A |
|
1. sor: |
1. sor: |
- | <h2>Ember és társadalom műveltségi területből</h2>
| + | == SZERKESZTÉS ALATT == |
- | | + | |
- | <h4>1. Ismeretszerzés, tanulás</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Ismeretszerzés személyes beszélgetésekből, tárgyak,
| + | |
- | épületek, képek közvetlen megfigyeléséből.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Segédkönyvek, atlaszok, gyermeklexikonok használata.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A tanultak felhasználása új feladathelyzetekben.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>2. Kritikai gondolkodás</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Kérdések önálló megfogalmazása a tárgyalt témával
| + | |
- | kapcsolatban.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>3. Kommunikáció</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Beszélgetés és vita egy-egy emberismereti témáról.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Szóbeli beszámoló a saját tapasztalatokról, gyűjtőmunkával
| + | |
- | szerzett ismeretekről.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>4. Térben-időben való tájékozódás</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p><span class=dvv>Az idő tagolására szolgáló kifejezések
| + | |
- | használata: perc, óra, nap, hét, hónap, év. Időmeghatározó kifejezések
| + | |
- | használata:</span> amikor kicsi voltam, amikor szüleim gyerekek voltak, amikor
| + | |
- | nagyszüleim gyerekek voltak.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Egyszerű térképek másolása kézi munkával. A térkép
| + | |
- | legfontosabb elemeinek felismerése: vizek, domborzati jelölések, államhatárok,
| + | |
- | települések.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Helyszínek modellezése <span class=comments>(pl.
| + | |
- | vázlatrajz, terepasztal, makett)</span>.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>5. A tartalom kulcselemei</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Legyen alkalmuk a tanulóknak egyebek mellett arra, hogy</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>megismerkedjenek a környék, a lakóhely
| + | |
- | természeti értékeivel,</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>megismerjék az iskolai élet legfontosabb
| + | |
- | szabályait, és megvitassák azok szerepét, jelentőségét.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>6. A reflexiót irányító kérdések</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy választ keressenek
| + | |
- | olyan kérdésekre, mint a következők.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>Melyek a saját tulajdonságaim?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>Miben vagyok másokhoz hasonló?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>Miben különbözöm másoktól?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>Mire vagyok képes?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>Mire nem vagyok képes?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>Milyen szeretnék lenni?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p class=lista>Miért van szükség szabályokra?</p>
| + | |
- | | + | |
- | <h2>Ember a természetben műveltségi területből</h2>
| + | |
- | | + | |
- | <h4>1. Tájékozódás a tudomány-technika-társadalom kölcsönhatásról</h4>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A természettudományok eszközeivel kezelhető technikai,
| + | |
- | társadalmi kérdések megfogalmazása a családi környezetből hozott s az életkornak
| + | |
- | megfelelő ismeretrendszerekből kiindulva a fokozatosság elvével. A
| + | |
- | kérdésfeltevés, az alapos vizsgálat igényének tudatos kialakítása, fejlesztése.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A természetnek mint védendő világnak az értelmezése. Annak
| + | |
- | fokozatos belátása, hogy az emberi tevékenység és maga az ember szerves része a
| + | |
- | természeti folyamatoknak.</p>
| + | |
- | | + | |
- | <p>A tudományos vizsgálat iránti igény fokozatos formálása.</p>
| + | |
- | | + | |
- | [[/*]]
| + | |