A |
|
1. sor: |
1. sor: |
- | <h4>Kitekintő:</h4>
| + | == SZERKESZTÉS ALATT == |
- | | + | |
- | <p>Ebben a rovatban <span class=dvv>szemelvényeket,
| + | |
- | újságcikkek</span>et ismertetünk, amelyek már más szakmai folyóiratokban is
| + | |
- | megjelennek a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanítása kapcsán</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>Megjelent: A tanítás-tanulás című folyóirat 2004.márciusi száma</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Egy új kiadványt szeretnénk a figyelmetekbe
| + | |
- | ajánlani. Az Országos Közoktatási Intézet kiadványa: JELENTÉS A MAGYAR
| + | |
- | KÖZOKTATÁSRÓL 2003 - amely most 2004. januárjában jelent meg. Szerzői között
| + | |
- | szerepel többek között Lannert Judit, Halász Gábor, Mártonfi György, Környei
| + | |
- | László</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Tematikája a következőképpen épül fel:</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-A közoktatás irányítása</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-A közoktatás finanszírozása</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-Az oktatási rendszer és a tanulói továbbhaladás</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-Az oktatás tartalma</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-Az iskolák belső világa</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-A pedagógusok</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-A közoktatás minősége és eredményessége</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Átfogó képet ad a hazai oktatási rendszerről,
| + | |
- | statisztikai adatokkal kiegészítve.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Egy témakörrel – a teljesség igénye nélkül -
| + | |
- | mi is foglalkozunk és ez nem más, mint</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>a tanulmányi eredményesség a magyar
| + | |
- | közoktatásban -olvasás szövegértés, anyanyelvi kompetenciák. Hiszen évek óta a
| + | |
- | statisztikai adatok azt mutatták, hogy a magyar gyerekek nem tudják alkalmazni
| + | |
- | a már megtanultakat.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>„Az olvasási-szövegértési képességek
| + | |
- | nemzetközi és hazai vizsgálatai során egyre inkább törekszenek arra, hogy a
| + | |
- | mérések az egyes országok írásbeli kultúrájától függetlenül is vizsgálható
| + | |
- | kulturális kompetenciákat vegyék célba. Ilyenek például azoknak az eljárásoknak
| + | |
- | és stratégiáknak az alkalmazása vagy azok a készségek, amelyekben főképp a
| + | |
- | diákok általános szövegfeldolgozási kompetenciája /információk azonosítása,
| + | |
- | következtetések, értelmezések és reflektálás az olvasottakra/ és iskolán kívüli
| + | |
- | háttérismerete számít, és kevésbé játszik szerepet egy kifejezetten iskolai
| + | |
- | olvasmány anyag.”</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Több cikk, tanulmány foglalkozott már a 2000.
| + | |
- | évi PISA-vizsgálat gyenge eredményeinek feltárásával. Mi okozhatta ezt az
| + | |
- | eredményt? A mérőeszközök szokatlansága, az eddigi tesztek eltérő jellege, a
| + | |
- | hagyományos magyar képzési tartalom valamint a következő fokozatra történő
| + | |
- | továbblépés elsődlegessége – mindezen okoknak tulajdonítható a nem várt
| + | |
- | teljesítmény. A világ 32 országából több, mint negyedmillió tanuló vett részt.
| + | |
- | A magyar diákok teljesítményének átlaga 480 pont volt, ami szignifikánsan
| + | |
- | gyengébb az 500 pontos nemzetközi átlagnál.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A következő táblázat a különböző olvasási
| + | |
- | teljesítményszinteket elérő 15 éves tanulók aránya látható a 2000. évi
| + | |
- | PISA-vizsgálatban, országok szerint /%/. Ugyan közvetlenül nem a mi pedagógiai
| + | |
- | munkák eredményessége rajzolódik ki ezen grafikonon, de mindegyikünkben
| + | |
- | felmerülhet, hogy a mi is felelősek lehetünk ezen eredményekért.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>„A lakosság általában elégedett az oktatás
| + | |
- | színvonalával. Egy 2002-ben lefolytatott közvélemény-kutatás szerint, a
| + | |
- | megkérdezettek 35%-a úgy vélte, hogy a magyar tanulók megütik a nemzetközi
| + | |
- | mércét, és ugyanennyien gondolták, hogy még ennél is jobban teljesítenek, és
| + | |
- | mindössze 12% ítélte más országok tanulóinál rosszabbnak a hazai diákok
| + | |
- | teljesítményét.” Az eredmény mégis mást mutatott. Mindannyian meglepődtünk. Az
| + | |
- | okokat keressük..</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Milyen pedagógiai módszerváltás szükséges,
| + | |
- | hogy ezen eredményesen tudjunk változtatni? Hol lehetett a hiba? Több kérdés is
| + | |
- | felmerül. Olvasástechnika, szövegelemző műveletek, alkalmazás, … ? Kié a
| + | |
- | probléma?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>Megjelent 2004. április A tanulás-tanítás című folyóiratban:</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Nevelünk! Nevelünk?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p><span class=idezet>„Embert nevelni annyi, mint
| + | |
- | távlatokat kialakítani benne.”</span></p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Makarenkó írta sok-sok évvel ezelőtt. De
| + | |
- | valóban az iskolai élet, a tananyag, a tanóra ad lehetőséget arra, hogy a nevelésre
| + | |
- | is megfelelően figyeljünk? Az előző időszakokban a tantárgypedagógiai szemlélet
| + | |
- | sokkal nagyobb prioritást „irányzott” elő ezen feladatok kiaknázására.
| + | |
- | Bizonyára mindannyian emlékezünk a következő „megfogalmazott” nevelési
| + | |
- | feladatokra: erkölcsi nevelés, hazaszeretetre nevelés, közösségi nevelés …</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A mai iskolarendszer a hangsúlyt inkább az
| + | |
- | ismeretek átadására teszi, a túlzott tényanyag közlésére helyezi. Háttérbe
| + | |
- | kerül a gyakorlatiasság, a praktikum, az életszerű helyzetekben való
| + | |
- | alkalmazás. Mindezeket átszövi a gyors, a kapkodó, sietős életritmus az
| + | |
- | iskolában is, azaz az idővel való állandó harc.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Nem szabad elfelejtenünk, hogy az iskola
| + | |
- | elsődleges feladata a képesség- és készségfejlesztésen túl a
| + | |
- | személyiségfejlesztés. Hiszen az iskola, nem más, mint a személyiségfejlődés,
| + | |
- | az intézményes szocializáció legfontosabb helyszíne. Időbeli határa sem
| + | |
- | elhanyagolható. Mert 6 éves kortól kezdődik és meddig is tarthat? Ha csak a mai
| + | |
- | tanulási szemléletre gondolunk – egész életen át tartó tanulás – akkor nincsenek
| + | |
- | időkorlátok. Az iskola nem az életre készít, hanem maga az élet. Szervezett
| + | |
- | keretek között, permanens tanulási folyamat zajlik, mind az egyén, a tanuló,
| + | |
- | mind a közösség, a csoport oldaláról nézve. A megszerzett tudás a
| + | |
- | gondolkodásmódban, a viselkedésben, a mentalitásban, az attitűdben nyilvánul
| + | |
- | meg. De ezen túl mennyire használjuk ki a nevelési lehetőségeket?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p><span class=dvv>Elevenítsük fel mit is jelent
| + | |
- | a szó!</span></p>
| + | |
- | | + | |
- | <p><span class=dvv>Nevelés:</span></p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-Az a tény, hogy valakit, valamit nevelnek.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-(Testi,) szellemi és erkölcsi fejlődés tudatos
| + | |
- | irányítása, főképp gyermekeknek</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-leendő hivatására való tervszerű felkészítése.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>-Értelmező kéziszótár 1002. oldal Akadémia Kiadó,
| + | |
- | Budapest 1975</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p><span class=dvv>Nevelés:</span></p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Természetes, hogy a nevelésnek, amely az ember
| + | |
- | céltudatos, tervszerű alakítása, a célok állnak a középpontjában, s a
| + | |
- | céltudatosság, a célratörés valamennyi emberi tevékenység közül talán a
| + | |
- | nevelésre jellemző leginkább.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Pedagógiai Kézikönyv 51. oldal tankönyvkiadó,
| + | |
- | Budapest, 1980</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A különböző tantárgyak keretén belül elsajátított
| + | |
- | tanítási- tanulási tartalmak mind- mind hozzájárulnak a nevelési területek
| + | |
- | fejlesztéséhez. Pl.: A mesék, a történetek szereplőinek tettei, cselekedetei
| + | |
- | akarva-akaratlanul hatnak a tanulóinkra. Az iskolában elsajátított
| + | |
- | viselkedésmintáknak, magatartási formáknak és erkölcsi példázatoknak társadalmi
| + | |
- | kihatásai is vannak. A megfelelő szociális klíma kialakítása, a szociális
| + | |
- | nevelés célkitűzéseinek (csoportdinamika, értékrend stb.) kialakítása
| + | |
- | nagymértékben rajtunk pedagógusokon múlik. Nem bújhatunk ki a felelősség alól,
| + | |
- | nem mondhatjuk, hogy a dolgok „menjenek a maguk útján.” Ne sajnáljuk az
| + | |
- | „elvesztegetett” időt, adjunk lehetőséget, hogy a megszerzett információkat,
| + | |
- | tényeket mesterséges élethelyzetekben kipróbálhassák, megismerhessék a
| + | |
- | mindennapokban, alkalmazhassák különféle szituációkban.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Biztosítsunk megfelelő teret a vélemények
| + | |
- | megfogalmazásának, hogy a gyerekek az adott témával problémával
| + | |
- | találkozhassanak, azonosulni tudjanak és a saját „szűrőjükön” keresztül
| + | |
- | érvelhessenek, dönthessenek. Miért fontos ez? Mert ezáltal nevelődnek!</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A pedagógusnak számtalan helyzetet kell
| + | |
- | teremteni, azaz „tálcán kínálni” a problémákat. Ki kell használni a tanórán a
| + | |
- | spontán adódó nevelési lehetőségeket. Ha elmegyünk ezek mellett a tananyag
| + | |
- | ugyan nem „szenved csorbát”, de kimarad a gyerek életéből egy olyan láncszem,
| + | |
- | amellyel csak esetleg felnőtt korában találkozik először „a nagybetűs életben”.
| + | |
- | </p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Észre kell vennünk, és észre kell vétetnünk a
| + | |
- | viszonyokat, a körülményeket, amelyeket mi magunk alakítunk, és teszünk, tehetünk
| + | |
- | azzá, amilyenné válnak. Ha kisgyermekkorban találkoznak pl.: társadalmi
| + | |
- | problémákkal, erkölcsi tanulságokkal, viszonyrendszerekkel, akkor személyisége
| + | |
- | sokoldalúan fejlődik. Mikor tehetjük ezt?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Bármelyik tanóra alkalmat adhat erre. A tanító
| + | |
- | pedagógiai és társadalmi érzékenységén múlik, hogy ezt ki tudja-e használni,
| + | |
- | meglátja-e az ilyenfajta lehetőségeket. Sajnos erre recept nincs. De a gyerekek
| + | |
- | mindenre nyitottak, kreatívan reagálnak A spontaneitás érdekessé, szokatlanná
| + | |
- | tehet egy tanórát. Hiszen a nevelési lehetőségek nem mindig kiszámítható
| + | |
- | tanítási-tanulási tartalmak.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Érdemes élni ezekkel a lehetőségekkel. Ezáltal
| + | |
- | nemcsak a gyerekek személyisége fejlődik, hanem a pedagógus empatikus,
| + | |
- | improvizativ készsége is. A rugalmas tananyagkezelés megtörheti a merev
| + | |
- | óravezetést, közelebb hozhatja egymáshoz nemcsak a gyerekeket, hanem a
| + | |
- | pedagógust is a gyerekekhez. Az ilyen stílusú tanítási mód feloldhatja a
| + | |
- | szorongó, gátlásos tanulóinkat, az örök harsányakat pedig visszafoghatja,
| + | |
- | toleránsabbá teheti.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p><span class=dvv>Érdemes kipróbálni!</span></p>
| + | |
- | | + | |
- | [[/*]]
| + | |