalmazzák.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>Tulajdonképpen negyedik osztály végére el kell juttatni a | ||
| + | tanítványainkat az önálló tanulás szintjére, ami a mi esetünkben azt jelenti, | ||
| + | hogy remélhetőleg saját tanulási stratégiával rendelkezik majd. Ez a saját | ||
| + | stratégia azt jelenti, hogy minden benne van, amit első osztálytól fogva | ||
| + | tanuláshoz kapcsolódó szokásokban, technikákban a gyermek elsajátított és | ||
| + | természetesen ötvöződik a saját képességeivel, készségeivel, iskolán kívüli | ||
| + | tanulási tapasztalataival.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>A környezetismeret az a tantárgy, ahol <span style='color:black'> | ||
| + | osztályonként </span>jó néhány <span style='color:black'>fontos | ||
| + | </span><span class=idezet>tanulási techikát </span>kell megtanítanunk a | ||
| + | gyerekeknek.</p> | ||
| + | |||
| + | [[/*]] | ||
Aktuális változat
Minden napközis nevelő feladata és célja kell, hogy legyen a tanulás tanítása és a képességek fejlesztése. A kisgyermek délutáni napirendjébe illeszkedő tanulási munkafolyamat elengedhetetlenül szükséges. Ennek hatékonysága a tanulási idő szervezésén és irányításán, valamint a házi feladat mennyiségén és milyenségén múlik. A házi feladat nem cél, hanem eszköz a tanulás tanításának folyamatában. Nem a feladatok mennyiségétől függ a tanulás hatékonysága. A tanulás tanításához kapcsolódó konkrét feladatok a tanulási idő különböző egységeiben jelennek meg.A feladatok következőképpen csoportosíthatók: a tanulási technikák, az önálló tanulás, a csoportos tanulás, a készség- és képesség-fejlesztés, valamint az ellenőrzés-önellenőrzés. A napközis nevelő nem fejlesztő pedagógus, mégis végezhet és végez is fejlesztő munkát. Ez a fejlesztő munka az esetek nagy részében a tantárgyhoz kapcsolódó általános fejlesztés. Sokszor végzünk kiscsoportos vagy egyéni fejlesztő munkát is. Ez vagy az önálló tanulás elején vagy szabadidőhöz kapcsolódóan történik.
Röviden összefoglalom a tanulás tanításának céljait osztályonként. Első-második osztályban megtanítjuk, begyakoroltatjuk, illetve szokássá alakítjuk a tanulási technikák jó részét. Harmadik-negyedik osztályban bővítjük, illetve javítjuk az ismert technikákat. Negyedik osztály évvégére ezeket már önállóan alkalmazzák.
Tulajdonképpen negyedik osztály végére el kell juttatni a tanítványainkat az önálló tanulás szintjére, ami a mi esetünkben azt jelenti, hogy remélhetőleg saját tanulási stratégiával rendelkezik majd. Ez a saját stratégia azt jelenti, hogy minden benne van, amit első osztálytól fogva tanuláshoz kapcsolódó szokásokban, technikákban a gyermek elsajátított és természetesen ötvöződik a saját képességeivel, készségeivel, iskolán kívüli tanulási tapasztalataival.
A környezetismeret az a tantárgy, ahol osztályonként jó néhány fontos tanulási techikát kell megtanítanunk a gyerekeknek.
