A |
|
| 1. sor: |
1. sor: |
| - | <p>Az <span class=dvv>anyanyelvi képzés</span> befolyásolja
| + | == SZERKESZTÉS ALATT == |
| - | a többi terület tanítását, elsajátíttatását, az anyanyelv fejlesztése minden tantárgy,
| + | |
| - | műveltség terület feladata. A nyelv az emberi kommunikáció, a gondolkodás
| + | |
| - | és a tanulás közege, előfeltétele és legfőbb eszköze. A magyar nyelv
| + | |
| - | és irodalom tantárgyban pedagógiai szempontból a leghatékonyabb és legátfogóbb
| + | |
| - | eszköz a szövegértési és szövegalkotási képesség fejlesztése.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>Az anyanyelv árnyalt, sokoldalú ismerete a
| + | |
| - | társadalmi kommunikáció alapja. Lehetővé teszi az értékek megismerését, az
| + | |
| - | értelmi képességek fejlődését , társas kapcsolatok kialakulását. A nyelv
| + | |
| - | az önkifejezésnek ,az önálló vélemény kialakításának és kifejezésének alapja,
| + | |
| - | kulcsszerepe van a felelősségérzet kialakulásában, a szocializációban,
| + | |
| - | perszonalizációban.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>A anyanyelvi nevelés alapvető feladata az <span class=dvv>
| + | |
| - | anyanyelvi kompetencia </span>fejlesztése oly módon, hogy a tanulók
| + | |
| - | életkoruknak megfelelő szinten birtokolják a szóbeli és írásbeli
| + | |
| - | kommunikáció képességét. A folyamatosan fejlődő szövegértési és
| + | |
| - | szövegalkotási képességek teszik lehetővé, hogy az egyén önállóan és
| + | |
| - | másokkal együttműködve képes legyen a verbális hangzó és képi kommunikáció
| + | |
| - | eszközeinek és kódjainak, a különböző információhordozók üzeneteinek
| + | |
| - | megértésére és feldolgozására. Képes legyen legkülönbözőbb céllal,
| + | |
| - | környezetben és módon létrejött szövegek megértésére és elemzésére, kritikai
| + | |
| - | feldolgozására; önállóan alkosson a beszédhelyzet és a hallgatóság igényinek
| + | |
| - | megfelelően.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>Az anyanyelvi és irodalmi nevelés <span class=dvv>
| + | |
| - | elválaszthatatlan egységet </span>alkot. Az irodalmi művekkel
| + | |
| - | folytatott aktív párbeszéd révén jön létre a kapcsolat múlt, jelen és jövő
| + | |
| - | között. Az irodalmi nevelés fő feladata az olvasási kedv felkeltése, mit
| + | |
| - | az emberi kommunikáció sajátos formájának megszerettetése, közlésformáinak,
| + | |
| - | kifejezési módjainak a megismertetése. Kritikai érzéket fejleszt, nagy szerepe
| + | |
| - | van az érzelmi élet finomodásában, az empátia fejlődésében.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4>Összegezve:</h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-anyanyelvi kompetencia fejlesztése;</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-az anyanyelv sokoldalú és árnyalt ismerete;</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-aktív részvételre való ösztönzés a kommunikációs
| + | |
| - | folyamatokban;</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-a verbális, hangzó és képi kommunikáció
| + | |
| - | eszközeinek és kódjainak, </p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-a különböző információhordozók üzeneteinek
| + | |
| - | megértése és</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>feldolgozása;</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-az anyanyelv, mint rendszer jelenének, múltjának,
| + | |
| - | történetiségének</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>ismerete;</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-a saját és mások kultúrájának folyamatos
| + | |
| - | megismerése az irodalom</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>segítségével;</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-az olvasási kedv felkeltése;</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>-esztétikai, morális és kulturális értékek
| + | |
| - | elsajátítása.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>A fenti anyag az OM honlapjáról levett NAT
| + | |
| - | vitaanyag szövege 2003. szeptember hónapban.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | [[/*]]
| + | |